Checklist: product of dienst in de markt zetten - home

Hoe zet je een product in de markt?

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. De businessplan is uitgewerkt; de financiering rond; het is alleen nog de vraag hoe jij klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?

1. Weet wat jouw klant wil horen

Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers doorgaans anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.

Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?

Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het 'probleem' van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en - ook erg belangrijk - dat je de taal van je doelgroep spreekt.

Als je de klant die jij voor ogen hebt vertelt wat hij wil horen, is de kans groter dat hij deze aankoop bij jouw bedrijf zal doen.

Let wel: je moet datgene wat je belooft natuurlijk wel kunnen waarmaken. Deze aspecten spelen ook een rol bij het bepalen van een goede marketingboodschap.

Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de verkoopdoelen, verkoopactiviteiten en de tijdsplanning, kan hierbij helpen.

2. Ga gericht te werk

andres

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

'Less is more'. Deze uitspraak is wel vaker van toepassing op ondernemerszaken, maar slaat de spijker op zijn kop bij het in de markt zetten van een product of dienst.

Hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden: het is vaak beter om te je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.

Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt.

Zorg in ieder geval ervoor dat dit geen nattevingerwerk wordt, maar baseer de selectie bij voorkeur op de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek.

Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.

3. Test (en evalueer) het product

Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico's in kaart, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen 100% garantie op succes.

Een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden of dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening:

  • Wat vinden ze goed aan het product?
  • Wat vinden ze juist minder goed?
  • Wat vinden ze van de vraagprijs
  • Zijn ze te spreken over de service?

Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen.

4. Benader relevante verkooppartners

Uit jouw marktonderzoek is als het goed is ook naar voren gekomen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze doorgaans aankopen doet. Is dat alleen online of kunnen deze mensen ook in een fysieke winkel worden verleid tot een aankoop?

Als ondernemer is het jouw taak om met deze wetenschap in de praktijk te brengen en er je voordeel mee te doen. 

Onderzoek de mogelijkheden van het openen van een webshop naast jouw fysieke vestiging en ga ook eens praten met bedrijven in jouw regio. 

Misschien zijn sommigen van hen bereid om jouw product te verkopen, zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of een ander samenwerkingsverband. Op deze manier kunnen zij je mogelijk ook ondersteunen bij de distributie van het product in kwestie.

Indruk maken op potentiële verkooppartners? Een zakelijk rekeningnummer geeft jouw bedrijf in één klap een professionele uitstraling.

5. Promoot het product

Is het moment daar en kun je jouw product of dienst eindelijk officieel gaan lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want zoals gezegd zal een nieuw product zichzelf niet verkopen.

Een inleidend tekstje op jouw zakelijke website is dus niet voldoende: je zult hier meerdere markeingtools op moeten toepassen. 

Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product of dienstverlening - dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk - is vaak stukken effectiever.

De media overtuigen van de meerwaarde van jouw product kan een uitdaging zijn, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je deze partijen op een originele (lees: minder commerciële) manier benadert. Redacties kijken vaak naar de relevantie voor de lezer, kijker of luisteraar.

Heb je dus bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek(je) bedenken dat interessant is voor de doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.

Maar er zijn natuurlijk meer leuke manieren om jouw product of dienst te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om jouw product of dienst op een creatieve (en voordelige) wijze onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen) en Facebook.

Bijgewerkt op: 27-12-2017

Wat vind je van dit artikel?

x22
x8

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.