marieke

4 dingen die u nog niet wist over Google+

Als startende ondernemer bent u zich ongetwijfeld bewust van het belang van een goede social media-strategie. Het is belangrijk dat u en uw bedrijf zichtbaar zijn op Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar hoe zit het met dat andere platform, Google+? Waarom ook deze site ook zakelijk gezien uw aandacht verdient, leest u in onderstaand artikel: 4 dingen die u nog niet wist over Google+.

1. De +1-knop heeft invloed op uw SEO-resulaten

Hoewel Google stelt dat zij wat betreft de ranking officieel geen uitzonderlijke waarde te hechten aan een of meerdere +1-knoppen op een website, klopt deze bewering niet helemaal. Indirect beïnvloeden de knoppen namelijk wel degelijk de lijst met zoekresultaten van een gebruiker. Hoe dat kan?

Stel: Kim is bijvoorbeeld erg te spreken over een nieuw soort shampoo en klikt de +1-knop aan op de website van het merk en geeft daarmee haar 'sociale goedkeuring' aan het product. Een paar dagen later zoekt Yasmin, die een G-mailcontact is van Kim, op Google op nieuwe haarproducten. In dat geval zal de website van Kims keuze (de nieuwe schampoo) inclusief haar foto als een van de eerste zoekresultaten op het scherm van Yasmin verschijnen, die door het persoonlijke aspect sneller geneigd is om juist op die link te klikken.

Het potentiële sneeuwbaleffect van de simpele +1-knop moet dus niet onderschat worden:

  1. De website met +1-knop heeft een grotere kans om meer bezoekers te trekken
  2. Als hun vrienden uw producten of diensten aanbevelen, zijn die bezoekers vervolgens sneller geneigd een aankoop of bestelling te doen
  3. Dankzij persoonlijke aanbevelingen stijgt het aantal doorkliks naar de website, die op hun beurt weer ervoor kunnen zorgen dat uw bedrijf ook in de algemene resultatenlijst een hogere positie zal innemen

2. Actieve Google+-gebruikers beïnvloeden de zoekresultaten

Als typische social network-site bevindt Google+ zich nog lang niet op het niveau van Facebook, maar dat speelt bij het indexeren van de zoekresultaten niet zo'n grote rol. Een groot deel van de Google+-gebruikers maakt dan nog wel niet superactief gebruik van het platform als community, maar voert op Google wel tientallen zoekopdrachten uit per dag.

Alleen al het toevoegen van enkele vrienden en collega's aan uw cirkel is al voldoende om elkaars zoekresultaten te beïnvloeden. Bedrijven kunnen hiervan profiteren. Hoe actiever u bent (bijvoorbeeld door het schrijven van blogposts of het plaatsen van reacties op relevante internetfora), des te hoger de Google-ranking van uw bedrijf binnen uw cirkels. En zoals we hierboven al uitlegden, zal het klikgedrag van uw netwerk uiteindelijk ook effect hebben op de algemene zoekresultaten.

3. Op Google+ zijn lange berichten geen taboe

Op Twitter moet u het met 140 tekens doen en ook op Facebook worden lange verhalen tekst niet echt gewaardeerd, maar Google+ biedt op dat gebied meer mogelijkheden. Zo kunt u gebruik maken van een soort blog-vorm, waarin u aanzienlijk meer ruimte krijgt om de boodschap van uw onderneming of huidige project onder de aandacht te brengen. Ook hiermee kunt u scoren op Google, al speelt een SEO-strategie (zoekmachineoptimalisatie) hierbij natuurlijk wel een grote rol. Klik hier voor een aantal SEO-tips.

4. Google+ is een blijvertje

Heeft u het idee dat het met Google+ als community maar niet echt wil lukken in Nederland? En verwacht u dat de zoekmachinegigant de strijd met Facebook uiteindelijk zal opgeven? Het tegendeel is waar, want Google+ is wereldwijd een blijvertje. Google heeft jaren (en de nodige miljarden) geïnvesteerd in de ontwikkeling van het platform en heeft bijna haar voltallige strategie op het 'Sociale Decennium' aangepast. Sociaal zoeken en worden gevonden wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Om die reden is alle tijd die u als ondernemer in het 'scoren' van +1-knoppen en het uitbreiden van cirkels investeert dus allesbehalve weggegooide energie. Ooit (en hoe eerder hoe beter) moet Google+, net als Facebook, Twitter en LinkedIn, deel uitmaken van uw volledige social media-strategie.

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. Hier kunt u ook direct een aanvraag indienen tot het openen van een zakelijke rekening.

Lees ook:
De start van Google
7 slimme social media tools voor ondernemers
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
10 LinkedIn-tips voor startende ondernemers
5 tips voor succesvol zakelijk twitteren

Gepubliceerd op:
17-05-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.