Zelf een bedrijfslogo maken: dat doe je zo

Maak een bedrijfslogo in 6 stappen

Het bedenken en maken van een logo is een van de leukere dingen die horen bij het starten van een bedrijf. Het beste is om het design voor jouw bedrijfslogo te laten ontwerpen door een professionele ontwerper. Deze bureaus bestaan natuurlijk niet voor niets. Maar wie (nog) niet over een enorm ruim budget beschikt, kan ook zelf aan de slag met een ontwerp.

1. Bedenk een passend logo

Of je nu gaat starten als bloemist, projectmanager of aannemer: voor ieder soort bedrijf is wel een geschikt bedrijfslogo te bedenken. Met een passend ontwerp vestig je in één oogopslag de aandacht op jouw onderneming. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het design past bij jouw branche en de doelgroep waarop jij je wilt richten.

Pak dus pen en papier (of jouw telefoon) en beschrijf in een aantal steekwoorden de kern van jouw startup, product of dienst.

Misschien heb je al meteen een zeker beeld in je hoofd. Desalniettemin kan het nooit kwaad om online eerst even wat vergelijkend onderzoek te doen naar bestaande logo's van je concullega's. Dan zie je meteen of het ontwerp dat jij in gedachten hebt niet teveel lijkt op dat van een concurrent.

Welke logo's gebruiken anderen in jouw vakgebied? Voer in Google Afbeeldingen jouw beroep in en voeg hier het woord 'logo' of 'company logo' aan toe.

Wil jij je eerst nog wat verder oriënteren? Voer dan in Google Afbeeldingen jouw beroep in en voeg hieraan het woord 'logo' of 'company logo' toe, bijvoorbeeld 'fysiotherapeut logo'. Zo krijg je een goed beeld van wat gangbaar is in jouw vakgebied. 

2. Gebruik de juiste tools

Heb je een concreet logo voor ogen? Maak hiervan dan eerst een duidelijke schets op papier. Ga pas daarna aan de slag om met een beeldbewerkingsprogramma op de computer een vergelijkbaar ontwerp te creëren.

Adobe Illustrator is onder professionele vormgevers erg populair; dit programma heeft oneindig veel mogelijkheden om mooie logo's te kunnen ontwerpen.

Toch zijn er online ook diverse gratis alternatieven te vinden, waarmee je een heel eind kunt komen. Denk bijvoorbeeld aan Pixlr of iPiccy.

Kant en klare programma's om bestaande ontwerpen zelf verder in te vullen zijn er ook, maar een echt uniek logo maak je daar natuurlijk niet zo snel mee. 

Tip! Zet meerdere professionele designers voor je aan werk door een online 'ontwerpwedstrijd' uit te schrijven.

Kom je erachter dat je op dit gebied zelf écht geen held bent? Dan is het uitschrijven van een 'ontwerpwedstrijd' onder professionele desginers een goed alternatief. 

3. Gebruik het juiste lettertype

Niet alleen de afbeelding of illustratie is belangrijk: ook het lettertype van de bedrijfsnaam speelt een hoofdrol in de effectiviteit van je logo. Bedenk van tevoren welk lettertype het gevoel van jouw onderneming het beste uitdraagt.

Dit kan per beroepsgroep en sector verschillen. Voor de oprichter van een kinderdagverblijf is het bijna vanzelfsprekend om voor een speels uiterlijk te kiezen, terwijl een jolige uitstraling bij een begrafenisonderneming juist weer totaal verkeerd overkomt.

Dit zijn uiteraard twee extreme voorbeelden, maar het is echt belangrijk dat je hiermee niet de plank misslaat. Houd er rekening mee dat verschillende elementen uit het ontwerp doorslaggevend kunnen zijn in de algemene huisstijl voor jouw bedrijf.

Het complete logo of alleen het lettertype en de tekstkleur uit het ontwerp gebruik je in principe later ook in brochures, bedrijfsnotulen en op visitekaartjes en je website. 

4. Durf creatief te zijn

Zolang het uiteindelijke resultaat maar klopt als een bus, kan het tijdens het ontwerpen geen kwaad om een beetje buiten de lijntjes te durven kleuren. Sterker nog, door hier en daar wat steekjes te laten vallen, kom je vaak op nog mooiere ideeën of variaties.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het selecteren van een afwijkende kleur, het per ongeluk veranderen van de vorm of het kantelen van letters of illustraties.

Vergeet alleen niet het bestand tussentijds regelmatig op te slaan, zodat je altijd weer terug kunt gaan naar een eerdere versie van het design.

5. Verlies de doelgroep niet uit het oog

Hoe verleidelijk het ook is: denk bij het maken van een logo niet vanuit jouzelf, maar vanuit de doelgroep. Verlies nooit uit het oog voor wie je het logo maakt.

Het doel is immers om meer potentiële klanten of opdrachtgevers aan te trekken. Jij kunt een bepaald ontwerp nog zo prachtig vinden, maar als klanten de insteek niet direct snappen, bestaat de kans dat je veel klussen misloopt.

Houd bij het ontwerpen steeds de klant voor ogen. Maakt het logo meteen duidelijk waar je bedrijf of product voor staat?

Houd bij het ontwerpen van een logo dus steeds voor ogen: wat heeft de klant aan mijn bedrijf (welke oplossingen kun jij toekomstige afnemers bieden)? En: waarom moet hij juist voor jou kiezen (en niet voor de concurrent)?

6. Neem niet met minder genoegen

Klaar? Leg het logo dan weg, ga een rondje hardlopen of uit eten met een vriend en bekijk het ontwerp pas de volgende ochtend nog eens kritisch.

Ziet alles er wel echt strak uit? Of is stiekem toch duidelijk te zien dat het design niet door een ervaren vormgever is gemaakt? Het is aan jou en jouw omgeving om te bepalen of het ontwerp voldoende professionaliteit uitstraalt.

Zo niet? Dan doe je er verstandig aan om alsnog een professioneel bureau in te zetten. Dit is doorgaans een goede investering, al kunnen de prijzen hiervoor sterk uiteenlopen.

Om de kosten enigszins te drukken, neem je het eigen ontwerp naar de afspraak en vraag je de professionele ontwerper vragen om jouw concept verder uit te werken.

Het eindresultaat komt dan dicht in de buurt bij wat jij eerst zelf in gedachten had, maar ziet er waarschijnlijk stukken strakker uit. 

Het relatief voordelige crowdsourcing is een andere goede optie, waarbij jij de voorstellen van tientallen (of meer) ontwerpers mag beoordelen en hieruit vervolgens zelf jouw favoriete logo uitkiest. 

Bijgewerkt op: 12-05-2017 Gepubliceerd op:
10-04-2014

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Troef je concurrent af

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de markt (en laat zien wat jouw belangrijkste concurrenten doen).

Maak een analyse

Aan de slag met je plan

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Wil je een ondernemersplan maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Deze gratis voorbeelden helpen je op weg met jouw bedrijfsplan.

Ga naar het voorbeeldplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.