4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter

5 min  leestijd
1.909
Image

Social media is al jaren niet meer iets wat u er 'zomaar even bijdoet': een actieve houding op Twitter, Facebook en andere grote platforms draagt tegenwoordig bij aan een effectieve marketingstrategie. Maar u bent natuurlijk allang niet meer de enige starter die zijn bedrijf onder de aandacht wil brengen. Hoe vindt u alsnog goed aansluiting bij de beoogde doelgroep? Dat leest u hier: 4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter.

1. Weet wat u twittert

Of het nou gaat om een uit 140-tekens bestaand advies aan collega's in uw vakgebied of het aankondigen van een zojuist geplaatste blogpost op uw zakelijke website: zorg ervoor dat het bij uw tweets meteen duidelijk waar het om gaat. Voeg eventueel een aantal relevante hashtags toe, zodat het bericht op bepaalde zoektermen sneller gevonden kan worden. Het is handig om ook de naam van uw bedrijf en/of website te vermelden. Met een beetje geluk wordt die hashtag dan ook bij een eventuele retweet meegenomen en zullen uiteindelijk meer mensen uw naam zien staan.

Zo'n tweet zou er als volgt uit kunnen zien: 'Een bedrijf starten, waar begin je? Lees hier 5 tips: [link invoegen] #starterscoachedwin #ondernemen #mkb #coaching'. Ga er vanuit dat de meeste mensen binnen uw doelgroep doorgaans net zo weinig tijd hebben als uzelf. Verschillende tweets wijden aan het promoten van één bericht op uw website is dan niet zo handig. Zorg er dus liever voor dat uw berichten altijd kort, duidelijk en relevant zijn. Dat vergroot de kans op retweets des te meer.

2. Overdrijf het niet

Social media is bij uitstek een medium waarop u links, afbeeldingen en andere persoonlijke zaken met uw doelgroep kunt delen. Maar het gevaar dat u hierin enigszins kunt doorslaan ligt altijd op de loer. Vraag uzelf bij het posten van iedere tweet af of het bericht wel écht relevant is voor uw volgers. Over het algemeen doen foto's van een bedrijfsevenement het goed en ook een sporadische aankondiging van een nieuw product en/of dienst zal worden gewaardeerd, maar waak ervoor dat u uw publiek niet steeds dagelijks overspoelt met onnodige aanbiedingen. Dat zou er namelijk op den duur toe kunnen leiden dat volgers uw herhaaldelijke reclameuitingen zat worden en daardoor uw berichten zullen negeren en niet meer retweeten.

3. Luister naar uw volgers

Twitter is een social media-platform. Oftewel: hier is per definitie nooit sprake van eenrichtingsverkeer. Als u actief wordt op Twitter, moet u erop bedacht zijn dat u daarmee een directe en openbare communicatielijn opent met uw publiek. Vroeg of laat zullen er dus vragen, opmerkingen en/of klachten van andere Twitter-gebruikers binnenkomen. Het is heel belangrijk dat u dergelijke berichten niet negeert, maar hier snel en adequaat op reageert. Als er een klacht komt over de levering van een bepaald product waarop u niet direct een bevredigend antwoord kunt geven, koppel dit dan ook terug naar de gebruiker en zeg dat u het gaat uitzoeken en zo snel mogelijk naar een oplossing zal zoeken.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Met een zakelijke rekening houd je jouw zakelijke en privégeldstromen gescheiden. Dat maakt jouw administratie overzichtelijk.

Meer weten?

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Met een zakelijke rekening houd je jouw zakelijke en privégeldstromen gescheiden. Dat maakt jouw administratie overzichtelijk. Open je rekening online of in de app al in 5 minuten.

Meer weten?

Bij een email kunt u het sturen van een antwoord nog wel eens een dagje uitstellen, maar dit is bij Twitter echt uit den boze. Daarentegen is het snel afhandelen van een klacht ook meteen een manier om uw merk en of bedrijf juist weer positief onder de aandacht te brengen. Als andere Twitteraars zien dat u goed omgaat met het afhandelen van vragen of klachten, zijn zij de eerdere negatieve reactie snel weer vergeten. Afgezien van een snelle terugkoppeling is ook het retweeten van relevante posts van andere gebruikers een goede manier om te laten zien dat u niet alleen op Twitter zit om uw producten en diensten te promoten.

4. Evalueer uw activiteiten regelmatig

Als ondernemer moet u regelmatig tijd inruimen om lopende projecten of afgeronde klussen te evalueren. Wat is er goed gegaan, wat kan beter en hoe kunnen we dat bereiken? Datzelfde geldt voor uw inzet op het gebied van social media. U zou kunnen beginnen met het plaatsen van bepaalde tweets (relevante retweets en contact met volgers niet meegerekend) op vaste tijden van de dag en deze strategie een tijdje aanhouden. Na ongeveer een maand gaat u uw activiteit evalueren. Welke tweets hebben het best gescoord? Hoe vaak werden deze berichten geretweet? Door wie? En heeft dit u nieuwe volgers opgeleverd? Zo ja, hoeveel?

Online zijn diverse softwareprogramma's en tools te vinden die u kunnen helpen bij het in kaart brengen van uw social media-activiteiten en het behaalde resultaat. Aan de hand van deze gegevens kunt u vervolgens uw beleid aanpassen om nog meer mensen te bereiken. Houd er echter wel rekening mee dat Rome ook niet in een dag is gebouwd: het verzamelen van een trouwe en betrokken groep volgers kost tijd en energie, maar als u echt serieus aan de slag wilt gaan met social media, kunt u daarmee uiteindelijk een aanzienlijk groter publiek bereiken dan u in eerste instantie misschien zou denken.

Lees ook

Starten met social media doet u zo
Checklist: zakelijk scoren met Pinterest
5 tips voor succes op YouTube
4 dingen die u nog niet wist over Google+
5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites
7 slimme social media tools voor ondernemers

Meer over social media

Meer over social media