Checklist: product of dienst in de markt zetten

Hoe zet je een product in de markt?

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. De plannen zijn uitgewerkt, alle (eventueel) verplichte testen uitgevoerd; het is alleen nog de vraag hoe jij klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Hiervoor is een goede marktbenadering essentieel. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?

1. Weet wat jouw klant wil horen

Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers doorgaans anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica. Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?

Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het 'probleem' van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en - ook erg belangrijk - dat je de taal van je doelgroep spreekt. Als je de klant die jij voor ogen hebt vertelt wat hij wil horen, is de kans groter dat hij deze aankoop bij jouw bedrijf zal doen.

Let wel: je moet datgene wat je belooft natuurlijk wel kunnen waarmaken. Deze aspecten spelen ook een rol bij het bepalen van een goede marketingboodschap. Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de verkoopdoelen, verkoopactiviteiten en de tijdsplanning, kan hierbij helpen.

2. Ga gericht te werk

andres

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

'Less is more'. Deze uitspraak is wel vaker van toepassing op ondernemerszaken, maar slaat de spijker op zijn kop bij het in de markt zetten van een product of dienst.

Hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden: het is vaak beter om te je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.

Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt.

Zorg in ieder geval ervoor dat dit geen nattevingerwerk wordt, maar baseer de selectie bij voorkeur op de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek.

Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.

3. Test (en evalueer) het product

Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico's in kaart, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen honderd procent garantie op succes. Een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden of dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening: wat vinden ze wel (en wat juist niet) goed aan het product? Zijn ze bijvoorbeeld te spreken over de vraagprijs en de service? Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen.

4. Benader relevante verkooppartners

Uit jouw marktonderzoek is als het goed is ook naar voren gekomen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze doorgaans aankopen doet. Is dat alleen online of kunnen deze mensen ook in een fysieke winkel worden verleid tot een aankoop? Als ondernemer is het jouw taak om met deze wetenschap in de praktijk te brengen en er je voordeel mee te doen.

Onderzoek de mogelijkheden van het openen van een webshop naast jouw fysieke vestiging en ga ook eens praten met bedrijven in jouw regio. Misschien zijn sommigen van hen bereid om jouw product te verkopen, zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of een ander samenwerkingsverband. Op deze manier kunnen zij je mogelijk ook ondersteunen bij de distributie van het product in kwestie.

5. Promoot het product

Is het moment daar en kun je jouw product of dienst eindelijk officieel gaan lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want zoals gezegd zal een nieuw product zichzelf niet verkopen. Een inleidend tekstje op jouw zakelijke website is dus niet voldoende: je zult hier meerdere markeingtools op moeten toepassen. 

Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product of dienstverlening - dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk - is vaak stukken effectiever.

De media overtuigen van de meerwaarde van jouw product kan een uitdaging zijn, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je deze partijen op een originele (lees: minder commerciële) manier benadert. Redacties kijken vaak naar de relevantie voor de lezer, kijker of luisteraar.

Heb je dus bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek(je) bedenken dat interessant is voor de doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.

Maar er zijn natuurlijk meer leuke manieren om jouw product of dienst te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om jouw product of dienst op een creatieve (en voordelige) wijze onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen) en Facebook.

Ook interessant voor jou

8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen
Checklist: klanten vinden
Het geheim van een goede klantenanalyse
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Een concurrentieanalyse opstellen: 5 vragen en antwoorden

Bijgewerkt op: 25-05-2016 Gepubliceerd op:
25-03-2014

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Troef je concurrent af

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de markt (en laat zien wat jouw belangrijkste concurrenten doen).

Maak een analyse

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.