‘Boost your business’ met Facebook

'Boost your business' met Facebook

Zo’n 6,6 miljoen Nederlanders logt elke dag in op Facebook. Niet zo gek dus dat ook steeds meer bedrijven de potentie van dit platform inzien en het inzetten als middel om met hun klanten te communiceren. Facebook Business kan daarbij helpen. Hieronder licht Ruben Panagopoulos, accountmanager van Facebook, drie methodes toe om een doelgroep effectiever te bereiken.

Campagnevorm 1: basisdoelgroepen

"Voor alle doelgroepen geldt: hoe specifieker de doelgroep, des te meer rendement je uit je campagne haalt. De meest simpele toepassing van Facebook Business is door gebruik te maken van de basisdoelgroepen. Daarbij wordt de klantendatabase van Facebook gematcht aan de eigenschappen waaraan de doelgroep in jouw ogen moet voldoen."

Campagnevorm 1: aangepaste doelgroepen

"Bij aangepaste doelgroepen match jij jouw klantenbestand met dat van ons. Dat kan bijvoorbeeld door een bestand met e-mailadressen of telefoonnummers te uploaden naar Facebook." 

Hij gaat verder: "Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou: Facebook krijgt die informatie niet en houdt dit verder ook niet achter. Wel wordt deze informatie naast die van gebruikersprofielen op Facebook gelegd. Zo kijken we of er overeenkomsten zijn. Op die manier kun je mensen uit jouw eigen klantenbestand direct op hun timeline aanspreken."

Campagnevorm 1: vergelijkbare doelgroepen

"De derde doelgroep die Facebook onderscheidt, is de vergelijkbare doelgroep. Dit zijn mensen die veel gemeen hebben met jouw klanten. Met vergelijkbare doelgroepen kun je de informatie die je hebt verkregen via marketing op Facebook dus gebruiken om meer mensen te bereiken die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw product of dienst."

Extra tip van Ruben voor 'Facebook-dummies'

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Ruben begrijpt dat lang niet iedere (startende) ondernemer meteen alle ins & outs zal weten van het succesvol zakelijk inzetten van een social media-platform als Facebook. 

Daarom volgt hier nog een tip voor de mensen die nu denken 'ik-moet-misschien-ook-iets-met-Facebook-doen-maar-ik heb-eerlijk-gezegd-geen idee-wat-en-hoe': kijk eens naar de mogelijkheden van Facebook Blueprint of deze Nederlandse pagina met ondersteuning voor Facebook adverteerders. Ruben: "Hier vind je zo'n vijftig zogenoemde eLearning-modules. Deze helpen je bij het opzetten van - bijvoorbeeld - een succesvolle marketingcampagne."

Tot slot heeft Ruben nog drie waardevolle adviezen voor ondernemers die de interactie met hun doelgroep willen vergroten:

  1. Ga mobiel. Zorg dat jij daar bent waar je beoogde klanten ook zijn.
  2. Zorg dat je relevant blijft. Mensen willen geïnspireerd worden door persoonlijke verhalen. 
  3. Bedenk goed wat jij een klant wilt vertellen. Vertel hoe je bent begonnen, wat je missie is, jouw visie etc. Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar een persoonlijke connectie.  

Tips van de redactie

6 tips voor zakelijk succes op Facebook
Vergroot je bereik op Facebook in 7 stappen
De start van Facebook

Gepubliceerd op:
20-10-2016

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Gebruik social media om van klanten fans te maken. Ga van de koude vorm van offline acquisitie vanuit overtuigen naar de warme manier social selling. Ga de dialoog aan en bouw een online band op met potentiële klanten. Van cold calling naar social selling.

Dit moet je weten over social selling
Dit moet je weten over social selling

Zet jij Instagram al zakelijk in? Dit social media-platform biedt meer mogelijkheden dan je denkt. In deze blog vertel ik hoe je met Instagram Stories een groter bereik kunt creëren.

Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf?

Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf?
Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf?

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.