Zo haal je meer uit neuromarketing

Zo haal je meer uit neuromarketing

Neuromarketing speelt in op het onbewuste gedrag van de consument. Zo kunnen bedrijven hun producten of diensten beter laten aansluiten bij de behoeften van klanten. Is het toepassen van neuromarketing ook relevant voor startende ondernemers?

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een vorm van marketing. Hierbij gebruik je technieken uit de neurowetenschap om het onbewuste gedrag van consumenten positief te beïnvloeden.

Het doel van neurowetenschap is om inzicht te krijgen in de werking van onze hersenen. Voor marketeers een potentiële goudmijn, want: wie doorheeft hoe iemands brein werkt, kan zijn verkoopboodschap precies daarop afstellen.

Als jij ontdekt hoe jouw klant denkt en handelt, weet je ook waarmee (en wanneer) je hem moet benaderen.

Neuromarketing speelt in op onbewust gedrag van je doelgroep. Dit kan leiden tot (impuls)aankopen. Sterker nog: maar liefst 95 procent van ons gedrag gebeurt onbewust, dus het is niet zo gek dat bedrijven gek zijn op dit soort data.

Neuromarketing past deze kennis en bijbehorende onderzoeksmethoden (waaronder hersenscans) toe op het gebied van marketing.

Het doel: producten en diensten beter laten aansluiten bij directe behoeften van consumenten. Ook het optimaliseren van marketingactiviteiten (denk aan reclamecampagnes) komt hierbij aan bod.

Neuromarketing: hoe dat je dat eigenlijk?

Wat kunnen startende ondernemers met deze marketingvorm? Dat is afhankelijk van je budget. Klassieke neuromarketingmethoden zijn vaak voorbehouden aan grote merken.

Om letterlijk een kijkje te kunnen nemen in het brein van hun klanten, passen zij speciale methoden uit de neurowetenschap toe. Hieronder lichten wij een paar bekende  vormen uit:

  • Hersenscan: ook wel bekend als functionele MRI scan (fMRI). Dit is een hersenonderzoek waarbij een computer de activiteit in de hersenen zichtbaar maakt. Als de proefpersoon een bepaald product, activiteit of reclamecampagne ziet, zal er een bepaald deel van de hersenen oplichten. Ieder deel van de hersenen staat weer voor een andere emotie.
  • Facial coding: een onderzoekstechniek om gezichtsuitdrukkingen te lezen. Laat consumenten een reclame of nieuw product zien en je zult de emotie (walging, vreugde, verdriet etc.) al snel kunnen aflezen aan het gezicht.
  • EEG met helm: met een elektro-encefalogram (EEG) kunnen signalen uit de hersenen worden opgepikt. Dit geldt ook voor de techniek Eye Tracking, waarmee je kunt vaststellen of je boodschap aankomt bij de kijker of bezoeker. Gebruik je een foto van een knappe vrouw die iets vasthoudt? Dan bestaat de kans dat de consument naar haar gezicht kijkt en niet naar jouw product.

Hoe controversieel is deze marketingtechniek?

Neurowetenschap wordt in de medische wereld gebruikt bij het vaststellen van ziekten als depressie, manie, schizofrenie en Alzheimer.

Daarom wordt de commerciële toepassing door sommigen gezien als controversieel. Volgens tegenstanders is het onethisch om deze kennis en technieken in het bedrijfsleven toe te passen.

De vraag blijft daarnaast welke conclusies je als marketeer kunt trekken bij een proefpersoon een bepaald deel in de hersenen oplicht. Wat zegt dit eigenlijk over het algemene beeld van consumenten?

Wat kun je als starter met neuromarketing?

Aan neuromarketing hangt vaak een hoog prijskaartje. De gemiddelde starter heeft nou eenmaal niet het budget om iemand een hersenscan te laten ondergaan.

Dan rijst al snel de vraag: kun je als ondernemer het onbewuste gedrag van consumenten ook op andere manieren beïnvloeden? Hieronder zetten we een paar tips op een rij:

1: Val op met kleur

Geef je website kleur en maak gebruik van kleurrijke advertenties. De ogen van consumenten worden naar kleuren getrokken. Als je in jouw webshop met koop-buttons werkt, zorg dan dat deze knoppen een opvallende kleur hebben. Voor telefoonnummers of andere contactopties geldt hetzelfde: gekleurde kaders hebben een positief effect op het aantal reacties.

