Social media: waar begin je? - home

Starten met social media doe je zo

Social media is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van een goede marketingstrategie. Dit geldt ook zeker voor startende ondernemers, die via social media een groter bereik kunnen creëren voor hun product of dienst. Maar niet iedere starter is een geboren online media-specialist. Hieronder lees je hoe jij een goede start kunt maken met social media.

1. Blijf relevant voor jouw doelgroep

Jouw eerste gedachte is misschien dat je - om succes te boeken op social media - op zo veel mogelijk verschillende platforms actief moet worden. Daar zit op het eerste gezicht wel wat in, aangezien je met een grote hoeveelheid aan actieve profielen nu eenmaal sneller zichtbaar zult zijn voor potentiële klanten, opdrachtgevers en andere belangrijke contactpersonen in jouw netwerk.

Maar het woord actief zegt het eigenlijk al: hoe meer profielen jij in een enthousiaste bui aanmaakt, des te tijdrovender het straks wordt om aan ieder platform regelmatig aandacht te besteden. En zit jouw doelgroep echt wel op Pinterest en Instagram? Of is een groter bereik op LinkedIn en Twitter wellicht makkelijker te realiseren? 

Om bovengenoemde reden kan het - zeker in de beginfase -  verstandig zijn om je in eerste instantie voornamelijk op slechts één of twee social media-kanalen te concentreren. Profielen aanmaken op andere platforms kan later altijd nog wanneer blijkt dat een belangrijk deel van je doelgroep ook regelmatig actief is op - we noemen maar even een dwarstraat - Tumblr.

2. Welke kanalen passen bij mijn bedrijf?

Er zijn onderling nog wel wat verschillen tussen de grootste en bekendste social media-sites. Voordat je er klakkeloos maar eentje uitkiest om berichten op te plaatsen, kun je beter eerst uitzoeken waar jouw potentiële klanten en/of opdrachtgevers het actiefst zijn.

Facebook kan bijvoorbeeld goed van pas komen wanneer je een winkel in babykleertjes bent begonnen en deze zaak online via advertenties onder de aandacht wilt brengen in jouw regio. Consultants zijn doorgaans veel te vinden op LinkedIn, terwijl deskundigen op het gebied van sales zich in eerste instantie graag laten zien op Twitter en designprofessionals of fotografen de voordelen van Pinterest goed weten uit te buiten.

3. Social media is geen eenrichtingsverkeer

De belangrijkste regel om te onthouden, is dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Als jij actief wordt op dergelijke platforms, moet je openstaan voor eventuele conversaties met andere gebruikers. Dit kan inhouden dat je moet reageren op een klacht, maar dergelijke 'openbare' conversaties kunnen ook in jouw voordeel werken.

Stel: bij een klant van jouw webshop is de bestelling nooit aangekomen, waarna deze persoon een boze melding plaatst op jouw zakelijke Facebook-pagina. Iedereen hoort natuurlijk veel liever complimenten dan een klacht, maar zo'n (in eerste instantie negatief) bericht biedt zakelijk gezien ook kansen.

Wanneer jij snel en adequaat op deze melding reageert, excuses aanbiedt en direct met een oplossing komt, zul je waarschijnlijk niet alleen de klant in kwestie geruststellen, maar zien andere gebruikers ook dat jouw organisatie servicegericht te werk gaat.

Op LinkedIn kun je jouw organisatie (en expertise als eigenaar van dit bedrijf) positief onder de aandacht brengen door jezelf te mengen in discussies en vragen van andere gebruikers te beantwoorden over zaken waarvan jij verstand hebt. Op Twitter is het onder meer gebruikelijk om relevante informatie van andere gebruikers (niet alleen jouw eigen volgers) te retweeten.

Als je dit regelmatig doet, zien andere Twitteraars jouw pagina niet meer alleen als een verkoopkanaal, maar als een waardevol profiel om te volgen. Als je zelf een keer een goed artikel of blog hebt geschreven dat online is gepubliceerd, mag je zo'n link ook zeker delen via jouw social media-accounts. Wellicht levert het de nodige retweets en shares op.

4. Wees actief, blijf actief

Als jij op zakelijk vlak eenmaal begint met social media, is het belangrijk dat je ook actief blijft. Wanneer jij de ene maand wel veel updates plaatst en in de daarop volgende weken helemaal niets van je laat horen, kan dit een averechts effect hebben. Desalniettemin kan het managen van je verschillende social media-accounts gaandeweg steeds meer tijd in beslag nemen; een bekende valkuil voor veel startende ondernemers.

Om te voorkomen dat jij hierdoor in de knoop komt met de rest van jouw werkzaamheden, is het raadzaam om van tevoren een workflow op te stellen: maak - zeker wanneer jij de kanalen voorlopig in je eentje beheert - met jezelf de afspraak dat je in principe drie dagen per week (en twintig minuten per keer) aandacht besteedt aan social media en houd je hieraan. Uiteraard moet je dringende zaken (zoals vragen of een klacht van een klant) wel zo snel mogelijk oppakken.

Wellicht ook interessant voor jou

Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015
17 gouden social media-tools voor ondernemers
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)

Bijgewerkt op: 24-07-2015

Wat vind je van dit artikel?

x3
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.