marieke

5 tips om een merk in de markt te zetten

Als ondernemer moet u zich met uw onderneming, en het aan te bieden product of de dienst in het bijzonder, goed kunnen onderscheiden van de concurrentie. Maar dit kan in het begin best lastig zijn, want hoe zet u een merk goed in de markt?

Ondernemersplatform Sprout plaatste eerder deze week een artikel over het uniek maken van een merk. Hieronder volgt een lijst van vijf tips die marketingtechnisch gezien voor iedere ondernemer van pas kunnen komen.

Tip 1: Domein afbakenen

De uitdaging is om een bepaald domein op de juiste manier af te bakenen, zodat klanten uw merk, en de diensten of producten die u daarmee aanbiedt, goed kan plaatsen. Het is daarom raadzaam om zowel uw kernaanbod als het marktsegment zo scherp mogelijk te definiëren. Hoe scherp de afbakening wordt, kan per bedrijf en branche sterk verschillen.

Voor een websitebouwer kan het bijvoorbeeld commercieel gezien interessant zijn om er ook webdesign naast te gaan doen, en vervolgens ook deze service promoten bij (potentiële) klanten. Op deze manier zult u door de beoogde doelgroep echter al snel moeilijker worden herkend als specialist in het bouwen van websites.

Kort samengevat: hoe meer verschillende dingen u doet, des te lastiger het wordt om hard te maken dat u op ieder gebied een specialist bent. In de meeste gevallen loont het om klein te beginnen en naderhand pas aanvullende services toe te voegen.

andres

Startersvoordelen

Als starter krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: dat is het eerste jaar gratis.

Bekijk jouw voordelen

Tip 2: Doelgroep bepalen

Het bepalen van de doelgroep die u wilt bereiken is al even belangrijk als het definiëren van uw businessdomein. U wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, maar ook in dit geval is een algemene benadering meestal niet de beste manier.

Als we ter illustratie nog even teruggaan naar de websitebouwer: het bouwen van een website voor een lokale fysiotherapeut vraagt om een heel andere benadering dan de restyling van de website van een groot reclamebureau. Het lijkt misschien eng om duidelijk te kiezen aan welke specifieke groep u uw product of dienst gaat aanbieden, maar zo weet u in deze niche waarschijnlijk wel eerder een voorkeurspositie te realiseren.

Tip 3: Identiteit creëren

In de praktijk blijkt een product of dienst makkelijker door de concurrent te kopiëren dan het DNA van een organisatie. Of u nu meteen van start gaat met een aantal medewerkers of dit pas later wilt gaan doen: de identiteit van een bedrijf wordt vaak grotendeels bepaald door de mensen die er werken. Door bijvoorbeeld de expertise en betrokkenheid van u en uw personeel op de juiste manier in te zetten kunt u er zo daadwerkelijk in slagen om meerwaarde te creëren voor de doelgroep.

Tip 4: Markt monitoren

Apple is natuurlijk het ultieme voorbeeld, maar als u de beoogde doelgroep echt emotioneel aan uw merk wilt binden, zult u precies moeten wat hun behoeftes zijn en wat hen beweegt. Is uw doelgroep op zoek naar meer zekerheid, onafhankelijkheid of hecht men juist sterk aan verbondenheid? Inzicht in dergelijke factoren speelt een cruciale rol bij een aantrekkelijke en betekenisvolle merkpositionering.

Houd er daarnaast rekening mee dat de kenmerken van een doelgroep grillig kan zijn. Wat vandaag nog totaal geen rol speelt bij de keuze voor een bepaald product, kan volgende week hierbij echter een doorslaggevende factor zijn. Houd dus altijd goed een vinger aan de pols en speel in op de veranderende belangen van uw doelgroep.

Tip 5: Merk communiceren

Veel ondernemers leggen de focus in hun communicatie op alle product/dienst voordelen (USP's of UBP's). De eerder genoemde websitebouwer zal tijdens een oriënterend gesprek de klant bijvoorbeeld uitgebreid kunnen vertellen over de specifieke details van zijn content management systeem (CMS).

Potentiële klanten hebben hier echter meestal geen boodschap aan; zij begrijpen al die technische details niet (waarom willen ze anders hiervoor een specialist inhuren?) en zijn daar vaak ook helemaal niet in geïnteresseerd.

Effectieve merkcommunicatie betekent dat u de focus durft te leggen op werkelijk onderscheidende aspecten van uw product of dienst. Uw merkpositionering kan daarbij werken als een kompas om effectief te communiceren. Welke voordelen gaat u klanten bieden waarmee u de concurrentie voorbijstreeft? En hoe vertaalt u dat concreet naar uw communicatie en beeldtaal?

Denk, handel en communiceer anders dan de rest en u zult een aanzienlijk sterker merk neerzetten.

Gepubliceerd op:
19-01-2012

Wat vind je van dit artikel?

x6
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.