'Boost your business' met Facebook

3 min  leestijd
1156
Image
‘Boost your business’ met Facebook

Zo’n 6,6 miljoen Nederlanders logt elke dag in op Facebook. Niet zo gek dus dat ook steeds meer bedrijven de potentie van dit platform inzien en het inzetten als middel om met hun klanten te communiceren. Facebook Business kan daarbij helpen. Hieronder licht Ruben Panagopoulos, accountmanager van Facebook, drie methodes toe om een doelgroep effectiever te bereiken.

Campagnevorm 1: basisdoelgroepen

"Voor alle doelgroepen geldt: hoe specifieker de doelgroep, des te meer rendement je uit je campagne haalt. De meest simpele toepassing van Facebook Business is door gebruik te maken van de basisdoelgroepen. Daarbij wordt de klantendatabase van Facebook gematcht aan de eigenschappen waaraan de doelgroep in jouw ogen moet voldoen."

Campagnevorm 1: aangepaste doelgroepen

"Bij aangepaste doelgroepen match jij jouw klantenbestand met dat van ons. Dat kan bijvoorbeeld door een bestand met e-mailadressen of telefoonnummers te uploaden naar Facebook." 

Hij gaat verder: "Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou: Facebook krijgt die informatie niet en houdt dit verder ook niet achter. Wel wordt deze informatie naast die van gebruikersprofielen op Facebook gelegd. Zo kijken we of er overeenkomsten zijn. Op die manier kun je mensen uit jouw eigen klantenbestand direct op hun timeline aanspreken."

Campagnevorm 1: vergelijkbare doelgroepen

"De derde doelgroep die Facebook onderscheidt, is de vergelijkbare doelgroep. Dit zijn mensen die veel gemeen hebben met jouw klanten. Met vergelijkbare doelgroepen kun je de informatie die je hebt verkregen via marketing op Facebook dus gebruiken om meer mensen te bereiken die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw product of dienst."

Extra tip van Ruben voor 'Facebook-dummies'

Image
Cijfers trends detailhandel

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Ruben begrijpt dat lang niet iedere (startende) ondernemer meteen alle ins & outs zal weten van het succesvol zakelijk inzetten van een social media-platform als Facebook. 

Daarom volgt hier nog een tip voor de mensen die nu denken 'ik-moet-misschien-ook-iets-met-Facebook-doen-maar-ik heb-eerlijk-gezegd-geen idee-wat-en-hoe': kijk eens naar de mogelijkheden van Facebook Blueprint of deze Nederlandse pagina met ondersteuning voor Facebook adverteerders. Ruben: "Hier vind je zo'n vijftig zogenoemde eLearning-modules. Deze helpen je bij het opzetten van - bijvoorbeeld - een succesvolle marketingcampagne."

Tot slot heeft Ruben nog drie waardevolle adviezen voor ondernemers die de interactie met hun doelgroep willen vergroten:

  1. Ga mobiel. Zorg dat jij daar bent waar je beoogde klanten ook zijn.
  2. Zorg dat je relevant blijft. Mensen willen geïnspireerd worden door persoonlijke verhalen. 
  3. Bedenk goed wat jij een klant wilt vertellen. Vertel hoe je bent begonnen, wat je missie is, jouw visie etc. Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar een persoonlijke connectie.  

Tips van de redactie

6 tips voor zakelijk succes op Facebook
Vergroot je bereik op Facebook in 7 stappen
De start van Facebook

Meer over social media

Meer over social media

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten