Checklist: product of dienst in de markt zetten - home

Hoe zet je een product in de markt?

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. Het ondernemingsplan is uitgewerkt; de financiering rond; het is alleen nog de vraag hoe je klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?

1. Weet wat jouw klant wil horen

Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.

Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?

Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het 'probleem' van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en - ook erg belangrijk - dat je de taal van je doelgroep spreekt.

Let wel: je moet datgene wat je belooft natuurlijk wel kunnen waarmaken. Deze aspecten spelen ook een rol bij het bepalen van een goede marketingboodschap.

Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de verkoopdoelen, verkoopactiviteiten en de tijdsplanning, kan hierbij helpen.

2. Ga gericht te werk

'Less is more'. Deze uitspraak is wel vaker van toepassing op ondernemerszaken, maar slaat de spijker op zijn kop bij het in de markt zetten van een product of dienst.

Hoeveel voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden: het is vaak beter om te je te (durven) beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van de concurrentie.

Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt. Gebruik hiervoor de uitkomsten van je markt- en brancheonderzoek. Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser.

3. Test (en evalueer) het product

Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico's in kaart, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen 100 procent garantie op succes.

Een goede manier om te kijken of het product klaar is om gelanceerd te worden, of dat er hier en daar nog wat 'finetuning' moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening:

  • Wat vinden ze goed aan het product?
  • Wat vinden ze juist minder goed?
  • Wat vinden ze van de vraagprijs
  • Zijn ze te spreken over de service?

Gebruik deze feedback vervolgens om verbeteringen aan te brengen.

4. Benader relevante verkooppartners

Uit jouw marktonderzoek is als het goed is ook naar voren gekomen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze doorgaans aankopen doet. Is dat alleen online of kunnen deze mensen ook in een fysieke winkel worden verleid tot een aankoop?

Als ondernemer is het jouw taak om deze wetenschap in de praktijk te brengen en er je voordeel mee te doen. 

Onderzoek de mogelijkheden van het openen van een webshop naast jouw fysieke vestiging en ga ook eens praten met bedrijven in jouw regio. 

Misschien zijn sommigen van hen bereid om jouw product te verkopen, zien ze mogelijkheden tot een 'shop in shop' of een ander samenwerkingsverband. Op deze manier kunnen zij je mogelijk ook ondersteunen bij de distributie van het product in kwestie.

Indruk maken op potentiële verkooppartners? Een zakelijke rekening geeft jouw bedrijf in één klap een professionele uitstraling.

5. Promoot het product

Ga je het product lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want een nieuw product zal zichzelf niet verkopen.

Een inleidend tekstje op jouw zakelijke website is dus niet voldoende: je zult hier meerdere marketingtools op moeten toepassen. 

Adverteren in de (lokale) media is een (redelijk kostbare) optie, maar een redactioneel artikel over jouw product of dienstverlening - dat je vervolgens promoot binnen jouw zakelijke (online en offline) netwerk - is vaak stukken effectiever.

Guerrillamarketing is een originele  methode om jouw product op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij van je doelgroep.

Heb je bijvoorbeeld een innovatief product ontwikkeld en is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek(je) bedenken dat interessant is voor de doelgroep. Doe redacties een persoonlijk voorstel of stuur een gericht persbericht rond.

Maar er zijn natuurlijk meer leuke manieren om jouw product of dienst te promoten. Zo is guerrillamarketing een bekende methode om jouw product of dienst op een creatieve (en voordelige) wijze onder de aandacht te brengen van de doelgroep.

Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of kijkers juist praktische hulp bieden en zo jouw expertise aantonen) en Facebook.

Bijgewerkt op: 01-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x78
x22

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.

Checklist: SWOT-analyse opstellen
Checklist: SWOT-analyse opstellen

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.