Start je een bedrijf? Doe meteen aan marketing

Bijgewerkt op 13 maart 2019
4 min  leestijd
1.167
marketingmix home

Zonder bekendheid geen nieuwe klanten. En dus zul je als starter ook iets aan marketing moeten doen. Doe het slim en kies bewust. 7 tips van Dorkas Koenen, Directeur Marketing bij Rabobank.

1. Marketing? Doen. 

“Als je net voor jezelf bent begonnen, dan weten nog maar heel weinig mensen van je bestaan af. Bekendheid creëren is daarom één van de belangrijkere aspecten van het ondernemen.

Marketing zorgt voor die bekendheid, onderschat het belang ervan dus niet. Er zijn maar weinig bedrijven groot geworden zonder ooit één euro aan marketing te hebben uitgegeven.”

2. Bepaal je hefboom 

“Wat wordt mijn hefboom? Wat gaat er straks voor zorgen dat klanten naar mij toe willen komen? Dit is echt één van de belangrijkste strategische vragen die je jezelf moet stellen wanneer je gaat starten.

Het antwoord kan overigens van alles zijn. Van een goed eigen netwerk tot een slimme locatie of een bedrijf waarmee je gaat partneren. Pas wanneer je het antwoord op die vraag weet, kun je voor de juiste marketing-aanpak kiezen.”

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

3. Kies voor een medium 

“Aan media tegenwoordig geen gebrek en ik zie starters regelmatig van alles een beetje doen. Het bereik valt in de praktijk dan vaak een beetje tegen. Effectiever is het om bewust te kiezen voor één of twee mediatypes.

Heb je een product dat zich bijvoorbeeld goed leent voor foto’s? Kies dan voor Facebook en Instagram en laat de rest achterwege. Wanneer je het vooral moet hebben van klanten uit de buurt, dan kan een regionale website meer effect hebben.

En voor een videoproducent is de keuze voor YouTube als marketing-kanaal weer snel gemaakt. Kies in ieder geval bewust en gericht, bereik zit tegenwoordig in de diepte van een medium.” 

4. Deel content 

“De tijd van gelikte advertenties met mooie beloftes ligt wel een beetje achter ons. Zoek het liever in content. Probeer een onderwerp te vinden dat dicht bij jouw product ligt en waar mensen meer over willen weten.

Stel, je bent een timmerman die zich wil richten op het bouwen van veranda’s. Daar kun je mooie content over verspreiden, in de vorm van blogs en videomateriaal. Daarmee inspireer je mensen, zonder meteen iets te willen verkopen. Wij zien in de praktijk dat deze vorm van marketing beter aanslaat.”

5. AdWords inrichten 

“Zoals je vroeger niet zonder een plekje in de Gouden Gids kon, moet je als starter nu investeren in AdWords. Daarmee zorg je ervoor dat je bedrijf beter gevonden wordt door mensen die zoeken via Google. Maar dat kan lastig zijn. Zeker wanneer je actief bent in een markt met veel concurrentie.

Voor starters die regionaal actief zijn – en dat is nog altijd de grootste groep – is er Google Mijn Bedrijf. Daarmee kun je makkelijk en snel je lokale zichtbaarheid verbeteren. Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Bij voorkeur met foto’s, openingstijden, adresgegevens én de juiste categorie.

Google legt namelijk een link tussen de categorie en het dorp of de stad waar je gevestigd bent. Ben je loodgieter in Alkmaar? Dan komt jouw bedrijf meteen in beeld als iemand deze twee zoektermen gebruikt.”

6. Marketing automation 

“Klanten die online hun weg naar jouw bedrijf vinden, wil je zo goed mogelijk bedienen. Met een website waarop ze moeiteloos hun weg weten te vinden. Marketing automation is een manier om dat proces optimaal in te richten. De meeste grote bedrijven passen het al toe.

Door gebruik te maken van speciale software zie je precies waar en wanneer mensen op je website afhaken. Stel, je hebt elke dag 100 bezoekers, maar slechts 5 klikken er door. Dan hoef je dus niet te investeren in AdWords, maar in een andere manier van navigeren of simpelweg betere content.

Blijkbaar vinden bezoekers de homepage onduidelijk of niet interessant genoeg. Met de inzet van marketing automation kun je je website dus optimaal inrichten zodat een bezoeker ook echt een klant wordt.”

7. Bezoek een beurs 

“Vergaap je niet enkel aan alle digitale mogelijkheden, vergeet ook de persoonlijke relatie met klanten niet. Verkoop je bijvoorbeeld golfclubs? Bezoek dan golfverenigingen in de buurt en praat daar met de eigenaar of bedrijfsmanager. Zij kunnen je mogelijk voorzien van belangrijke informatie. Beurzen zijn ook nog altijd een uitgelezen mogelijkheid om jezelf te laten zien." 

"De slager om de hoek vindt zo’n evenement wellicht niet zo interessant, maar voor een startende bouwvakker met een nieuw concept is de BouwBeurs dé plek waar je je gezicht moet laten zien. Hier vindt namelijk al een automatische doelgroepselectie plaats, met potentiële partners en mogelijke klanten. Zo’n beurs is een mooie kans om de juiste contacten te leggen en meer bekend te worden.”

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over marketing en reclame

Meer over marketing en reclame
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten