5 basisingrediënten van het marketingplan

Bijgewerkt op 12 november 2019
3 min  leestijd
0
Image
7 tips voor een goed marketingplan - home

Een marketingplan geeft jouw onderneming een vliegende start en werkt kostenbesparend. Dit plan geeft invulling aan de gestelde doelstellingen in het ondernemingsplan.

Je kunt hiervoor een extern bureau inschakelen, maar door het marketingplan zelf te schrijven krijg je zelf ook meer inzicht in jouw bedrijf. De volgende zaken moet je hierbij in ieder geval meenemen: de 5 basisingrediënten van het marketingplan.

1. Interne en externe analyse

Je moet op de hoogte zijn van zaken die in jouw vakgebied en omgeving spelen. Met een externe analyse breng je de markt, afnemers en jouw concurrentie in kaart. Wat zijn je sterke en zwakke punten?

SWOT-analyse

Dit kun je bijvoorbeeld doen door het SWOT-systeem toe te passen: SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel, in gewoon Nederlands: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.

Een interne analyse beschrijft de stand van zaken in jouw bedrijf en spiegelt deze aan de concurrentie.

2. Strategie

Met een marketingstrategie bepaal je de doelen die je op de lange termijn met jouw bedrijf wenst te verwezenlijken. Door het vaststellen van voorlopige (en meetbare) targets kun je snel kleinere sprongen maken en blijft het algemene lange termijn-doel meer behapbaar.

Succesvol van start - stappenplan

Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe. Met ons stappenplan weet je zeker dat je niets vergeet en ga jij succesvol van start!
 

Aan de slag

Vind een goede balans tussen ambitie en valse bescheidenheid: met te makkelijk haalbare doelen schiet je ten opzichte van de concurrentie weinig op, maar te groot denken kan desastreuze gevolgen hebben.

De marketingmix is een handig hulpmiddel bij het bepalen van jouw marketingstrategie.

3. Doelgroep

Voor wie ga je straks aan de slag en hoe denk je jouw product aan de man te brengen? Onder marketingdoelgroepen zet je uiteen welke marktpartijen, dat wil zeggen jouw potentiële klanten, op jouw organisatie van toepassing zijn.

Dit kan sterk verschillen per onderneming en sector. Zo kunnen consumenten jouw voornaamste doelgroep zijn, maar je kunt je ook voornamelijk richten op de tussen- of detailhandel.

Vergeet niet jouw ideale klant of opdrachtgever tot in detail te omschrijven, ook wel ijkpersoon genoemd. Zo wordt het ook eenvoudiger om een realistische inschatting te kunnen maken van de grootte van jouw doelgroep.

4. Budget

In het marketingplan moet ook jouw budget worden vastgesteld.

Of je nu over ruim voldoende startkapitaal beschikt of niet, je zult hoe dan ook moeten specificeren hoeveel geld je beschikbaar kunt stellen voor de verschillende marktonderdelen (productontwikkeling, prijskortingen etc.).

Begroot per product hoeveel geld je naar verwachting kwijt zult zijn. Klik hier voor meer informatie over het maken van een goede financiële prognose.

5. Evaluatie

Heb je jouw marketingplan afgerond? Dan ben je er nog niet, want een onderneming is altijd in beweging. Door omstandigheden kan je bedrijf sneller of juist veel langzamer groeien.

Kortom: wat aan het begin van het jaar op jouw bedrijf van toepassing is, kan een half jaar later totaal zijn veranderd. Zorg ervoor dat je jouw marketingplan regelmatig evalueert.

Zo kun je snel bijsturen wanneer doelstellingen of targets niet gehaald dreigen te worden en kom je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen te staan.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over ondernemingsplan maken

Meer over ondernemingsplan maken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten