Netwerken bij kerstborrels

Kerstborrels: effectief netwerken bij de boom

Is je agenda ook dichtgeslibd met kerstfestiviteiten bij klanten, leveranciers, familie en de sportclub? Maak korte metten met het ’ik kom niet meer aan werken toe’-gevoel. Met deze 5 netwerktips kun je aan je bedrijf bouwen én aan de glühwein. 

1. Netwerken tijdens een borrel? Neem cadeaus mee

Het zijn de gouden regels van van netwerken:

  • kom iets brengen in plaats van halen
  • als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen


In de feestmaand kun je dit heel letterlijk nemen en iets meenemen bij een eindejaars- of kerstborrel. Welk cadeau of kaartje past bij je merk en versterkt je relatie met de klant? Of figuurlijk: hoe kun je jouw relaties verder helpen? Misschien ken jij iemand de ze kan helpen bij de eindejaarsdrukte? Of kun je tips delen over trends of ontwikkelingen in 2018 waar zij iets aan hebben. Grote kans dat ze vervolgens in januari aan je denken.

2. Komt allen tesamen: extravert en introvert

Advertorial stappenplan starter

Stappenplan voor ondernemers

Snel, maar goed voorbereid een bedrijf starten? Met dit stappenplan vergroot je jouw kansen op een goede start als ondernemer.

Ik neem de eerste stap

Juist als je niet zo’n netwerker bent, zijn kerst- en nieuwjaarsborrels ideaal. Er zijn meestal speeches, de aankleding is al een gesprekje waard en iedereen heeft herkenbare eindejaarsonderwerpen om over te spreken. Luisteren levert veel op. Dit is het moment om even informeel te praten met een potientiële klant en door te vragen op hoe het ook binnen zijn of haar bedrijf gaat. Waar liggen de behoeftes? En heb jij daarvoor niet dé oplossing? 

3.  Vraag naar trends en ontwikkelingen

Luisteren is vaak beter dan vertellen. Dé vraag die veel kan opleveren, is: wat gaat 2018 je brengen? Wat voorzie je zakelijk en qua trends? Zelfs de antwoorden van mensen uit hele andere branches kunnen je inspireren voor het nieuwe jaar. Je weet waar mensen mee bezig zijn. Bovendien is het een hele gemakklijke ijsbreker en natuurlijk bruggetje om te vertellen wat jij te bieden hebt of dat je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst gaat lanceren.

4. Prioriteiten stellen: je hoeft niet overal naartoe

Waar ontmoet je mensen die echt iets kunnen bijdragen aan de uitbreiding van je klantenbestand? Liever twee waardevolle borrels, dan opgebrand aan het nieuwe jaar beginnen. Kies bewust en niet per se voor de borrel waar op papier de belangrijkste mensen komen. ‘Goed in netwerken’ is ook: op onverwachte momenten kansen zien, in een setting die jou past. Ook familie, de buurman, voormalig collega’s, een oud-docent, iemand van de sportvereniging of vriend van de familie zijn waardevol voor je netwerk. Ook zij hebben carrières. Ook zij kennen mensen. Ook met hen kun je netwerken.

4. Familietijd: feedbacktijd

Dit is echt de tijd van het jaar om na te denken over je strategie. Alleen: daar heb je natuurlijk nauwelijks tijd voor, want ook privé staan er veel gezellige zaken op de agenda. Maak er een win-win-situatie van en benut je familie en vrienden als een Raad van Advies. Deel je plannen en vraag om feedback. Ben je bijvoorbeeld vol van je product of dienst? Check of je schoonmoeder je plan ziet zitten. Kun je het aan haar niet uitleggen? Dan is er werk aan de winkel. Vraag door: wat maakt je plan nog onduidelijk? Wat zou zij anders doen?

5. Relax: het is de feestmaand

Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar je kunt nog beter ietsje te veel drinken dan dat je de kerstborrel te veel ziet als netwerkmoment ziet en te opzichtig met sales bezig bent. Ook de eindejaarsstoom afblazen is een no-go-area. Iedereen herkent het: waarom moet alles altijd aan het eind van het jaar? Waarom komen klanten er altijd in december pas achter dat een potje nog even leeg moet? Prima als je even met een vakgenoot klaagt, maar zorg dat je bij borrels vooral een positieve sfeer meeneemt.

Gepubliceerd op:
05-12-2017

Wat vind je van dit artikel?

x6
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.