marieke

5 tips om uw bereik op Pinterest te vergroten

Pinterest is een snel groeiend social media-platform waarmee u uw bedrijf bij een specifieke doelgroep kunt promoten. Vooral startende ondernemers die werkzaam zijn in een creatieve en visueel georiënteerde sector kunnen op termijn profiteren van een actieve houding op deze site. Maar hoe krijgt u gebruikers zover dat ze uw prikbord(en) actief gaan volgen? Dat leest u in onderstaand artikel: 5 tips om uw bereik op Pinterest te vergroten

Tip! Bent u (nog) niet erg bekend met het doel en de vele mogelijkheden van dit social media-platform? Lees dan eerst dit artikel, waarin we dieper ingaan op het nut van Pinterest voor ondernemers en, het aanmaken van een account op deze site en het inrichten van uw profiel.

1. Maak meerdere prikborden aan

Indien u eens de tijd neemt om rustig rond te klikken op Pinterest, zult u al snel ontdekken dat de populairste profielen van deze social media-site gemiddeld de meest uiteenlopende prikborden onder hun hoede hebben. Daarbij lijken zij de onderwerpen van hun prikborden heel bewust te hebben gekozen, zodat zij bij het pinnen ('pinnen' staat voor delen op Pinterest) van afbeeldingen een zo specifiek mogelijke doelgroep aanspreken.

Als u uw werkzaamheden of bedrijf bij zoveel mogelijk mensen in uw doelgroep onder de aandacht wilt brengen, kan het dus een slimme zet zijn om niet slechts één prikbord aan te maken en te onderhouden, maar meerdere prikborden aan te maken die allemaal verwant zijn aan uw business. Bent u bijvoorbeeld de trotse eigenaar van een nieuwe patisserie? Dan kunt u natuurlijk ervoor kiezen om op Pinterest een enkele pagina aan te houden, waarop u foto's van al uw ambachtelijke producten pint. U vergroot echter de kans dat potentiële klanten uit uw regio bekender raken met uw merk als u hiervoor meerdere categorieën bedenkt.

In dit geval zou u bijvoorbeeld kunnen denken aan verschillende prikbordpagina's voor taarten en cakes, bonbons, koekjes en andere gebakjes. Na verloop van tijd wordt vanzelf duidelijk welke prikborden (en welke berichten op deze pagina's) het actiefst worden gevolgd. Vervolgens is het zaak om vooral uw populaire prikborden regelmatig van nieuwe content te voorzien. Hoe meer Pinterest-gebruikers een bepaald prikbord actief volgen, des te groter de kans dat zij een of meerdere berichten van deze pagina re-pinnen en daarmee het bereik van uw prikbord verder vergroten.

2. Haal meer uit 'trending topics'

Het ligt uiteraard een beetje aan de aard van uw bedrijf, de branche waarin u werkzaam bent en de doelen die u wilt bereiken, maar over het algemeen kunt u op Pinterest ook zakelijk scoren door in te spelen op de actualiteit. Uit cijfers van Reachli.com blijkt bijvoorbeeld dat de kans dat er wordt geklikt op berichten met maar liefst 94 procent toeneemt wanneer deze zijn gerelateerd aan actuele gebeurtenissen.

Dit kan zowel op grote als kleine schaal doeltreffend zijn. Stel dat er aankomend weekend in uw stad of dorp een culinair festival wordt georganiseerd waarop u met uw bedrijf vertegenwoordigd zult zijn. Dan kunt u een afbeelding plaatsen van een van de gerechten die u daarvoor gaat bereiden. Anderzijds kunt u het ook groter aanpakken door te kijken naar welke onderwerpen 'trending' zijn op Pinterest.

Is dat toevallig een onderwerp waar u vanuit uw vakgebied iets zinnigs over kunt zeggen? Koppel dan een nieuw bericht op uw prikbord aan dit specifieke onderwerp. Met een beetje mazzel wordt de post in kwestie opgepikt en door de rest van de community verspreid op Pinterest. Tip: vergroot het bereik van uw bericht nog verder door hieraan ook aandacht te besteden op uw andere social media-profielen (Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+).

3. Volg andere relevante gebruikers

Dat social media nooit een kwestie is van eenrichtingsverkeer en dat Pinterest hierop geen uitzondering is, zal voor u niet als een echte verrassing komen. Feit is dat het voor iedere Pinterest-gebruiker belangrijk is om niet alleen zelf posts te plaatsen, maar ook om relevante prikborden van andere (populaire) gebruikers actief te volgen en hun berichten - indien relevant voor uw doelgroep - met enige regelmaat te re-pinnen op uw prikbord(en).

Zo vergroot u onder meer de kans om in contact te komen met andere gebruikers uit uw doelgroep en met hen een band op te bouwen. Vooral een hecht contact met de meer populaire Pinterest-gebruikers (met een groot aantal actieve volgers) kan op termijn zijn vruchten afwerpen voor uw bedrijf. Wanneer deze gebruikers u terugvolgen en uw posts regelmatig leuk vinden, re-pinnen en hierop reageren, komt u via hen op een snelle en makkelijke manier met meer potentiële volgers in contact kunnen komen.

4. Promoot uw activiteiten in de nieuwsbrief

Verstuurt u namens uw bedrijf wel eens nieuwsbrieven? Dan is het in veel gevallen aan te raden om hierin buttons op te nemen naar al uw social media-profielen, waaronder Pinterest, mits een actief profiel op dit platform relevant is voor uw sector en de aard van uw onderneming. Daarnaast zou u kunnen overwegen om in iedere nieuwsbrief minimaal een bericht te wijden aan een recente populaire 'pin', waarmee u nieuwsbriefabonnees actief probeert over te halen om ook eens te kijkje te nemen op uw Pinterest-prikbord.

5. Voeg een linkje toe aan uw e-mailhandtekening

Hoewel dit wederom afhankelijk kan zijn van uw beroep, functie en uw onderneming, kunt u uw Pinterest-profiel verder onder de aandacht brengen bij uw beoogde doelgroep door een link hiernaar toe te voegen aan uw e-mailhandtekening. In dat geval herinnert u de ontvangers van iedere e-mail die u daarna verstuurt - denk aan huidige of potentiële klanten en opdrachtgevers, collega's, familie en vrienden - er op een subtiele manier aan dat u ook actief bent op Pinterest.

Het is gebruikelijk om een link naar uw Pinterest-profiel in deze handtekening op te nemen. En als u toch bezig bent, is dit ook meteen een goed moment om vergelijkbare verwijzingen op te nemen naar uw (zakelijke) profielen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en YouTube.

Lees ook

Pinterest haalt nieuwe miljoenenfinanciering op
Starten met social media doet u zo
Meer likes op Facebook
4 dingen die u nog niet wist over Google+
5 tips voor succes op YouTube
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites

Gepubliceerd op:
13-06-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.