‘Referenties van groot belang voor ZZP’ers’

'Referenties van groot belang voor ZZP'ers'

ZZP’ers bouwen graag een goede reputatie op door online en offline referenties te vergaren. 50,6 procent van de zelfstandigen laat zijn expertise graag online bevestigen, via het verzamelen referenties op bijvoorbeeld LinkedIn of de zakelijke website. Dat blijkt uit een recent onderzoek van ZZP Barometer.

Aan de online enquête, die door ZZP Barometer in samenwerking met Ratecard is opgesteld, werkten 822 ZZP'ers mee. Bij deze groep speelt een groot en actief netwerk een belangrijke rol in het binnenhalen van opdrachten: het merendeel (78,2 procent) bewijst zijn kennis en kunde voornamelijk via mond-tot-mond reclame. 

Geschreven beoordeling

Als ZZP'er is het altijd fijn om een heldere terugkoppeling te krijgen van bestaande klanten of opdrachtgevers, zodat je jouw producten of diensten in het vervolg nog beter op de doelgroep kunt afstemmen.

De respondenten van dit onderzoek geven dan ook aan dat zij klantbeoordelingen het liefst ontvangen in de vorm van een geschreven beoordeling (56,3 procent) en een algemene beoordeling door middel van een cijfer (50,8 procent).

NPS-score

Veel zelfstandigen hechten daarnaast waarde aan een goede NPS-score. Maar liefst 66,3 procent van de ZZP'ers wil graag weten of de klant hem of haar zou aanbevelen binnen zijn netwerk; 48,8 procent is benieuwd of de klant hem/haar nog een keer zou inhuren of nogmaals met hem/haar wil samenwerken. 

Bekijk hier de belangrijkste uitkomsten van deze online enquête in een infographic.

Meer informatie

Wil je meer weten over het nut van referenties en hoe dit voor jou meer business kan opleveren? Lees dan onze tips in het artikel Meer online beoordelingen verzamelen doe je zo.

Gepubliceerd op:
02-01-2017

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als je start als zzp'er, is het een vraag die vaak door je hoofd speelt: hoe kom ik aan klanten? Zonder voldoende opdrachtgevers heb je immers ook geen uitzicht op veel inkomsten. Met de tips in deze checklist kom je verder.

ZZP
Acquisitie-klanten vinden
Acquisitie-klanten vinden

Gebruik social media om van klanten fans te maken. Ga van de koude vorm van offline acquisitie vanuit overtuigen naar de warme manier social selling. Ga de dialoog aan en bouw een online band op met potentiële klanten. Van cold calling naar social selling.

Dit moet je weten over social selling
Dit moet je weten over social selling

Van Joop van den Ende en John de Mol van Endemol tot Larry Page en Sergey Brin van Google: aan voorbeelden van succesvolle samenwerkingen geen gebrek. Maar ook als je alleen start is samenwerken handig. Gebruik de kennis en ervaring van anderen!

Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat
Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat

Netwerken

Netwerken als startende ZZP'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Zo speuren veel starters online naar potentiële klanten of opdrachtgevers op LinkedIn of een ander online netwerkplatform. Maar je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan om jouw zakelijke kennissenkring uit te breiden en andere interessante contacten op te doen. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:


Tip: geen idee waar je moet beginnen? De tips in dit artikel helpen je op weg: starten met netwerken doe je zo.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.