Muziek en reclame: 8 liedjes die een hit werden

Muziek en reclame: 9 liedjes die een hit werden

Muziek en beeld zijn al decennialang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat geldt uiteraard voor films en televisieseries, maar ook voor reclames. Veel merken zijn erin geslaagd goed in te spelen op deze magische combinatie. Een overzicht van 9 bijzondere samenwerkingen tussen bedrijven en muzikanten die hier allebei de vruchten van wisten te plukken.

Follow The Sun - Xavier Rudd (Sunweb)

Reisorganisatie Sunweb roept het ultieme zomergevoel op met de reclamecampagne Follow The Sun. In de spotjes, die bij de kijker het gevoel aanboren dat je op vakantie even de dagelijkse sleur (files, zeurende collega's etc.) achter je kunt laten, is een liedje van de Australische singer-songwriter Xavier Rudd te horen. Het nummer bestaat al veel langer - het staat op Rudds album Spirit Bird uit 2012 - maar de zanger wordt pas bekend bij het grote publiek als de tv-reclame begin vorig jaar te zien is.

Broad Daylight - Gabriel Ríos (Appelsientje)

Nog zo'n liedje waarvan (bijna) niemand had gehoord voordat het werd gebruikt in een succesvolle tv-reclame. Gabriel Ríos wordt geboren in Puerto Rico en verhuist in de jaren '90 naar het Belgische Gent om te gaan studeren. Hij speelt in (meerdere en mindere succesvolle mate) in verschillende bands, maar breekt pas een decennium later in Nederland door als zijn nummer Broad Daylight onder een reclame van sinaasappelmerk Appelsientje wordt gezet.

Heartbeats - José Gonzáles (Sony Bravia)

Als wij beginnen met: honderdduizenden stuiterballen die in slowmotion van een berg rollen, dan vul jij dit aan met… "Is dat niet die ene reclame van Sony?" De televisiefabrikant gooit in 2005 hoge ogen met dit visuele spektakel, maar maakt het geheel nóg indrukwekkender door er een prachtig nummer aan te koppelen. Iedereen in de wereld weet ineens wie José Gonzáles (een Zweedse artiest met Argentijnse roots) is. Dankzij zijn akoestische cover Heartbeats van het gelijknamige nummer van The Knife is en blijft deze reclame een lust voor het oog en oor.  

Later volgden trouwens nog meer spotjes in hetzelfde kleurenthema, maar geen van die Sony-reclames wist het hypnotiserende effect van stuiterballen-commerical te overtreffen. Saillant detail: in de betreffende straat in San Francisco waar dit filmpje is opgenomen, worden twaalf jaar na dato nog steeds gekleurde balletjes gevonden.

Wonderful Life - Matilde Santing (Interpolis)

Nieuw is het nummer Wonderful Life allerminst als verzekeraar Interpolis in de jaren '90 van de vorige eeuw gebruikt voor een reclamecampagne. Het origineel is natuurlijk van Black, maar Matilde Santing scoort met haar versie in Nederland wel een grote hit. De cover behaalt een hoge positie in de hitlijsten en is ook te vinden op haar album To Others To One uit 1999.

Bohemian Like You - Dandy Warhols (Vodafone)

De mobieltjes die je in deze reclame ziet kunnen nu worden beschouwd als hoogbejaard, maar als je weet dat deze Vodafone-campagne stamt uit 2001, heeft de commercial met het aanstekelijke liedje van de Dandy Warhols de tand des tijds relatief goed doorstaan. Onderstaand filmpje toont de Engelse versie, maar de commercial is ook veelvuldig op de Nederlandse televisie vertoond (en het bijbehorende liedje op de radio gedraaid). 

Wonderful World - Sam Cooke (Levi's)

Een 'gouwe oude' van Sam Cooke belandde in de jaren '80 opnieuw in de hitlijsten als het nummer wordt gebruikt om de (inmiddels iconische) 501-jeans van Levi's aan de man te brengen. De campagne maakt veel indruk op de doelgroep (tieners en twintigers); het kledingmerk doet hetzelfde trucje later overigens nog eens dunnetjes over door I Heard It Through The Grapevine van Marvin Gaye aan een nieuwe reclame te koppelen. Het gewenste effect is dan allang bereikt: iedereen wil een Levi's-spijkerbroek hebben.

Home - Edward Sharpe & The Magnetic Zeros (IKEA)

Een liedje met de titel Home is natuurlijk al perfect voor een bedrijf waar je meubilair en andere woonartikelen kunt kopen, maar als de melodie ook nog eens lekker in het gehoor ligt… Dan heeft zowel het merk IKEA als de muzikant een hit in handen. Het vrolijke liedje (inclusief aanstekelijk gefluit) van Edward Sharpe & The Magnetic Zeros haalt in 2011 zelfs de Top 40. 

Are You Gonna Be My Girl? - Jet (Apple)

Met de introductie van de iPod heeft de Amerikaanse technologiegigant Apple niet alleen een een populaire muziekspeler in handen, ook de bijbehorende 'silhouette'-commercials blijken een schot in de roos. De spotjes worden stuk voor stuk ondersteund door aanstekelijke muziek. Veruit de bekendste is die met het nummer Are You Gonne Be My Girl? van de Australische band Jet, dat ook in Nederland een grote hit werd. 

Start Me Up - Rolling Stones (Microsoft)

Wij kunnen er met de technologie en kennis van vandaag met zijn allen wel een beetje lacherig over doen, maar de introductie van Windows 95 was in de jaren '90 een hele happening. Microsoft had naar verluidt drie miljoen dollar over voor de licentie van dit Rolling Stones-nummer. Start Me Up is uiteraard geen nieuw liedje dat de Engelse rock-'n-rollband met deze commercial een wereldwijde doorbraak bezorgde, maar het succes van deze reclamecampagne heeft de Rolling Stones financieel gezien zeker geen windeieren gelegd.

Tips van de redactie

7 legendarische tv-reclames die je bijblijven
6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen
Visual storytelling: vertel een sterk visueel verhaal
4 dingen die je moet weten over neuromarketing
Hoe zet je een product in de markt?
8 sprekende voorbeelden van guerrillamarketing

Gepubliceerd op:
06-02-2017

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.