marieke

Zo maakt u naam als expert

Erkenning voor uw professionaliteit is natuurlijk altijd leuk, maar publiciteit heeft ook vooral zakelijk gezien veel voordelen. Wie in de media als expert wordt geïnterviewd over zijn product of vak, ontvangt daarmee toch een soort stempel van goedkeuring. Dergelijke gratis publiciteit is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar, maar hoe speelt u zich in de kijker? Met deze tips moet het lukken.

1. Start een blog

Op reclamepraatjes ziet niemand te wachten. Kies voor de indirecte weg door over uw expertise te schrijven, en niet zozeer over uw product of dienst. Wat gebeurt er op uw vakgebied? Welke trends en ontwikkelingen zijn er in de markt? Wees eerlijk en transparant. Laat onzin en prietpraat achterwege, daar prikt men doorheen, en sneller dan u denkt.

2. Zet social media in

Met een blog en social media bepaalt u zelf wat u de wereld instuurt. Wees voorzichtig met reclameboodschappen. Maar heeft u nieuws of een bijzondere visie? Schroom niet en tik een paar woorden.

3. Volg en wordt gevolgd

Zoek uit welke media, journalisten en andere opiniemakers uw expertise delen. Volg ze op social media, stuur ze (lees: bestook ze niet) zo nu en dan een nieuwswaardig of interessante visie. Sluit u aan bij het gesprek.

4. Wees representatief

Als ondernemer bent u het gezicht van uw onderneming. Zorg voor een toegankelijk en prettig voorkomen. Als u een product of dienst kunt verkopen, waarom zou u dan uzelf niet kunnen 'verkopen'? Mensen vinden andere mensen vaak sympathieker dan een anonieme organisatie.

5. Zeg geen 'nee'

Komt het interviewverzoek slecht uit? Heeft u het druk? Jammer, maar deze kans moet u niet laten lopen. De meeste media zijn vluchtig, hebben bijna altijd haast en bellen bij een 'nee' een paar minuten later gerust uw concurrent voor professioneel commentaar. Vijf minuten wachten kan al funest zijn.

6. Zorg voor een goede bereiding

Haast of geen haast, zorg ervoor dat u zich wel even kunt voorbereiden. Zorg dat u het onderwerp kent en denk goed na over wat u kwijt wilt (en wat niet). Formuleer een zogenoemde kernboodschap: de informatie die u sowieso over wilt brengen. Stel eventueel voorwaarden voor een gesprek: geef door waar u het wél en niet over wilt hebben.

7. Bouw een relatie op met journalisten

Wie eenmaal contact heeft met een journalist, moet deze relatie koesteren. Bel zo af en toe, eet samen eens een broodje. Deel relevante informatie vooral met vakjournalisten, die zijn vaak afhankelijk van hun contacten met 'het veld'.

8. Spreek en schrijf

Wordt er ergens een conferentie op uw vakgebied georganiseerd? Meld uzelf dan aan als spreker. Publiceert een vakblad over uw expertise? Bied dan aan om een stuk te schrijven. Door dergelijke publieke optredens onthouden mensen u en uw boodschap beter. Niet zelden komt er publiciteit of nieuwe zakelijke contacten uit voort.

Gepubliceerd op:
06-06-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.