Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015 - home

Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015

Social media was ook dit jaar volop in beweging. Nieuwe ontwikkelingen en trends zullen ook in 2015 komen en gaan, maar er is een aantal zaken die voor ondernemers steeds belangrijker worden. Hoe je ook volgend jaar het meest uit jouw activiteiten op onder meer LinkedIn en Whatsapp blijft halen, lees je hier: dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015.

Let op: Dit artikel is verouderd. Lees meer over het opstellen van de juiste social media strategie.

Naar het up-to-date artikel

1. Mobiel verkeer blijft groeien

Dit moment zat er al een paar jaar aan te komen, maar in 2014 is het mobiele verkeer - dat wil zeggen: internetgebruik via tablet en smartphone - zodanig toegenomen dat je hier als ondernemer zakelijk gezien eigenlijk niet meer omheen kunt. Om jou een beetje een idee te geven: bij het grote Facebook is tegenwoordig circa tweederde van alle advertentie-inkomsten afkomstig uit mobiel verkeer. 

Dat is in principe goed nieuws voor ondernemers die graag nieuws of informatie over hun producten of diensten delen op social media, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je de zakelijke website hierop goed inricht. Een treinreiziger die via een link op Twitter uitkomt bij een website die niet meteen aan de grootte van zijn smartphone-scherm wordt aangepast, raak je net zo snel weer kwijt. Zorg dus dat je jouw website liever vandaag dan morgen responsive maakt, zodat je de bezoeker straks op alle mogelijke schermformaten goed van dienst kunt zijn.

2. Slim(mer) adverteren

Het percentage ondernemers dat adverteert op social media is de laatste jaren gestaag gegroeid. Dat zal in 2015 al niet veel anders zijn. De verwachting is dat merken en bedrijven komend jaar vooral zullen proberen om hun belangrijkste doelgroep nóg effectiever te bereiken. Het bieden van goede content blijft hierbij natuurlijk van belang, maar met een goede advertentiestrategie zorg je pas echt ervoor dat jouw informatie door de juiste mensen wordt gezien. 

Dat beseffen alle bekende social media-platforms inmiddels ook maar al te goed. Vandaar dat je inmiddels ook op Instagram, Pinterest en straks Snapchat een advertentiecampagne kunt starten. Adverteren op social media is en blijft een investering - ook financieel - maar wanneer je de minimale kosten voor een advertentiecampagne op bijvoorbeeld Twitter of Facebook vergelijkt met de tarieven van andere media, ligt voor de startende ondernemer met een iets krapper budget de keuze al snel voor de hand. 

3. Vlak Whatsapp niet uit

Privé kunnen we ons bijna geen leven meer voorstellen zónder Whatsapp, maar zakelijk gezien biedt deze app ook steeds meer mogelijkheden. De app wordt nu nog vooral experimenteel ingezet als communicatiekanaal tussen organisatie en klant (bijvoorbeeld een ziekenhuis in Dordrecht dat als proef via deze app vragen van klanten beantwoordde), maar zo langzaam maar zeker vragen steeds meer merken zich af of dit platform ook geschikt kan zijn voor andere campagnematige investeringen. 

Met name het delen van informatie via Whatsapp heeft het laatste jaar een enorme vlucht genomen. Dat kan een teken aan de wand zijn voor ondernemers die zich op een jongere doelgroep richten en hun kennis graag delen via social media. Grote platforms als het Amerikaanse BuzzFeed en het Nederlandse Upcoming gingen je voor; zij trekken inmiddels na Facebook via Whatsapp (en dus niet Twitter of Instagram) de meeste bezoekers naar hun website.  

4. Bloggen op LinkedIn

Dat je met slechts het opbouwen van een indrukwekkende verzameling aan connecties op LinkedIn je doel in veel gevallen voorbijschiet, zal niet als een grote verrassing komen. Actief netwerken, je profiel goed bijhouden en deelnemen aan discussies is een betere manier om in te komen (en te blijven!) met potentiële klanten en opdrachtgevers.

Tegenwoordig zou je deze 'takenlijst' kunnen uitbreiden met een nieuwe belangrijke tool: een blogfunctie. Het publiceren van een blog is een prima manier om jouw kennis en expertise te profileren binnen je netwerk. Wanneer je dit op LinkedIn doet, biedt dit kansen om in gesprek te gaan met andere deskundigen uit jouw vakgebied. En een LinkedIn-blog plaatsen is sneller gebeurd dan je misschien denkt. Dit doe je simpelweg door bij je profiel in het tekstvak op het pennetje te klikken en hier de tekst in te plakken.

5. Vloggen blijft populair

Dat je vanuit het niets bekendheid kunt vergaren door het regelmatig plaatsen van video-blogs, hebben bekende Nederlandse YouTube-vloggers zoals Enzo Knol en Cynthia Schultz (Miss Lipgloss) inmiddels wel bewezen. Een trend van het afgelopen jaar is dat steeds meer grote merken zoeken naar mogelijkheden om samen te werken met deze nieuwe 'mediafenomenen'. Zij kunnen een specifiek product of nieuwe dienst immers in no time kunnen promoten bij een groot publiek. 

Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking van Wehkamp met een aantal bekende beauty-vloggers. De kans is groot dat je dit soort samenwerkingsverbanden vaker zult gaan zien in 2015. Op een kleinere schaal (op dit vlak kun je natuurlijk ook prima lokaal opereren, denk aan een samenwerking met een plaatselijke sport- of muziekvereniging) biedt 'vloggen' ook kansen voor kleinere ondernemers.

6. (Nog) snellere service

Snel reageren op vragen of klachten van klanten is en blijft belangrijk in dit digitale tijdperk. Sterker nog, consumenten gaan ervan uit dat ze in 2015 nóg sneller antwoord krijgen op online reacties. Deze (hoge) verwachting is een logisch gevolg van het feit dat veel merken en bedrijven de laatste jaren flink hebben geïnvesteerd in het zo snel mogelijk afhandelen van vragen of klachten

Als startende ondernemer beschik jij waarschijnlijk nog niet over een webcare-afdeling en manage je jouw social media-accounts zelf (of laat je dit door één of hooguit twee werknemers doen). In dat geval is het niet altijd mogelijk om eventuele problemen direct op te lossen, maar wat je wel kunt doen, is: snel reageren en duidelijk naar de klant toe communiceren wat je gaat doen (en hoe lang dit naar verwachting zal duren). 

Het hoeft geen ramp te zijn als het oplossen een paar uur (of zelfs enkele dagen) in beslag neemt, zolang je de gebruiker hierover maar goed informeert. Onthoud: het brengen van slecht nieuws is nog altijd beter dan dat je helemaal niets meer van je laat horen. Zolang jij laat zien dat je oprecht betrokken bent bij de situatie, zal de klant doorgaans eerder bereid zijn om langer te wachten op een definitief antwoord of concrete oplossing. 

Tips van de redactie

Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)
Vergroot je bereik op Twitter in 9 stappen
10 handige functionaliteiten van LinkedIn
17 gouden social media-tools voor ondernemers

Bijgewerkt op: 04-03-2015

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.