7 tips voor een goed marketingplan - home

5 basisingrediënten van het marketingplan

Een marketingplan geeft jouw onderneming een vliegende start en werkt kostenbesparend. Dit plan geeft invulling aan de gestelde doelstellingen in het ondernemingsplan.

Je kunt hiervoor een extern bureau inschakelen, maar door het marketingplan zelf te schrijven krijg je zelf ook meer inzicht in jouw bedrijf. De volgende zaken moet je hierbij in ieder geval meenemen: de 5 basisingrediënten van het marketingplan.

1. Interne en externe analyse

Je moet op de hoogte zijn van zaken die in jouw vakgebied en omgeving spelen. Met een externe analyse breng je de markt, afnemers en jouw concurrentie in kaart. Wat zijn je sterke en zwakke punten?

SWOT-analyse

Dit kun je bijvoorbeeld doen door het SWOT-systeem toe te passen: SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel, in gewoon Nederlands: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.

Een interne analyse beschrijft de stand van zaken in jouw bedrijf en spiegelt deze aan de concurrentie.

2. Strategie

Met een marketingstrategie bepaal je de doelen die je op de lange termijn met jouw bedrijf wenst te verwezenlijken. Door het vaststellen van voorlopige (en meetbare) targets kun je snel kleinere sprongen maken en blijft het algemene lange termijn-doel meer behapbaar.

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Naar de Startversterker

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Zo werkt de Startversterker

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Bekijk de gratis tool

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Naar de Startversterker

Vind een goede balans tussen ambitie en valse bescheidenheid: met te makkelijk haalbare doelen schiet je ten opzichte van de concurrentie weinig op, maar te groot denken kan desastreuze gevolgen hebben.

De marketingmix is een handig hulpmiddel bij het bepalen van jouw marketingstrategie.

3. Doelgroep

Voor wie ga je straks aan de slag en hoe denk je jouw product aan de man te brengen? Onder marketingdoelgroepen zet je uiteen welke marktpartijen, dat wil zeggen jouw potentiële klanten, op jouw organisatie van toepassing zijn.

Dit kan sterk verschillen per onderneming en sector. Zo kunnen consumenten jouw voornaamste doelgroep zijn, maar je kunt je ook voornamelijk richten op de tussen- of detailhandel.

Vergeet niet jouw ideale klant of opdrachtgever tot in detail te omschrijven, ook wel ijkpersoon genoemd. Zo wordt het ook eenvoudiger om een realistische inschatting te kunnen maken van de grootte van jouw doelgroep.

4. Budget

In het marketingplan moet ook jouw budget worden vastgesteld.

Of je nu over ruim voldoende startkapitaal beschikt of niet, je zult hoe dan ook moeten specificeren hoeveel geld je beschikbaar kunt stellen voor de verschillende marktonderdelen (productontwikkeling, prijskortingen etc.).

Begroot per product hoeveel geld je naar verwachting kwijt zult zijn. Klik hier voor meer informatie over het maken van een goede financiële prognose.

5. Evaluatie

Heb je jouw marketingplan afgerond? Dan ben je er nog niet, want een onderneming is altijd in beweging. Door omstandigheden kan je bedrijf sneller of juist veel langzamer groeien.

Kortom: wat aan het begin van het jaar op jouw bedrijf van toepassing is, kan een half jaar later totaal zijn veranderd. Zorg ervoor dat je jouw marketingplan regelmatig evalueert.

Zo kun je snel bijsturen wanneer doelstellingen of targets niet gehaald dreigen te worden en kom je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen te staan.

Bijgewerkt op: 12-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De marketingmix is een handig hulpmiddel voor het opstellen van je marketingplan. Met de goede toepassing van de 4 P's, breng je jouw doelstellingen, markt, doelgroep en concurrentie in kaart.

Marketing mix
Marketing mix

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.