marieke

Column |'Vergeet offline niet'

Elke ondernemer wil zijn eigen onderneming succesvol in de markt zetten. Dat vraagt nogal wat, zeker met de huidige ontwikkelingen op het gebied van online. In deze column benadrukt Ment Kuiper, LETRIC-docent op het gebied van online marketing, het belang van offline marketing.

Nog steeds neemt de online aanwezigheid toe: consumenten doen meer online aankopen en mensen die werken voor bedrijven doen veel online research. Dat maakt dat er voor iedere ondernemer online iets te verdienen valt.

Logisch dat u een deel van uw marketing online voert. Echter, als Next Entrepeneur moet u de offline wereld niet vergeten. De zogenaamde relatie tussen clicks en bricks (online en offline) maken soms het succes voor een ondernemer.

Customer journey

Bedenk wat de customer journey van uw klant is. Deze reis die uw klant maakt in zijn proces naar de aankoop van een product of dienst bepaalt de wijze waarop u moet communiceren en verkopen. Een heel groot deel van de klanten vindt het nog steeds leuk om in winkels rond te lopen, bedrijven te bezoeken en contact te hebben met echte mensen.

Natuurlijk zijn er ook mensen die alles online uitzoeken, vergelijken en kopen. Het kan zeker zo zijn dat deze groep de komende periode groeit. Maar staar uzelf niet dood op de tweede groep, focus op online én offline!

Next Entrepreneur Cycle

En dat levert een Next Entrepeneur op. De ondernemer anno nu richt zich op de huidige klant en kijkt tegelijkertijd vooruit naar de customer journey van de komende klant. Hij is zo ondernemend dat hij zijn marketingstrategie aanpast aan veranderende omstandigheden.

Heel slim, want de veranderingen volgen elkaar tegenwoordig sneller op dan vaak omschreven wordt in diverse theorieboeken. Mijn boodschap: Observeer, analyseer, concludeer, maak keuzes, ga over tot actie en evalueer. Deze korte samenvatting van de Next Entrepeneur Cycle is een must voor elke succesvolle ondernemer van nu.

Gepubliceerd op:
23-05-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.