Een goede social media strategie opstellen doe je zo

Bijgewerkt op 19 februari 2023
7 min  leestijd
47.592
Auteur: Marieke Leijnen
social media strategie

Social media is voor een startende ondernemer vaak dé manier om aan je naamsbekendheid te werken en sneller in contact te komen met de doelgroep. Het opstellen van een social media strategie kan jou helpen bij het bereiken van je belangrijkste doelen. 

In dit artikel beantwoorden we vijf vragen over de social media strategie. Klik op een link om naar het antwoord te gaan, of scroll door voor het hele artikel. 

  1. Wat is een social media strategie?
  2. Waar vind ik mijn doelgroep?
  3. Hoeveel tijd moet ik investeren in social media?
  4. Hoe vertaal ik mijn strategie naar content?
  5. Waar vind ik een voorbeeld social media strategie?

1. Wat is een social media strategie?

Social media kan een aanzienlijke rol van betekenis spelen in het succes van jouw nieuwe product, dienst of bedrijf in het algemeen, maar dan moet je het wel serieus aanpakken.

Door een social media strategie toe te voegen aan een marketingplan, ga je straks op het gebied van communicatie gestructureerder te werk.

Doelgroep benaderen

Met zo'n aanvullende strategie maak je namelijk concreet op welke social media sites jij je het beste kunt richten en hoe je jouw doelgroep op deze platforms moet benaderen.

Kort samengevat helpt een social media strategie bij het inzichtelijk maken van de mediakanalen waarop jouw belangrijkste doelgroep zich bevindt en het krijgen van een beter beeld van hoe en waar je in contact kunt komen met (potentiële) klanten en opdrachtgevers.

Stel jezelf bij het opstellen van zo'n social media strategie eerst deze vragen: 

  • Waarom wil ik social media zakelijk gaan inzetten?
  • Wat wil ik hiermee bereiken? (denk aan een x aantal volgers/fans, betere zoekresultaten op Google, intensief contact met de doelgroep etc.)
  • Hoe ga ik om met eventuele klachten of andere negatieve reacties? 
  • Welk budget wil ik hiervoor beschikbaar stellen?

Zorg voor concrete en meetbare doelstellingen. Dat geeft houvast als je de gestelde actiepunten evalueert, zodat je tijdig kunt bijsturen als dat nodig is. 

Tip: stel concrete en meetbare doelstellingen samen en neem deze op in je strategie. Dat geeft houvast.

2. Waar vind ik mijn doelgroep?

Het ene social media-platform is het andere niet. Op LinkedIn hebben gebruikers vaak een andere motivatie dan op Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram of TikTok.

Dat betekent dat de vorm, toon en inhoud van jouw berichten per platform sterk van elkaar kunnen verschillen.

Vraag jezelf voorafgaand aan het plaatsen (of delen/retweeten) van ieder bericht dan ook af of jouw doelgroep op dit bewuste platform de boodschap interessant genoeg vindt en of de kans op reacties en/of likes en shares aanwezig is.

Denk in ieder geval aan de behoeften van jouw doelgroep en hoe je hieraan kunt voldoen. Zo stellen Amerikaanse experts dat creatieve bedrijven die zich hoofdzakelijk op de consumentenmarkt richten, zakelijk gezien veel kunnen bereiken op Instagram, Pinterest, Facebook en TikTok. Zo is TikTok bijvoorbeeld heel populair onder jongeren en kun je ze daar goed bereiken met creatieve content.

B2B-ondernemingen (business to business) zouden daarentegen vooral op LinkedIn en Twitter moeten inzetten.

Vergroot je bereik op social media-platformen

Lees deze artikelen over de volgende social media-platforms: 

zakelijke rekening afbeelding

Start je als zzp’er?

Dan komt er veel op je af. Bij Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemer de eerste 6 maanden gratis en je opent 'm in 5 minuten.

Meer weten

3. Hoeveel tijd moet ik investeren in social media?

Hoeveel tijd je besteedt aan een social media strategie en het uitvoeren hiervan zal onder meer afhankelijk zijn van het aantal platforms waarop je actief wilt zijn, de manier en frequentie waarop je jouw doelgroep benadert en het modereren van deze activiteiten.

Over het algemeen moet je ervan uitgaan dat het opbouwen en onderhouden van een waardevol (online) netwerk best veel tijd kost.

Actief worden op zakelijk gebied is een belangrijke stap, maar actief blijven is misschien nog wel belangrijker. Als je de ene maand volgers overspoelt met updates en de daarop volgende weken weer helemaal niets van je laat horen, zal dat een averechts effect hebben.