Een ander opvallend aspect is dat gebruikers zich online voornamelijk aan de linkerkant van websites oriënteren, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Het leespatroon heeft dat van een hoofdletter F.

Plaats de belangrijkste boodschap dus het liefst links bovenin. Lees in deze blog meer over welke keuzes consumenten online maken.

Met de tips van marketingexpext Robert Cialdini kun je het brein van je doelgroep effectief leren beïnvloeden.

2: De Robert Cialdini-methode

Een ander hulpmiddel om het onbewuste gedrag van de consument te sturen, is door de theorie van Robert Cialdini te gebruiken.

Deze Italiaan schreef het boek Influence in het Nederlands vertaald als Invloed: de zes geheimen van het overtuigen, waarin hij aan de hand van zes punten laat zien hoe beïnvloeding van het brein werkt.

3: Geef iets cadeau

Geef een klant bij binnenkomst een cadeautje en hij voelt zich bijna verplicht om iets bij je te kopen. Wanneer een winkelier zijn klant iets te drinken aanbiedt, denkt die persoon onbewust dat hij een tegenprestatie moet leveren door iets te kopen.

Of geef met je webshop iemand na een aankoop een tegoedbon, dan komt hij zeer waarschijnlijk nog een keer terug.

4: Sociale bevestiging

Dit slaat op de sociale bewijskracht van de massa. Als veel mensen een product gebruiken of hebben gekoct, moet het wel goed zijn.

Tik op een willekeurige verkoopsite het hierboven genoemde boek van Robert Cialdini in en grote kans dat direct tevoorschijn komt dat er vier miljoen exemplaren van verkocht zijn.

Of: we hebben al 20.000 likes op Facebook! Dan moet het bedrijf wel populair (en dus goed) zijn. Denk verder aan alle aanbiedingen van Groupon: al meer dan 180 keer gekocht. Of: 876 mensen gingen je voor!

Onderschat de gunfactor niet: luister naar feedback van de klant en doe hier ook echt iets mee.

5: Werk aan je gunfactor

Zorg dat je aardig gevonden wordt en werk aan je gunfactor. Likability doet wonderen. Geef tijdens een bestelproces (automatisch gegenereerde) complimenten.

Zet verder een tell a friend-knop op je site, zodat mensen hun vrienden kunnen tippen over jouw product of dienst.

Als een klant zo'n aanbeveling van een vriend krijgt, gaat hij toch even kijken. Ben je een verkoper? Wees aardig, geef oprechte complimenten en luister(!) naar feedback van de klant: zo wek je vertrouwen.

6: Maak een betrouwbare indruk

Laat een autoriteit jouw product aanprijzen en andere consumenten zijn eerder geneigd om jouw product te kopen. Een veelgebruikte tool door ondernemers is het vermelden van een keurmerk.

Denk ook aan boeken met een aanprijzing van een bekende schrijver of recensent. Je vindt bijvoorbeeld steeds meer boeken met de sticker: aanbevolen door het DWDD-boekenpanel. Uitgeverijen zien hun verkopen hierdoor enorm stijgen.  

7: Schaarsheid maakt hongerig

Hoe krijg je consumenten zover om iets in jouw webwinkel te kopen, terwijl de urgentie er niet echt is? Door schaarste te suggereren. Zet er maar eens bij: nog 3 producten beschikbaar, of het label op = op!

Grote kans dat de klant eerder geneigd is het product te kopen.

Een goed voorbeeld hiervan is Booking.com. Klik op een willekeurig hotel en je krijgt de melding te zien dat er vandaag al 6 boekingen zijn gedaan, dat er 18 mensen naar deze locatie kijken en dat er nog maar 2 kamers beschikbaar zijn.

Word je al een beetje nerveus dat er straks geen kamer meer beschikbaar zal zijn en je de boot mist? Precies.

Gepubliceerd op:
10-07-2017

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.