Marketinggoeroe Seth Godin: 'Wees geen stoorzender'

3 min  leestijd
478
Image

Wie wil nou zijn klanten lastigvallen? Niemand, stelt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. En toch doen ondernemers het. Luister en kijk liever naar uw klanten en kom vervolgens met een goed idee. Ondernemer en spreker Seth Godin is bestseller auteur van allerlei boeken over ondernemen. Hij schrijft vooral over marketing. Hij is een echte veelschrijver, en geeft ruimhartig toe dat hij eigenlijk niets nieuws vertelt. Maar de manier waarop hij zijn ideeën presenteert, is zeker verfrissend.

In 'All Marketeers are Liars' stelt Godin bijvoorbeeld dat eerlijkheid het langst duurt, vooral wanneer u iets aan de man wilt brengen. In 'Purple Cow' betoogt Godin dat de markt meer creativiteit en echte waardetoevoeging van ondernemers verwacht. En in een volgend boek lanceerde hij het 'idea virus'.

Klassieke marketing zou niet meer werken en ondernemers doen er beter aan gewoon een heel erg goed idee te lanceren en vertrouwen op te bouwen onder hun doelgroep, zodat deze zelf het ideevirus verder verspreidt. In zijn laatste boek 'We Are All Weird' verklaart hij de massa - en vooral marketing voor de massa - officieel dood. Er is steeds meer diversiteit onder het publiek; meer mensen 'wijken af' van het normale (ook in hun consumptiegedrag). Ondernemers kunnen daarmee hun voordeel doen, stelt Godin.

Wat wil de klant?

Zijn eerste ervaring als ondernemer had Godin toen hij een uitgeverij opzette die grotere uitgeverijen in de VS de productie van boeken uit handen neemt. Hij ontdekte dat de relatie met klanten eigenlijk het allerbelangrijkst was. Dat klinkt op zich logisch en eenvoudig, maar Godin ondervond aan den lijve dat dit nog best lastig kan zijn.

Aanvankelijk paste ook hij oude marketinggebruiken toe, waarbij (potentiële) klanten eigenlijk vooral worden lastiggevallen met commerciële boodschappen. Hij richtte zich zoals zoveel andere bedrijven in die tijd toen nog niet zozeer op wat klanten willen en - belangrijk - op welk moment ze daarover willen worden geïnformeerd. Deze aanpak is steeds minder effectief, aldus Godin.

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

Vergaar respect en sjoemel niet

De opkomst van internet is ten koste gegaan van de macht van televisie. Marketeers kunnen niet meer in één keer een grote groep mensen bereiken en hen dwingen om hun commerciële boodschap tot zich te nemen. Minder macht voor marketeers betekent volgens Godin dat ze meer respect zullen moeten tonen voor consumenten. Dus geen gesjoemel meer, geen spam en vooral: de beloften moeten worden ingelost.

Reclames op televisie en radio zijn onderbrekingen voor consumenten. Dit heet 'interrupption marketing'. Om zeker te weten dat (potentiële) klanten geïnteresseerd zijn in uw informatie, vraagt u eerst toestemming om hun die informatie te sturen. Deze stap is vooral van belang geworden sinds er een strengere regelgeving geldt om spam tegen te gaan. Deze zogenoemde 'permission marketing' maakt reclame gericht en effectiever en geen schot hagel, aldus Godin.

Meer over marketingplan

Meer over marketingplan