marieke

6 simpele Twitter-tips voor meer retweets

Een bekend voordeel van Twitter is dat als volgers uw bericht doorsturen - de zogenoemde retweet - deze tweet uiteindelijk veel meer mensen bereikt (ook Twitter-gebruikers die uw profiel nog niet volgen) dan wanneer u de boodschap niet had geplaatst. Maken de ontvangers deel uit van uw doelgroep, dan kan dat effect zelfs nog groter zijn. Maar hoe haalt u uw volgers nou over om uw bericht te retweeten? Dat leest u hieronder: 6 simpele Twitter-tips voor meer retweets.

1. Let op de lengte van uw tweets

Op Twitter is het al jaren een ongeschreven regel: hoe concreter de boodschap, hoe beter (en hoe groter de kans op een retweet). Dat wil overigens niet per definitie zeggen dat deze berichten ook zo kort mogelijk moeten zijn. Uit een onderzoek van marketingbureau Track Social uit 2012 kwam bijvoorbeeld naar voren dat tweets van circa zeventig tot honderd karakters de meeste kans maken om te worden opgepikt.

Zo'n maximale lengte is natuurlijk geen harde eis en moet u eerder zien als een richtlijn, maar als u voortaan erop probeert te letten om op Twitter boodschappen van maximaal 115 karakters te versturen, geeft u volgers bij een eventuele retweet de ruimte om hieraan zelf iets toe te voegen zonder te moeten worstelen met de resterende beschikbare tekens. Ook dit kan de kans op een retweet doen toenemen.

2. Maak uw gebruikersnaam niet te lang

Een tip die min of meer in het verlengde ligt van concrete tweets, is dat u op Twitter beter niet een te lange gebruikersnaam kunt gebruiken. Dit is geen officiële Twitter-regel - de microblogging-site stelt namelijk dat gebruikers maximaal vijftien karakters mogen gebruiken bij het aanmaken van een gebruikersnaam - maar kan wel invloed hebben op de keuze van gebruikers om uw berichten wel of niet door te sturen naar hun eigen volgers. Het is overigens vrij eenvoudig om uw Twitter-gebruikersnaam aan te passen. Dit kunt u op ieder moment doen.

Stel: u bent nog niet zo lang geleden een bloemisterij gestart in Deventer en wilt via Twitter de naamsbekendheid en relevantie van uw bedrijf in uw regio en onder uw beoogde doelgroep vergroten. Dan is de naam @anitabloemenenplantendeventer zoekmachinetechnisch gezien misschien niet eens zo slecht, maar uw tweet over bijvoorbeeld een aankomende kortingsactie in het weekend zal minder makkelijk kunnen worden geretweet.

Er zijn namelijk nog veel Twitter-gebruikers die interessante tweets ouderwets doorsturen door hieraan de vermelding 'RT' en een eigen tekst willen graagvoegen. Een langere gebruikersnaam beperkt de mogelijkheid om zelf nog iets waardevols aan de retweet toe te voegen, zeker als het bericht door meerdere gebruikers wordt doorgestuurd en het aantal vermelde gebruikersnamen in de tweet snel toeneemt (en nog meer tekstruimte opslokt).

3. Gebruik de juiste url-verkorter

Maakt u gebruik van een online url-verkorter? Dan is het raadzaam om van de oorspronkelijke link een bit.ly-url te maken. Bit.ly wordt tegenwoordig door veruit de meeste twitteraars gebruikt als linkverkorter; zo'n verwijzing plaatsen achter uw bericht zal bij de gemiddelde Twitter-gebruiker dus weinig argwaan (spam? onbetrouwbare afzender?) meer opwekken.

Bit.ly is daarnaast niet alleen een betrouwbare verkorter, maar u krijgt ook inzicht in statistieken, zodat u langzaam maar zeker een beter beeld kunt krijgen van wat wel en wat minder goed werkt bij uw doelgroep. Welke berichten worden het vaakst geretweet? Door wie? Hoe had u deze posts opgesteld? En zijn de tweets grappig, serieus of juist cynisch van toon? Als u de statistieken goed bijhoudt, kunt u veel te weten komen over uw volgers en deze kennis in uw achterhoofd houden bij het plaatsen van toekomstige berichten.

4. Geef uw tweets een persoonlijk karakter

Een tool als Twitterfeed is erg handig als u graag vooruitwerkt en uw berichten op Twitter en andere grote social media-platforms wilt plannen. Het gevaar bestaat alleen dat dergelijke tweets en retweets een onpersoonlijk karakter kunnen hebben. Dit kunt u echter voorkomen door ieder bericht - ook als u deze pas in de toekomst wilt plaatsen - persoonlijk samen te stellen. Met andere woorden: kopieer niet zomaar lukraak tweets van anderen, maar omschrijf daarbij altijd in uw eigen woorden waar het om gaat en waarom u dit bericht plaatst of retweet.

5. Wees correct in uw taalgebruik

Check voordat u een nieuwe tweet of retweet de virtuele wereld instuurt altijd eerst of u correct bent geweest in uw taalgebruik. Slordige grammatica en spel- en tikfouten tasten de inhoudelijke boodschap aan en kunnen een storm aan pittige en negatieve reacties van kritische volgers opleveren.

Neem de tijd om de tekst nog eens over te lezen voordat u het bericht plaatst en vraag uzelf daarbij ook meteen af wat de waarde hiervan is voor uw doelgroep. Zal het onderwerp uw volgers voldoende aanspreken om de kans op een retweet te vergroten? Wellicht ten overvloede, maar zogenoemde chat-afkortingen (LOL, YOLO, OMG) en smileys zijn zakelijk gezien meestal ook geen aanrader.

6. Ga voor krachtige en interessante titels

Niet alleen de gebruikersnaam, link en het toevoegen van hashtags kunnen bijdragen aan de hoeveelheid kliks en retweets: de titel/kernboodschap van het bericht is al even relevant, zo niet belangrijker. Probeer uw volgers op Twitter altijd te prikkelen en nieuwsgierig te maken naar het artikel of de pagina áchter de link die u promoot.

Overdrijf het echter niet: als u herhaaldelijk met grote letters reclame maakt voor uw product of dienst en daar op uw eigen website vervolgens met geen woord over rept, heeft u in feite 'gelogen' over de inhoud en het doel van de tweet. Dat zullen gebruikers onthouden; met minder retweets en zelfs 'ontvolgers' (Twitter-gebruikers die bewust besluiten uw account niet meer te volgen) tot gevolg. Eerlijkheid duurt - ook op social media - altijd het langst.

Lees ook

6 fijne Twitter tools voor ondernemers
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
5 tips om uw bereik op Pinterest te vergroten
3 manieren om meer te halen uit social media
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
4 vragen en antwoorden over een social media-strategie
Meer likes op Facebook
3 nieuwe manieren om te adverteren op social media

Gepubliceerd op:
18-07-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.