marieke

10 LinkedIn-tips voor startende ondernemers

LinkedIn is meer dan alleen een handig visueel visitekaartje. Het social media-platform speelt ook een rol bij het onderhouden en uitbouwen van uw netwerk, het promoten van uw bedrijf en het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers. Kortom: de netwerksite is een must voor starters. Hieronder leest u u hoe de website optimaal benut: 10 LinkedIn-tips voor startende ondernemers.

1. Promoot uw bedrijf volop

In principe kan uw persoonlijke profiel altijd door interessante mensen worden bezocht. Als ondernemer moet u daarom zeker niet vergeten een zogenaamde company page aan uw profiel toe te voegen. Dit bedrijfsprofiel wordt vervolgens zichtbaar op uw profielpagina.

Wanneer iemand op zoek is naar een vergelijkbare dienst of gelijkwaardig product, is de kans een stuk groter dat hij of zij hierop zal klikken. De bedrijfspagina geeft veel aanvullende informatie, waaronder een uitgebreide omschrijving van de onderneming, de oprichtingsdatum, eventuele medewerkers, een doorverwijzing naar uw bedrijfswebsite etc. U vergroot zo de kans om in contact te komen met potentiële klanten en opdrachtgevers aanzienlijk.

2. Wordt u goed gevonden?

LinkedIn is niet alleen van belang voor het onderhouden van een netwerk, maar juist ook voor het ontmoeten van nieuwe contacten. Om dit te bereiken, moet uw naam, functie en bedrijf echter wel goed gevonden worden op LinkedIn. Dit bereikt u door een uitgebreide profielomschrijving op te geven: de naam van uw functie en bedrijf alleen is niet genoeg. Wees zo specifiek mogelijk en voeg enkele kernwoorden toe aan het profiel, zodat u op LinkedIn en Google beter vindbaar bent. Bent u bijvoorbeeld fotograaf, dan zou uw headline er als volgt uit kunnen zien: Fotograaf | [Uw Bedrijfsnaam] | 3D | Product | Kunst | Landschappen | Reizen

3. Koppel Twitter aan LinkedIn

Hebt u doorgaans weinig tijd om actief deel te nemen aan discussies op LinkedIn? Dan kunt u aantonen wel degelijk een actief profiel te hebben door deze te koppelen aan Twitter. Op deze manier komt iedere tweet die u plaatst ook automatisch op uw LinkedIn-profiel te staan als een zogenaamde 'Network Update'. Als u liever niet heeft dat privétweets ook op LinkedIn worden geplaatst, kunt u ervoor kiezen om alleen tweets voorzien van de hashtag #in door te plaatsen op uw profielpagina. Uiteraard is het ook mogelijk om Network Updates te plaatsen op Twitter. Vink hiervoor het Twittervakje aan, bij de Share-button.

4. Verzamel aanbevelingen

Zogenaamde recommendations zijn de referenties van LinkedIn. Positieve referenties van voormalige klanten of opdrachtgevers verschijnen op uw profielpagina en zijn voor toekomstige relaties een indicatie dat u goed bent in uw werk. Het komt op LinkedIn vaak voor dat mensen na het krijgen van een positieve referentie zelf ook een aanbeveling schrijven over deze persoon. Dit is in principe niet erg, maar zorg ervoor dat u ook een paar referenties heeft staan van contacten waarvoor u zelf geen aanbeveling heeft geschreven.

5. Zien wie uw profiel bekeken heeft

Het 'Who's viewed my profile?'-blok aan de rechterkant van uw profielpagina is al sinds jaar en dag een van de populairste features op LinkedIn. Hierdoor is het voor (betalende, dat wel) gebruikers mogelijk om bij te houden wie zijn of haar pagina de laatste tijd heeft bekeken. Je zou denken dat deze tool voornamelijk een vorm van ijdelheid is, maar u kunt hier wel degelijk voordeel uit halen door potentiële contacten naar uw profiel te lokken door een kijkje te nemen op hun profielen. Grote kans dat zij uw bezoek opmerken en een dag later ook uw profiel bekijken. In dat geval heeft u een goede reden om de betrokkene meteen een berichtje te sturen en deze toe te voegen aan uw contacten.

6. Breid uw netwerk uit

Wie meer contacten toevoegt aan zijn LinkedIn-netwerk, wordt beter gevonden. Dat is al een voorname reden om aan deze tip een vervolg te geven. Als iemand naar bepaalde personen zoekt, toont LinkedIn namelijk ten eerste de zoekresultaten met professionals die direct of indirect tot uw kring aan contacten behoort. Hoe meer contacten, des te groter de kans dat u een van die personen bent.

Het is wat dat betreft een beetje te vergelijken met de Gouden Gids: een klant zoekt naar een professional, en zijn oog valt het eerst op de aanbieders die beter op de voorgrond staan vermeld. Klik hier voor meer netwerktips voor starters.

7. Volg bedrijven

Een vrij recente functionaliteit binnen LinkedIn is het 'volgen' van bepaalde personen of bedrijven. Deze worden niet toegevoegd aan uw contactenlijst, maar u kunt wel de updates volgen en zo op de hoogte blijven van nieuwe producten en services. Dit kan handig zijn wanneer u nieuwsgierig bent naar de ontwikkelingen die een bedrijf doormaakt, bijvoorbeeld omdat het om een erg innovatieve en veelbelovende startup gaat.

8. Meld u aan bij groepen

Er bestaan op LinkedIn inmiddels duizenden groepen en subgroepen, die op hun beurt honderden tot duizenden leden herbergen. Groepen over bepaalde branches, waarin deskundigen samen discussies voeren over bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen in hun sector. Door zich aan te sluiten bij de juiste groepen en actief deel te nemen aan de discussies, kunnen professionals zo gelijkgestemden en vakgenoten vinden, waaruit weer nieuwe opdrachten kunnen voortkomen. Lang niet alle groepen zijn actief op dit gebied, maar aanmelden kan nooit kwaad. Zo ontvangt u in ieder geval alle updates van de groepen waarvoor u bent geaccepteerd.

9. Promoot evenementen

Organiseert uw bedrijf een bijeenkomst, workshop of open dag? Voeg deze evenementen dan ook toe aan LinkedIn via Events. Op die manier krijgen uw contacten en andere mensen die overeenkomen met de doelgroep het evenement op hun startpagina te zien. Als deelnemer kunt u zien wie zich hebben aangemeld voor het veent en zo via LinkedIn alvast kennis maken met deelnemers.

10. Word expert in uw vakgebied

Als professional heeft u natuurlijk de nodige ervaring opgedaan in uw vakgebied. U zou zichzelf inmiddels wel een expert kunnen noemen. Neem in dat geval ook zeker eens een kijkje bij Vragen en Antwoorden. Hier kunt u in contact komen met nieuwe potentiële contacten door uw kennis met hen te delen. U kunt zich abonneren op een overzicht van gestelde vragen. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over 'supply chain management', onder de rubriek Business Operations, of op welk gebied u zich dan ook heeft gespecialiseerd.

Gepubliceerd op:
16-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

x6
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.