10 handige functionaliteiten van LinkedIn

10 handige functionaliteiten van LinkedIn

Zie jij LinkedIn vooral als een digitale bak vol visitekaartjes? En gebruik je die alleen om af en toe eens iemand op te zoeken? Dan mis je een groot aantal handige functionaliteiten. Als je die op een slimme manier inzet, loop je via LinkedIn sneller potentiële klanten of opdrachtgevers tegen het lijf. Ontdek de 10 toepassingsmogelijkheden die deze netwerksite jou als starter kan bieden.

1. Optimaliseer jouw LinkedIn-profiel

Een openbaar LinkedIn-profiel verschijnt ook in Google en andere zoekmachines. Als je online optimaal vindbaar wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat deze veelgebruikte zoekwoorden bevat. Gebruik deze zoektermen in ieder geval in jouw samenvatting en functieomschrijving. Daarnaast kun je een aangepaste URL instellen voor jouw LinkedIn-profiel, zoals: http://nl.linkedin.com/in/jouwnaam. Je vindt deze instelling bovenaan de pagina waar je jouw profiel kunt bewerken. Daar kun je ook jouw LinkedIn-profiel openbaar maken.

2. Voeg een professioneel portfolio toe

Beelden zeggen soms meer dan woorden. Als jouw LinkedIn-profiel alleen maar tekst bevat, laat je een kans liggen om nog meer op te vallen tussen alle andere starters. Met een professioneel portfolio kun je voorbeelden toevoegen van jouw werk. Dat kan bijvoorbeeld met een foto of video die laat zien wat je doet. Vul jouw portfolio vervolgens aan door het profiel verder te bewerken. Daarna klik je bij jouw functie op een icoon met een rechthoek en een plusteken. Via het menu kun je dan een specifieke link toevoegen of een bestand uploaden.

3. Vraag om aanbevelingen

Wat is mooier dan klanten of opdrachtgevers die reclame maken voor jou? Op LinkedIn is dat mogelijk via aanbevelingen. Als een bestaande klant een compliment uitdeelt, heb je direct een goede aanleiding te pakken om hierom te vragen. Ga daarvoor naar de pagina waar je jouw profiel kunt bewerken. Klik dan onder 'Aanbevelingen' op 'Vraag om een aanbeveling'. Je kunt vervolgens aangeven om welke functie het gaat en wie je wilt vragen om een aanbeveling. De tekst krijg je nog te zien voordat deze op jouw LinkedIn-profiel verschijnt.

4. Plaats een badge op jouw website

Heb jij al een zakelijke website? Dan kun je bezoekers laten weten dat ze jou ook op LinkedIn kunnen vinden. Daarvoor gebruik je de zogenaamde badge, een knop waarmee je de aandacht vestigt op jouw LinkedIn-profiel. Ga daarvoor eerst naar de pagina op LinkedIn waar je de badge kunt aanmaken. Ten slotte kun je de aangemaakte HTML-code op een pagina in jouw website plakken. Op deze plek verschijnt dan een opvallende knop met een link naar jouw LinkedIn-profiel.

Advertorial ondernemingsplan startproof

Zzp voorbeeldplan nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de zzp'ers en de branches horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

5. Zoek geavanceerd naar personen

Je maakt vast wel eens gebruik van de zoekfunctie op LinkedIn. Die heeft iets weg van het afvuren van een schot hagel. Wat je ook intypt, je krijgt vaak een groot aantal resultaten terug. Een alternatief is de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn. Klik naast de zoekbalk op 'Geavanceerd' om deze functie te gebruiken. Daar vind je een groot aantal zoekmogelijkheden, ook bij een gratis account. Je kunt er onder meer zoeken op trefwoord, bedrijf en postcode.

6. Sla zoekopdrachten op

Jouw zakelijke relaties zitten natuurlijk ook niet stil. Zij krijgen voortdurend andere werkgevers of opdrachtgevers en doen nieuwe zakelijke contacten op. Als gevolg hiervan breidt jouw indirecte netwerk zich uit. Als startende ondernemer wil je wellicht weten welke kansen dit oplevert. Het is in dat geval een goed idee om een vaste zoekopdracht klaar te zetten. Zoek bijvoorbeeld eens naar 'hoofd inkoop' en klik op 'Zoekopdracht opslaan'. Daarna kun je instellen dat je regelmatig meldingen ontvangt met nieuwe zoekresultaten.

7. Label contactpersonen

Ben jij actief aan het netwerken? Dan zul je inmiddels de nodige nieuwe connecties hebben op LinkedIn. Daardoor kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren. Wanneer je honderden contactpersonen hebt, vergeet je immers snel waar je iemand ook al weer van kent. Gelukkig biedt het sociale netwerk de mogelijkheid om labels toe te voegen aan jouw contacten. Ga daarvoor in het menu naar 'Netwerk' en klik op 'Contacten'. Nadat je iemand hebt aangevinkt, klik je op 'Labels bewerken'.

8. Wees actief in groepen

Een LinkedIn-groep kun je vergelijken met een online netwerkborrel. Je kunt er netwerken met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten  en andere professionals. Dat doe je door op een inhoudelijke manier een steentje bij te dragen. Deel bijvoorbeeld interessante artikelen, beantwoord vragen of wijs iemand op een leuke opdracht. Op termijn kan jou dat waardevolle contacten opleveren. Andere groepsleden kun je overigens direct benaderen, dus je hebt geen introductie nodig.

9. Maak een bedrijfspagina aan

Een bedrijfspagina is niet alleen weggelegd voor multinationals. Ook voor kleine bedrijven kan dit interessant zijn. Deze functionaliteit is vooral handig als je andere LinkedIn-gebruikers up-to-date wilt houden over jouw bedrijf, zoals klanten, werknemers en voormalig personeel. Als zij jouw onderneming volgen, verschijnen de updates in hun nieuwsfeed. Je kan zo op den duur waardevolle relaties opbouwen met andere LinkedIn-gebruikers. Een bijkomend voordeel is dat jouw bedrijfspagina vindbaar is in zoekmachines.

10. Plaats advertenties

LinkedIn is ook geschikt als uithangbord voor jouw bedrijf. Daarmee trek je wellicht meer potentiële klanten of opdrachtgevers over de streep. Zo bereik je met advertenties een specifiek deel van de ruim vier miljoen Nederlandse gebruikers op LinkedIn. Je kunt precies aangeven op wie je de advertentie wilt richten door de functie, bedrijfstak en het aantal dienstjaren te selecteren. Vervolgens betaal je voor de advertentie per klik of weergave. Tip: op de website van LinkedIn vind je enkele voorbeelden van advertenties.

Lees ook

7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
De toegevoegde waarde van social media
6 simpele Twitter-tips voor meer retweets
17 gouden social media-tools voor ondernemers
5 tips om uw bereik op Pinterest te vergroten

Gepubliceerd op:
22-07-2014

Wat vind je van dit artikel?

x4
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.