marieke

Sportsponsoring; doe het eens anders

Tijdens de Olympische Spelen van afgelopen zomer was het actueler dan ooit: sportsponsoring. Maar ook voor wie niet naar Londen gaat, heeft dichterbij huis mogelijkheden genoeg. Maar wees vooral creatief. De standaard sportsponsering levert weinig op. Ga liever 'ontsponsoren’ en pak het eens heel anders aan.

1. Borden en borrelen

Dat is de standaard-reflex bij bedrijven die ‘iets’ willen doen met sponsoring; een reclamebord bij de lokale voetbalclub of hun bedrijfsnaam tussen vele andere op de muur van de kantine. In ruil daarvoor mag u daar af en toe uw relaties ontvangen en als u geluk heeft krijgt u op wedstrijddagen een gratis biertje van de voorzitter. Gezellig, maar erg doeltreffend is deze vorm van reclame niet.

Onderzoek wijst uit dat het niet of nauwelijks bijdraagt aan uw naamsbekendheid. U moet dus iets anders bedenken. Erik Ruts adviseert het ‘ontsponsoren’. De borden en de borrels komen volgens hem vaak voort uit luiheid (dat kennen we nu eenmaal) en onbekendheid (wat kunnen we anders doen?). Hij heeft tips die voor kleine en startende ondernemers veel effectiever en - niet onbelangrijk - veel betaalbaarder zijn.

2. Draai het om

Organiseer nu eens geen sponsoruiting op de club, maar een clubevenement bij uw bedrijf. Hang bijvoorbeeld het logo van de club op uw bedrijfspand, of nodig spelers uit bij relatie-evenementen.  

3. Organiseer een sponsormarkt bij de club

Bij de start van het seizoen presenteren de sponsors zichzelf op een markt waar spelers, fans en familie alles kunnen kopen wat ze nodig hebben; nieuwe voetbalschoenen en – shirts, maar ook de spullen die u maakt, of de diensten die u levert. Zo leert de hele club de gezichten van u en uw mensen kennen. Die blijven ze zich veel langer herinneren dan dat reclamebord dat nooit beweegt. 

4. Verbind uw naam aan een speciale activiteit

In plaats van de hele club te sponsoren, kunt u ook kiezen voor het ondersteunen van alleen de vrijwilligers of de hoogste jeugdelftallen. Dat kan door uw naam op hun shirts te laten, maar waarom doet u niet iets waar uw bedrijf goed in is? Leg een gratis wifi-netwerk aan in het clubhuis en u bent de held van in ieder geval alle jeugdspelers (en waarschijnlijk ook alle andere leden).

5. Wees erbij als het er om gaat

Is er een kampioenswedstrijd, een belangrijke streekderby of dreigt juist degradatie? Zorg dat u erbij bent. En dan niet alleen op de tribune, maar zorg dat u opvalt met een evenementje rondom de wedstrijd; regel een Bekende Plaatsgenoot die de aftrap doet, een oud-speler die de bal signeert, of zorg voor de bus naar de uitwedstrijd.

6. Toch een bord? Doe het dan zo

Een statisch bord valt na twee minuten niemand meer op. Een investering , samen met andere sponsors, in een LED-board kan de moeite waard zijn. Daarop is steeds een andere boodschap te zien: Accountantskantoor Pieterse feliciteert de jongens van E2 met het kampioenschap, of: Dames 1 wordt gekleed door Jansen Mode; dit soort teksten zijn eenmalig en trekken dus de aandacht. En ze zijn sympathiek.

7. Zet de toeschouwers aan het denken

Vervang uw naam door uw logo, of een symbool dat past bij uw werkzaamheden. Op de site of in het clubblad kunt u naam en symbool met elkaar verbinden. Wedden dat uw naam voortaan beter blijft hangen?

Meer tips van Erik Ruts op zijn eigen website. En bij De Zaak.

Breng uw risico's in kaart

Ieder bedrijf is anders. Voor een zelfstandige professional in de HR-sector gelden meestal andere risico's dan voor een kleine zelfstandige met een aannemersbedrijf in de bouw. Wilt u de risico's die u straks loopt als ondernemer eerst zonder verdere verplichtingen in kaart brengen? Van deze Risicoscan kunt u anoniem gebruik maken. Klik hier voor meer informatie.

Gepubliceerd op:
02-08-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.