Te veel updates plaatsen is in de meeste gevallen ook niet de oplossing, dus je zult op zoek moeten gaan naar de juiste balans.

Social media inplannen

Wat hierbij kan helpen, is om in jouw agenda vaste dagen en tijdstippen op te nemen om tijd te besteden aan social media. Maak bijvoorbeeld met jezelf de afspraak dat je in principe tenminste drie dagen per week (twintig minuten per keer) aandacht besteedt aan social media en houd je daaraan.

Uiteraard moet je dringende zaken (zoals vragen of een klacht van een klant) zo snel mogelijk oppakken.

Bij social media gaat het niet alleen om het bereiken van de doelgroep, maar ook om hoe je dat doet. Of liever gezegd: waarmee.

Er zijn bovendien veel tools beschikbaar die je mogelijkheden geven om berichten te schrijven die pas later online worden geplaatst, zodat je beter kunt anticiperen op eventuele drukke momenten.

Een andere mogelijkheid is uiteraard is om deze activiteiten uit te besteden aan een professioneel bureau of om hiervoor een werknemer, freelancer of stagiair aan te nemen. Door er in elk geval voldoende aandacht aan te besteden, zal je social media strategie ook het beoogde doel bereiken.

4. Hoe vertaal ik mijn strategie naar content?

Bij social media gaat het niet alleen om de doelgroep die je weet te bereiken, maar ook om hoe je dat doet. Of liever gezegd: waarmee. Met onderstaande manieren vertaal je je social media strategie naar verschillende goed scorende posts.

Product of dienst promoten op social media

Er zijn verschillende manieren om als ondernemer een nieuw product, speciale dienst of eenmalige kortingsactie op een interessante manier onder de aandacht te brengen, waardoor je de kans op interactie met je volgers kunt vergroten.

Belangrijk hierbij is dat je de informatie kenbaar maakt op een manier die de nieuwsgierigheid werkt bij jouw potentiële doelgroep.

Testimonials en reviews

Korte maar inspirerende quotes, bijvoorbeeld een testimonial van een tevreden klant, kunnen bijvoorbeeld een goede manier zijn om de hoge mate van klantenservice van je bedrijf te promoten.

Variëren met verschillende soort content

Daarnaast kun je overwegen om de informatie op meerdere manieren kenbaar te maken: gebruik zowel tekst als beeld, infographics, geluid en video om het verhaal te ondersteunen en leer variëren.

Bijkomend voordeel is dat je zo waarschijnlijk niet alleen een grotere doelgroep aanspreekt, maar tegelijkertijd jouw vindbaarheid op andere platformen kunt verbeteren.

Zo verspreidt de informatie zich uiteindelijk als een olievlek over het internet. Benieuwd hoe dit in de praktijk kan werken? Klik op het plaatje hieronder om 6 campagnes te bekijken die viral gingen op social media.

Cijfermatige onderbouwing

Tot slot zien wordt een cijfermatige onderbouwing door veel volgers erg gewaardeerd. Blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat online bestelde producten door jouw bedrijf het snelst worden geleverd? Dan mag je dat best laten weten op social media.

5. Waar vind ik een social media strategie voorbeeld?

Wil je zelf aan de slag met het opstellen van je strategie? Dan zal een voorbeeld je verder helpen. We hebben voorbeeld ondernemingsplannen gemaakt voor verschillende branches, inclusief marketingplan. Hier staat dan ook een voorbeeld social media strategie in. Die kun je gratis downloaden! 

Veelgestelde vragen social media strategie?

  • Waarom zou je een social media strategie maken als ondernemer?Door een social media strategie toe te voegen aan je marketingplan, maak je concreet op welke social media sites jij je het beste kunt richten en hoe je jouw doelgroep op deze platforms moet benaderen. Zo helpt een social media strategie je inzichtelijk te maken hoe en waar je in contact kunt komen met (potentiële) klanten en opdrachtgevers.
  • Hoe vertaal ik mijn social media strategie naar content? Om succesvol te worden op social media is het belangrijk om je social media strategie te vertalen naar verschillende goed scorende posts. Wissel bijvoorbeeld af met verschillende content vormen (tekst, beeld, infographics, geluid en video), deel testimonials en reviews of gebruik cijfermatige onderbouwing over je product of dienst.
  • Waar vind ik een social media strategie voorbeeld?
    Wil je zelf aan de slag met het opstellen van je social media strategie? Dan zal een voorbeeld je verder helpen. We hebben voorbeeld ondernemingsplannen gemaakt voor verschillende branches, inclusief marketingplan. Hier staat dan ook een voorbeeld social media strategie in. Die kun je gratis downloaden

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over social media

Meer over social media
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten