marieke

3 tips voor een betere klantenbinding op Facebook

Het openen en bijhouden van een Facebook-pagina voor uw bedrijf of merk is geen directe manier om geld te verdienen. Maar u kunt dit social media-platform wel effectief inzetten om het bereik van uw product of dienst te vergroten. Via een omweg kunt u door een actieve houding op Facebook op den duur wel degelijk een hechtere band krijgen met uw doelgroep en daardoor een hogere verkoop realiseren: 3 tips voor een betere klantenbinding op Facebook.

1. Prikkel en verleid de klant

Het vluchtige gedrag van de social media-gebruiker heeft zakelijk gezien zowel voor- als nadelen. Een bekend voordeel is dat een (potentiële) klant met een enkele 'vind-ik-leuk' op Facebook vervolgens regelmatig informatie over en eventuele aanbiedingen van uw bedrijf ontvangt en uw merk dus vaker onder de aandacht wordt gebracht. Aan de andere kant hoeft de klant ook slechts één keer op een knop te drukken om uw updates niet langer te ontvangen.

Daarom is het voor bedrijven essentieel een goede manier te vinden om hun fans op Facebook blijvend te boeien, prikkelen en verleiden. Hoe u dat het beste kunt doen, hangt af van uw soort bedrijf, de branche waarin u werkzaam bent en wat uw doelstellingen zijn. Een freelance marketing consultant zou bijvoorbeeld aan de hand van een interessante infographic regelmatig de discussie kunnen aangaan met zijn doelgroep, terwijl een webshop fans waarschijnlijk eerder prikkelt met een fotoalbum van de nieuwe badkledingcollectie. 

2. Bedenk acties en geef korting

Supermarkten weten het al jaren: 'Besteed 25 euro aan boodschappen en krijg een gratis boodschappenpakket.' Of tien extra zegeltjes. Of een plakboek met dierenplaatjes. Of tien procent korting op uw volgende aankoop, etc. Het is dan ook geen groot geheim dat Nederlandse consumenten zich in de winkel graag laten verleiden door ludieke kortingsacties en cadeautjes. In zekere zin geldt dat ook voor social media-gebruikers. Het is dan ook een goede manier om via het organiseren van een winactie (tijdelijk) meer verkeer naar uw bedrijfspagina te trekken. Zo gaf het Nederlandse biermerk Grolsch in 2012 een tijd lang een dagelijks 'Rondje van Grolsch' waarbij fans diverse prijzen konden winnen en verlootte reisorganisatie Riksja onlangs 1500 euro aan reistegoed onder haar fans.

Let op: als u een ludieke kortingsactie heeft bedacht of een prijsvraag wilt organiseren, vergeet dan niet om te controleren of u zich hierbij wel aan de richtlijnen van Facebook houdt. U hoeft vooraf niet officieel niet om toestemming te vragen, maar het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een bericht te plaatsen met daarin de boodschap: 'Like dit bericht en win …'. Datzelfde geldt voor het expliciet vragen om reacties van fans en de oproep tot het zo vaak mogelijk delen van uw bericht. Houd er ook rekening mee dat u de naam van de uiteindelijke winnaar van uw actie niet zomaar bekend mag maken in de tijdlijn van uw pagina. Tot slot is het goed om te weten dat Facebook bedrijven tegenwoordig verplicht hun promoties kenbaar te maken via apps. Klik hier voor uitgebreide (Engelstalige) informatie over de officiële richtlijnen van Facebook.

3. Vergroot uw bereik via Facebook-advertenties

Veel bedrijven met een eigen Facebook-pagina kiezen ervoor om hun bedrijf of merk onder de aandacht te brengen door middel van het plaatsen van advertenties op Facebook. Dit is vooral van toepassing wanneer u nog niet zo lang geleden begonnen bent met Facebook of een nieuw product lanceert en op zoek bent naar mogelijkheden om meer fans te vergaren en de naamsbekendheid van uw pagina te vergroten. Indien u nieuw bent op Facebook, zou u bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een introductiecampagne, waarbij u in advertentie een kortingsactie promoot of een gratis sample weggeeft.

Op de advertentiepagina van Facebook voor bedrijven kunt u hierover meer informatie vinden. Hier leest u ook meer over welke advertentiemogelijkheden van toepassing zijn op de verschillende wensen van ondernemers. Zo kunt u bij het introduceren van een nieuw product bijvoorbeeld het beste kiezen voor het promoten van een specifiek paginabericht, terwijl het genereren van meer 'vind-ik-leuks' sneller kan worden gerealiseerd door een eigen advertentie aan te leveren (uiteraard wel volgens de richtlijnen van Facebook). Onder advertentiebeheer kunt u vervolgens inzicht krijgen in de resultaten van uw Facebook-campagne(s).

Lees ook

Checklist: zakelijk scoren met Pinterest
Starten met social media doet u zo 
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites
4 dingen die u nog niet wist over Google+
5 tips voor succes op YouTube
De start van Facebook

Gepubliceerd op:
14-03-2013

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.