Werken aan je netwerk

4 tips voor een groter en waardevol netwerk

Netwerken is een goede manier om nieuwe opdrachtgevers of klanten te vinden. Maar het daadwerkelijk opbouwen van een waardevolle band met een zakelijke relatie vergt meer aandacht dan alleen het uitwisselen van visitekaartjes en het uitvoeren van een eenmalige klus. Als u hier bewust meer tijd en energie aan besteedt, kunt u niet alleen uw netwerk uitbreiden, maar ook meer halen uit uw bestaande contacten: 4 tips voor een groter en waardevol netwerk.

1. Doe eerst iets voor anderen (en dan pas voor uzelf)

'Eerst zaaien, dan oogsten' is een bekend gezegde en eentje dat zeker van toepassing is op het opbouwen van een waardevol netwerk. Als u in eerste instantie onbaatzuchtig te werk gaat en een nieuw contact uit de brand helpt door een oplossing te bieden voor zijn of haar probleem (zonder dat u daar zelf direct een wederdienst voor vraagt), zal uw contact dit gebaar niet snel vergeten en dit gebaar wellicht ook delen binnen zijn of haar netwerk, bijvoorbeeld via social media.

De vrijblijvende oplossing die u een zakelijke relatie biedt mag natuurlijk niet teveel van uw energie en tijd in beslag nemen - het kan niet de bedoeling zijn dat u kosteloos taken moet overnemen van het netwerkcontact -, maar u zou niet de eerste ondernemer zijn die op deze manier het vertrouwen wint van een klant en hier uiteindelijk een (vervolg)opdracht (of nieuwe prospects uit het netwerk van deze zakelijke relatie) aan overhoudt. Social media is overigens een goede alternatieve manier om dit te bewerkstelligen, bijvoorbeeld door het geven van advies op LinkedIn, Google+ en Facebook.

2. Ga naar de juiste bijeenkomsten

Weet waar uw kerndoelgroep zich bevindt. Ga dus liever niet zomaar klakkeloos naar iedere Startersdag of netwerkborrel toe, maar probeer er eerst achter te komen of waar u contacten kunt ontmoeten die kunnen bijdragen aan de uitbreiding van uw klantenbestand. Als u kortgeleden van start bent gegaan als freelance HR-consultant, zal het uitwisselen van visitekaartjes met een hypnotherapeut u in veel gevallen weinig concreets opleveren.

Het is verstandiger om juist die bijeenkomsten te bezoeken waar u echt iets aan heeft. Liever één netwerkborrel per week bijwonen en daar twee waardevolle netwerkcontacten aan overhouden dan gedurende diezelfde week meerdere bijeenkomsten in het hele land bezoeken en met een stapel visitekaartjes thuiskomen waarvan u eigenlijk al weet dat het weinig zin heeft deze lang te bewaren.

3. Leer te luisteren

Misschien wel de belangrijkste tip die we u kunnen geven op het gebied van netwerken, is dat u goed moet leren luisteren. Dat klinkt misschien wat belerend, maar wie tijdens meetings met nieuwe contacten - dat kan een persoonlijk of telefonisch gesprek zijn, maar evengoed het lezen van een reactie of vraag op Twitter of LinkedIn - écht goed luistert naar zijn of haar gesprekspartner, krijgt sneller een goed beeld van of deze persoon van waarde van is voor uw netwerk. U kunt snel meer te weten komen van een persoon door open vragen te stellen. Kunt u de pijnpunten van deze persoon zelf wegnemen? Of heeft u iemand in uw netwerk die het contact hierbij kan helpen?

Maar ook als u zelf misschien niet de aangewezen persoon bent om de oplossing voor zijn of haar probleem te bieden, kunt u iets positiefs aan het gesprek overhouden. Vergeet niet dat ieder netwerkcontact zelf ook weer relaties (zowel zakelijk als privé) heeft aan wie u kunt worden gekoppeld. Heeft u op uw beurt advies gekregen van een zakelijke relatie dat u heeft geholpen bij het aanpakken van een probleem? Stuur deze persoon dan de volgende dag een e-mail en vertel wat u aan de tip heeft gehad. Hij of zij zal dit gebaar zeker waarderen en zo houdt u het contact warm.

4. Kijk naar de lange termijn

Hoewel het binnenhalen van een nieuwe opdracht of klant soms sneller kan gaan dan u had gedacht, neemt het opbouwen van een goede band met een zakelijke relatie vaak aanzienlijk meer tijd in beslag. Algemeen beschouwd bent u in eerste instantie vaak meer bezig met het onderhouden van het contact (de investering) dan dat u er direct profijt van zal hebben (een groter netwerk en meer opdrachten).

Het kan namelijk gebeuren dat u op het moment niets kunt met een contact, maar dat hij of zij over een paar maanden bij u terugkomt met de vraag of u alsnog iets voor hem of haar kunt betekenen. Dan moet deze persoon zich uw naam en bedrijf echter nog wel kunnen herinneren. Hoe meer tijd en energie u eerder heeft geïnvesteerd in het opbouwen van een waardevolle relatie, des te groter de kans dat u een van de eersten bent met wie deze persoon contact zal opnemen.

Lees ook

6 slimme verkooptechnieken voor starters
5 voorbeelden van foute lichaamstaal
Succes met social media in 5 stappen
Starten met sales? Vermijd deze 5 valkuilen
5 netwerktips voor ZZP'ers
6 tips voor het maken van een goede eerste indruk

Gepubliceerd op:
25-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x5
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken is voor ondernemers een goede manier om in contact te komen met nieuwe klanten. Je netwerk uitbreiden is een belangrijke vorm van acquisitie, maar vergeet jouw bestaande relaties niet. Door je huidige kennissenkring warm te houden, kunnen er mooie kansen op jouw pad komen.

Netwerktest: hoe sterk sta je
Netwerktest: hoe sterk sta je

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.