marieke

Succes met social media in 5 stappen

Groeien met uw bedrijf draait niet alleen maar om harde cijfers en getallen. U wilt ook een specifieke doelgroep aantrekken die op den duur een echte meerwaarde kan zijn voor uw onderneming. Maar om in deze tijd succesvol te zijn, is opvallen met uw bedrijf een must. Een actief social media-beleid kan u helpen dit doel te realiseren: 5 manieren om meer te halen uit social media.

Social media geeft u de mogelijkheid om de data die is ontstaan uit sociale interacties te koppelen aan individuele behoeften en interesses. Hierdoor krijgt u beschikking tot bruikbare profielen en kunt u vervolgens uw producten en/of diensten beter laten aansluiten bij de wensen van (potentiële) klanten. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw social media-inspanningen daadwerkelijk het gewenste effect hebben? Hieronder vindt u vijf manieren om de status van uw merk te meten (en te monitoren).

1. Uw merk en de fans

Marketing is allang niet meer een monoloog waarin u een boodschap de wereld instuurt. Het gaat erom dat u de interactie aangaat met consumenten, relaties opbouwt en uw passies deelt. Daarom zou u social media in eerste instantie vooral moeten inzetten om deze banden te creëren en uit te stralen dat u actief en betrokken bent. Luister dus allereerst goed naar wat uw klanten te zeggen hebben. Door nieuwsberichten bij te houden die gerelateerd zijn aan uw directe omgeving en branche, kunt u veel leren over hoe mensen aankijken tegen uw producten en diensten.

2. Uw bedrijf en de conversatie

Creëer content (artikelen, afbeeldingen, infographics etc.) die mensen interesseert; ga voorafgaand aan het plaatsen van elke update na of uw fans en volgers geneigd zullen zijn uw bericht binnen hun netwerk te delen. Geef via uw Facebook-pagina bijvoorbeeld een kortingsbon weg die in waarde stijgt wanneer het aantal fans groeit. Op deze manier biedt u als bedrijf iets waardevols aan uw klanten, versterkt u het merkimago en vergroot u de betrokkenheid.

Voorheen was het als bedrijf lastig om te ontdekken hoe uw merk het deed ten opzichte van de concurrentie, zonder dat men goed keek naar de daadwerkelijke (financiële) prestaties van de concurrentie en wat u van anderen hoorde. Door uw social media-statistieken te raadplegen, kunt u tegenwoordig een goed beeld krijgen van hoe u ervoor staat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de omvang van uw totale online netwerk en analyseer de activiteiten van deze fans en volgers. Zijn zij actiever met uw merk bezig dan met die van andere bedrijven? Daarnaast kunt u uitzoeken wat voor mensen er in uw netwerk zitten en wie niet uw pagina, maar juist die van uw grootste concurrent volgt. Vergelijk vervolgens wie de meest relevante leden heeft binnen de sector. Lees ook eens deze 4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter.

Advertorial ondernemingsplan startproof

Zzp voorbeeldplan nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de zzp'ers en de branches horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

3. Geven en nemen

Een ongeschreven regel op het gebied van social media: geef en u krijgt er iets voor terug. Stel: een zakelijkere relatie heeft recent een video op YouTube geplaatst, waarin hij een oordeel velt over uw product. Deze persoon maakt geen directe reclame en is gewoon behulpzaam door iets te delen waarvan hij vindt dat het waardevol is. Uw relatie is op deze manier 'digitaal vrijgevig', dus wanneer hij om een gunst vraagt, zullen zijn volgers en fans eerder een reactie plaatsen. Als u een platform op een social media-site wilt creëren waar mensen luisteren naar wat u te melden heeft, moet u dus in de eerste plaats een gever en daarna pas een nemer zijn.

4. Uw merk en de reacties

Als u niet goed weet wat online wel en wat niet werkt, is het behoorlijk lastig om de effectiviteit aan te tonen. Maar feedback krijgen is bij social media vrij eenvoudig en hiermee kunt u eventuele problemen snel oplossen. Sterker nog: uw merk kan binnen enkele seconden in populariteit af- of juist toenemen. Als u bijvoorbeeld een negatieve reactie plaatst op Twitter, kan deze tweet een paar uur later al zijn geëscaleerd. Op korte termijn kan dit financiële schade tot gevolg hebben, maar op langere termijn is het vooral schadelijk voor de status van uw merk. Zorg er dan ook voor dat u altijd goed weet wat er online speelt. Zo'n actieve houding op social media kost tijd en inspanning, maar heeft de nodige voordelen:

  • U kunt snel en adequaat reageren op vragen, klachten of zorgen van uw klanten
  • U blijft op de hoogte van de laatste feedback op uw merk en ontwikkelingen in de markt
  • U laat zien dat u betrokken bent, luistert naar uw doelgroep en reageert op reacties van gebruikers

5. Uw merk en interactie met het publiek

Het simpelweg online zetten van een zakelijke website en verwachten dat de fans, volgers en klanten vanzelf naar u toe komen, is zinloos. U kunt misschien denken dat u met een flitsend websitedesign meer bezoek genereert, maar hier komt veel meer bij kijken. Voor een succesvolle online strategie moet u een website creëren die uw doelgroep voldoende interesseert om hier later nog eens naar terug te keren. Consumenten bezoeken niet alleen een website, omdat die er visueel aantrekkelijk uitziet: ze willen ook het gevoel krijgen dat iemand luistert naar wat zij te zeggen hebben. Als u bijvoorbeeld een blog bijhoudt, stel dan aan het einde van elk artikel een vraag. Hierdoor zijn lezers eerder geneigd de interactie aan te gaan en leert u sneller hoe uw doelgroep over u denkt.

Lees ook

3 effectieve manieren om klanten te bereiken
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
Starten met social media doet u zo
Dossier: social media voor ondernemers
5 grote social media-trends van 2012
Checklist: zakelijk scoren met Pinterest
4 dingen die u nog niet wist over Google+

[Auteur: Christian Slagter/Slagter Media]

Gepubliceerd op:
01-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Van Joop van den Ende en John de Mol van Endemol tot Larry Page en Sergey Brin van Google: aan voorbeelden van succesvolle samenwerkingen geen gebrek. Maar ook als je alleen start is samenwerken handig. Gebruik de kennis en ervaring van anderen!

Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat
Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.