marieke

4 marketingtips voor starters

Een bedrijf starten is een ding, maar het succesvol aan de man brengen van uw product of dienst is vaak nog een ander verhaal. Zonder naamsbekendheid en een stabiele aanwas van klanten of opdrachtgevers zal echt groot succes uitblijven. Maar hoe bereikt u nou als startup zoveel mogelijk potentiële klanten? Dat leest u in onderstaand artikel: 4 marketingtips voor starters.

1. Maak het persoonlijk

Probeer bij het opzetten van een marketingcampagne een zo persoonlijk mogelijke draai te geven aan producten of de dienst die u in de markt gaat zetten. Algemeen beschouwd zijn mensen sneller geneigd een product te kopen wanneer zij zich hiermee kunnen identificeren. Het ene product leent zich daar meer voor dan het andere; de nieuwste app op het gebied van navigatie kunt u in bepaalde doelgroepen wellicht makkelijker promoten dan - bijvoorbeeld - een broodrooster dat het aanbranden van sneetjes brood voorkomt. Maar als u zich concentreert op het brengen van de boodschap hoe dit broodrooster het leven van de consument in positieve zin ('Nooit meer aangebrande toast!') zal veranderen, zullen mensen sneller overtuigd raken van de noodzaak van dit product.

2. Uiterlijk vertoon telt mee

Bij marketing gaat het niet alleen puur om de kwaliteit van een product of dienst, maar speelt ook de presentatie een belangrijke rol. Of het nou gaat om het maken van een keuze voor het verpakkingsmateriaal, beoordelen van het design van een nieuwe zakelijke website en bijbehorende brochure of het bepalen van een ontwerp voor uw visitekaartjes: wees bereid om ook hieraan tijd, energie en eventueel geld te besteden. Het oog wil ook wat. Dus mag u binnenkort een presentatie over uw product of merk geven bij een zakelijke relatie, zorg er dan voor dat deze tot in de puntjes verzorgd is. Afgezien van de inhoud draagt bij marketing namelijk ook de presentatie bij aan het maken van een goede eerste indruk.

3. Neem zoekmachineoptimalisatie (SEO) serieus

Anno 2013 kunt u als ondernemer eigenlijk niet meer om zoekmachineoptimalisatie (vaak afgekort naar SEO) heen. Hiermee probeert u de inhoud (content) en navigatie van een website te optimaliseren, zodat deze uiteindelijk beter scoort in Google en andere zoekmachines en klanten sneller uitkomen op uw website in plaats van die van uw concurrenten. De meeste startende ondernemers beschikken nog niet over een uitgebreid marketingbudget. In vergelijking met andere marketingtechnieken is het investeren in SEO dan relatief voordelig, al zult u - indien u niet bent geboren met een pen in de hand - voor het creëren en delen van nieuwe relevante content een tekstschrijver moeten inhuren.

Goede SEO-resultaten behaalt u niet in een week tijd. Houd er rekening mee dat hier een bepaalde periode overeen gaat voor u daadwerkelijk een stabiel stijgende lijn in de bezoekersstatistieken zult constateren. Maar wanneer u in de startfase van uw onderneming al de nodige tijd en energie in SEO investeert, kunt u daar vroeg of laat de vruchten van plukken. Meer weten over SEO en hoe u dit zelf kunt toepassen? Lees de artikelen 6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn en 6 manieren om uw website SEO-proof te maken.

4. Benader uw doelgroep actief

Als u uw product of dienst onder de aandacht wilt brengen bij uw doelgroep, kunt u natuurlijk de media benaderen, maar het actief benaderen van consumenten of potentiële opdrachtgevers is in veel gevallen net zo effectief. Stel: u bent recent van start gegaan als freelance HR-consultant en heeft ervaring met het begeleiden van werknemers die te maken krijgen met een ontslagprocedure. Dan bestaat de kans dat een deel van uw online netwerk zich bevindt op LinkedIn. Zorg er dan voor dat u zich aanmeldt bij de juiste groepen en weet wat er zich binnen deze cirkels afspeelt. Benader de mensen (waar u als ondernemer kansen ziet) die met een probleem zitten of een bepaalde vraag hebben gesteld op een persoonlijke, doch vrijblijvende manier.

Als u uw producten of diensten promoot op social media, wees dan altijd voorbereid op vragen en/of klachten van uw volgers en kom tijdig en adequaat met een reactie. Stel alerts in, zodat u weet wanneer en door wie er over uw bedrijf of merk is gesproken en neem indien nodig en mogelijk contact op met de persoon die iets over uw product of dienst heeft gezegd. Iemand kan namelijk een gegronde klacht hebben over uw bedrijf (late of onvolledige levering, kapot snoertje etc.), maar als u deze persoon persoonlijk en vriendelijk te woord staat en snel met een oplossing komt, slaat u twee vliegen in een klap: u redt zo de reputatie van uw bedrijf, nog belangrijker, u heeft er waarschijnlijk alsnog een tevreden klant bij.

Lees ook

Een marketingplan in 7 stappen
5 basisingrediënten van het marketingplan
Zo maakt u uw merk sterk
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
Alles over de marketingmix
4 tips voor het maken van reclame voor startups

Gepubliceerd op:
31-01-2013

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit je social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Je bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.