marieke

Een marketingplan in 7 stappen

Het hoort bij een eigen bedrijf: marketing. Op één of andere manier zult u uw nieuwe product of dienst in de schijnwerpers moeten zien te krijgen. Maar waar te beginnen? Het schrijven van een goed marketingplan maakt uw plannen concreet en de kans op succes vele malen groter. In dit artikel leest u hoe u dat doet.

Stap 1: Verzamel informatie over klant en concurrent

Goede marketing begint met informatie over uw doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard uw product of dienst. Pak dit grondig aan; het is geen raketwetenschap. Met een simpele enquête onder uw bestaande en/of potentiële klanten komt u al een heel eind. Haal ze zonodig over mee te werken met het aanbieden van een cadeautje of kortingsactie. Het verdient zich snel terug. Wat vindt uw doelgroep van uw product? Als ze het niet zouden kopen, waarom niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.

Stap 2: Bepaal welke markt u wilt gaan bedienen

Het afbakenen van uw markt is van groot belang om uw marketingbudget efficiënt in te zetten. Een maker van kleine sportauto's hoeft het niet op te nemen tegen Volkswagen of Renault, maar zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. De verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.

Stap 3: Focus op uw product of dienst

Positionering is de ruggengraat van uw marketingplan. Welke plek neemt uw product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap zoals: innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die u wilt overbrengen in uw uitingen. Het bepaalt voor een groot deel hoe u praat over uw product of dienst. Over verf heeft u heel andere uitingen dan over ijsjes.

Stap 4: Houd rekening met de levensfase van uw product of dienst

De levensfase van uw product bepaalt voor een groot deel hoe uw marketing eruit ziet. Een nieuw product of dienst brengt u in veel gevallen anders aan de man ('nieuw!') dan een product dat al langer bestaat ('bewezen formule'). U gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.

Stap 5: Baken uw doelgroep af

Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. U kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past hierbij? Weet u bovendien waar het grootste deel van uw doelgroep zich ongeveer bevindt?

Stap 6: Onderzoek het koopgedrag van uw klanten

Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kunt u uw verkoopinspanningen heel specifiek op uw doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond-tot-mondreclame in de buurt dan de maker van dropjes.

Stap 7: Stel uw marketingbudget vast

Geld dat u besteedt aan marketing moet u later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan u aan winst opstrijkt. U verdient echter geen geld als ju niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen uw uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet u uw marketingeuro het meest efficiënt in?

Gepubliceerd op:
11-04-2012

Wat vind je van dit artikel?

x11
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.