marieke

Column l TNE12-winnares Annefrid Imenkamp over marketing

Van het succesvolle eventmarketing van de Romeinen bij de Gladiatorenspelen tot aan effectieve contentmarketing in de Gouden Eeuw: vanaf het moment dat wij mensen iets te verkopen hebben, zijn we al bezig met het 'vermarkten' ervan. Van appels tot Apple-computers. En aangezien ik superlekkere, mooie en door u zelf samen te stellen choco's verkoop, waag ik mij hier als ondernemer ook dagelijks aan.

Graag én met heel veel plezier, want laat ik nou het geluk hebben dat ik 'het opstellen van plannen voor de vergroting of handhaving van de afzet' (aldus de Dikke van Dale over marketing) een van de leukste onderdelen van het ondernemen vind! En dat we daar bij CHOCSTAR een beperkt budget voor hebben, geen probleem!

"Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least a hundred times more on R&D. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it." -Steve Jobs

Innovatieve marketing

Innovatie en creativiteit in marketing hebben ook mijns inziens weinig te maken met het budget dat u tot uw beschikking heeft. Hoe minder budget, hoe creatiever en efficiënter u moet werken. In mijn pre-ondernemersbestaan heb ik 'ze' gezien en mogen vasthouden (gechargeerd gezegd): grote zakken met geld en marketingplanningen die ieder jaar blindelings werden gekopieerd.

Geen innovatie en weinig efficiëntie. Gelukkig hebben wij starters daar geen last van en mogen wij wel inventief en creatief bezig zijn, waardoor we dus wél innoveren en ons kunnen onderscheiden! De kansen en mogelijkheden om ook zonder dat megabudget in de Telegraaf of het FD te komen bestaan; u moet er alleen wel uw best voor doen en - als die zich aandoet - de kans pakken.

"It's more fun to be a pirate than to join the navy." -Steve Jobs

Blijf proberen

Probeer constant nieuwe dingen uit. Ze hoeven niet allemaal een succes te worden. Gaandeweg bijschaven en weer verder! Wees onderscheidend en anders; gaan al uw concurrenten links (waarschijnlijk omdat ze dit al jaren doen)? Ga dan rechts! Bij CHOCSTAR proberen we continu nieuwe unieke producten en acties te bedenken. Onderscheidend en zo relevant mogelijk proberen zijn door aan te haken bij de actualiteit: van Obama's herverkiezing, waarvoor we de 'Chocobama' lanceerden, tot aan de 'Anti-snotter Choco' tijdens de jaarlijkse griepepidemie.

Passie voor personeel

Maar iets verkopen (en dus vermarkten) waar u zelf niet achter staat… Dat wordt moeilijk. U moet er zelf wel in geloven! En dus probeer ik de passie die ik heb voor mijn bedrijf ook te vinden in (en over te brengen op) mijn personeel. Zodat we er met z'n allen én met plezier in slagen om ook onze 'Apple' succesvol te vermarkten.

-Annefrid Imenkamp

Gepubliceerd op:
03-07-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.