marieke

Startende ZZP'er ziet weinig heil in adverteren

Een Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP'er) die nog niet zo lang geleden gestart is met zijn bedrijf, heeft doorgaans weinig interesse om zijn startup via advertenties onder de doelgroep te promoten. Dat bleek vorige week uit een enquête die in opdracht van het Kennisinstituut voor Zelfstandig Ondernemerschap (KIZO) is uitgevoerd onder 145 zelfstandige professionals.

Volgens de enquête geven veel startende ZZP'ers de voorkeur aan online activiteiten op bijvoorbeeld social media. De respondenten geven aan dat zij het plaatsen van online en geprinte advertenties te duur vinden. Daarnaast zou deze wijze van adverteren hen te weinig opleveren.

Online vindbaarheid

Dat wil overigens niet zeggen dat ZZP'ers weinig tijd en energie investeren in het vergroten van de naamsbekendheid van hun onderneming. Er wordt door deze groep bijvoorbeeld wel driftig geïnvesteerd in het maken van goede visitekaartjes, websites en folders. Ruim driekwart van de ondervraagde ZZP'ers beschikt over een website en online cv. KIZO noemt de enquêteresultaten weinig verrassend, omdat startende ZZP'ers vaak via mond-tot-mondreclame aan opdrachten komen. Bovendien is de allereerste klus vaak afkomstig van de voormalige werkgever.

Lees het oorspronkelijke bericht op NUzakelijk.

Gepubliceerd op:
12-05-2014

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.