marieke

5 basisingrediënten van het marketingplan

Een marketingplan geeft uw onderneming een vliegende start en werkt kostenbesparend. Dit plan geeft invulling aan de gestelde doelstellingen in het ondernemingsplan. U kunt hiervoor een extern bureau inschakelen, maar door het marketingplan zelf te schrijven krijgt u zelf ook meer inzicht in uw bedrijf. De volgende zaken moet u hierbij in ieder geval meenemen: de 5 basisingrediënten van het marketingplan.

1. Interne en externe analyse

U moet op de hoogte zijn van zaken die in uw vakgebied en omgeving spelen. Met een externe analyse brengt u de markt, afnemers en uw concurrentie in kaart. Wat zijn uw sterke en zwakke punten? Dit kunt u bijvoorbeeld doen door het SWOT-systeem toe te passen: SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel, in gewoon Nederlands: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Een interne analyse beschrijft de stand van zaken in uw bedrijf en spiegelt deze aan de concurrentie.

2. Strategie

Met een marketingstrategie bepaalt u de doelen die u op de lange termijn met uw bedrijf wenst te verwezenlijken. Door het vaststellen van voorlopige (en meetbare) targets kunt u snel kleinere sprongen maken en blijft het algemene lange termijn-doel meer behapbaar. Vind een goede balans tussen ambitie en valse bescheidenheid: met te makkelijk haalbare doelen schiet u ten opzichte van de concurrentie weinig op, maar te groot denken kan desastreuze gevolgen hebben. De marketingmix is een handig hulpmiddel bij het bepalen van uw marketingstrategie.

3. Doelgroep

Voor wie gaat u straks aan de slag en hoe denkt u uw product aan de man te brengen? Onder marketingdoelgroepen zet u uiteen welke marktpartijen, dat wil zeggen uw potentiële klanten, op uw organisatie van toepassing zijn. Dit kan sterk verschillen per onderneming en sector. Zo kunnen consumenten uw voornaamste doelgroep zijn, maar u kunt zich ook voornamelijk richten op de tussen- of detailhandel. Vergeet niet uw ideale klant of opdrachtgever tot in detail te omschrijven, ook wel ijkpersoon genoemd. Zo wordt het ook eenvoudiger om een realistische inschatting te kunnen maken van de grootte van uw doelgroep.

4. Budget

In het marketingplan moet ook uw budget worden vastgesteld. Of u nu over ruim voldoende startkapitaal beschikt of niet, u zult hoe dan ook moeten specificeren hoeveel geld u beschikbaar kunt stellen voor de verschillende marktonderdelen (productontwikkeling, prijskortingen etc.). Begroot per product hoeveel geld u naar verwachting kwijt zult zijn. Klik hier voor meer informatie over het maken van een goede financiële prognose.

5. Evaluatie

Heeft u uw marketingplan afgerond? Dan bent u er nog niet, want een onderneming is altijd in beweging.

Door omstandigheden kan uw bedrijf sneller of juist veel langzamer groeien.

Kortom: wat aan het begin van het jaar op uw bedrijf van toepassing is, kan een half jaar later totaal zijn veranderd.

Zorg ervoor dat u uw marketingplan regelmatig evalueert.

Zo kunt u snel bijsturen wanneer doelstellingen of targets niet gehaald dreigen te worden en komt u aan het einde van het jaar niet voor verrassingen te staan.

Gepubliceerd op:
12-07-2011

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.