marieke

6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn

De internetwereld ontwikkelt zich razendsnel. Altijd. Dan is het eigenlijk best logisch dat succesvolle strategieën van vroeger inmiddels tot het verleden behoren. Dat is ook het geval op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Volgens deze online marketing-expert op Inc.com hebben althans de volgende trucjes voor een hogere ranking weinig zin meer: 6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn.

1. Metatag descriptions helpen bij de ranking

Kort gezegd is een metatag description een soort verborgen code die online zoekmachines gebruiken om uw site te indexeren. Het is daarnaast het tekstveld in het content managementsysteem (cms) waarin u de inhoud van een webpagina kort omschrijft. De zoekmachines nemen naast de titel van een webpagina ook de description tag letterlijk over. Althans, dat was vroeger zo. Tegenwoordig worden de metatags door Google en Bing niet meer geïndexeerd. Dat wil overigens niet zeggen dat u de metatag description vanaf nu compleet kunt negeren. Dit is namelijk nog steeds de plek om de tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken en een potentiële klant of opdrachtgever te verleiden om op de link naar uw website te klikken. Hoe relevanter de metatag voor de bezoeker, des te eerder hij geneigd is op uw link te klikken.

2. Hoe meer inkomende links, des te beter de SEO

Waar u vroeger een ranking bij zoekmachines nog flink kon boosten door op andere sites zoveel mogelijk te linken naar uw website, heeft dat vandaag de dag weinig zin meer. Voor Google geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Dat wil overigens niet zeggen dat het promoten van een bepaalde webpagina op bijvoorbeeld fora nu per definitie taboe is, maar teveel links posten die weinig relevant zijn - denk aan het promoten van een nieuwe homeopathische olie uit uw webshop in een topic op een forum voor fans van Disney-tekenfilms - kan er zelfs toe leiden dat uw website (tijdelijk) wordt geblokkeerd en niet meer bij de zoekresultaten op Google wordt getoond.

Linkbuilding, oftewel het genereren van inkomende links vanaf externe en relevante webpagina's naar uw eigen website, doorstaat de tand des tijds vooralsnog wel. Sterker nog: andere internetgebruikers die lovend zijn over uw producten of diensten en deze waarderen in - bijvoorbeeld - een blog of op social media, zijn tegenwoordig zeer waardevol voor het opbouwen van credits. Dit is vooral het geval bij Google, dat sinds de komst van Google+ het aspect van positieve feedback nog eens extra wil benadrukken.

3. PageRank is essentieel voor een goede ranking

Een paar jaar geleden was de PageRank nog heilig (hoe hoger het cijfer, des te hoger de waarde volgens Google), maar het belang van een hoge ranking is tegenwoordig niet meer doorslaggevend voor de zoekresultaten. Natuurlijk is voor het totaalplaatje een hoger cijfer nog altijd een goed teken en moet u bij een lage ranking uzelf (of het bedrijf dat de website voor u heeft gebouwd) serieus afvragen waarom uw website zo laag scoort op Google, maar de context en relevantie van een webpagina tellen nu zwaarder mee.

Of zoals Inc.com het ook wel beschrijft: "Voor een tandarts uit L.A. is een positieve recensie van een lokale website met PageRank 4 die medische aanbieders beoordeelt meer waard dan een betaalde link op een algemene site met een PageRank van 7 of hoger." De relevantie voert ook hier dus weer de boventoon.

4. Zoektermen moeten worden toegevoegd aan de domeinnaam

Vroeger speelde ook de domeinnaam een grote rol bij de ranking, maar dit is al een tijdje achterhaald. Als knutseltips.nl wat inhoud betreft de relevantste website blijkt te zijn, zal deze website ook nu bovenaan eindigen in de zoekresultaten, maar dit kan net zo goed jokejansenhoudtvanknutselen.nl zijn. De domeinnaam alleen - en het daaraan toevoegen van veelgebruikte zoektermen - is dus niet meer zaligmakend.

5. Websites moeten actief worden aangemeld

Weet u het nog? Zo'n tien jaar geleden moesten nieuwe websites en pagina's actief worden aangemeld bij Google om door de zoekmachine te kunnen worden geïndexeerd. Hiermee hoeft u zich nu gelukkig niet meer actief bezig te houden, want Google is 'slim genoeg' om een (nieuw onderdeel op een) website zelf te ontdekken en te indexeren. Overigens staat geïndexeerd worden uiteraard nog niet gelijk aan een hoge ranking. Dat laatste kunt u positief beïnvloeden met het bieden van relevante informatie en het voeren van een actief social media-beleid.

6. Met goede SEO kunt u zoekmachines foppen

Dit is misschien wel de meest hardnekkige mythe over zoekmachineoptimalisatie die er bestaat. Er doen nog steeds geruchten de ronde dat een hoge ranking haalbaar is door Google op sluwe wijze voor de gek te houden, maar een dergelijke strategie is - zeker op de lange termijn - niet aan te raden. Sites met een daadwerkelijk goede SEO-strategie, dat wil zeggen: het bieden en (door andere gebruikers laten) promoten van relevante informatie op een webpagina's met als doel het organisch bezoek te stimuleren, verdienen het om door zoekmachines te worden beloond en hoger in de zoekresultaten te eindigen. Want ook online duurt eerlijkheid anno 2012 het langst.

Lees ook

7 slimme clouddiensten om data op te slaan
6 tips om uw inbox te organiseren
Wat u moet weten over de nieuwe cookiewetgeving
7 musthave tools voor startende ondernemers
De start van grote internetbedrijven, waaronder Facebook, Groupon en Twitter

Gepubliceerd op:
04-10-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.