marieke

7x scoren met social media

Alleen berichten verzenden op social media is in deze tijd niet meer genoeg. Veel ondernemers zetten echter nog altijd alleen hun nieuws op Facebook of Twitter. Maar op die manier bent u vaak weinig effectief. In dit artikel leest u hoe u hier meer uit kunt halen: 7x scoren met social media.

1. Handel via Facebook

Amerikaanse beursbedrijven gebruiken Facebook steeds meer als handelsplatform. Op deze manier chat u met een handelaar op de beursvloer en kunt u gelijk een order plaatsen als u een aandeel ziet dat kansen biedt. Alles in real time en uitgevoerd terwijl u chat. Die methode kan ook bij andere type bedrijven worden toegepast. Bijvoorbeeld door speciale aanbiedingen alleen via Facebook te doen.

2. Gebruik Twitter als 'customer service channel'

De korte berichten van Twitter lenen zich uitstekend voor snelle interacties met klanten. Is er een klacht, vraag of opmerking over uw product? Moedig klanten aan om die via Twitter uw richting op te sturen. Zorg wel dat er tijdens kantooruren altijd iemand is die het Twitter-account in de gaten houdt, zodat u snel en adequaat kunt reageren. Is een probleem te groot voor een tweet? Stuur een bericht met een direct telefoonnummer voor de opvolging.

3. Vind een adviseur via LinkedIn

Dienstverleners hebben vaak mensen met verschillende specialisaties in dienst. Hoe vindt een klant snel de juiste adviseur? Tot nu toe vaak door te bellen en met de telefoniste te overleggen. U kunt echter ook een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn waar iedere werknemer zijn of haar eigen hoekje heeft met een korte biografie, waarin zij hun expertise presenteren.

4. Vind personeel via Twitter

Zet vacatures op Twitter en vraag aan uw volgers om de tweet door te plaatsen naar hun eigen volgers. Aangezien uw volgers vaak in hetzelfde vakgebied zitten, komt uw vacature geheid terecht bij mensen in het juiste 'wereldje'. Om het doorplaatsen aan te moedigen, kunt u een beloning in het vooruitzicht stellen aan degene die zorgt dat u de juiste sollicitant vindt.

5. Creëer een gemeenschap

Verschillende social media-platforms zijn hiervoor geschikt, maar LinkedIn is voor zakelijke contacten wellicht de beste site. Start discussies, interesseer u voor berichten van (potentiële) klanten en laat zien dat u expertise in huis heeft. De makkelijkste manier om dit te doen, is het delen van links naar nieuwsberichten die te maken hebben met uw vakgebied.

6. Check in via Facebook

Laat klanten sociale media gebruiken voor de eenvoudige administratieve handelingen. Sommige luchtvaartmaatschappijen experimenteren al met inchecken via Facebook. Laat klanten bijvoorbeeld een afspraak maken via uw social media-accounts, voorkeuren opgeven voor bepaalde uitvoeringen van uw product of adresgegevens achterlaten voor verzending.

7. Bied diensten aan via social media

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die onderweg snel een dienst of product zoeken, daar steeds vaker de bekende sociaal media-platforms voor gebruiken. Wees daar dan dus ook nadrukkelijk aanwezig met uw bedrijf. Vertel waar uw onderneming zich precies bevindt en laat weten wat u in de aanbieding heeft.

Gepubliceerd op:
04-07-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.