marieke

Zo komt u de drukte van de feestdagen goed door

December kunt u met Sinterklaas en Kerstmis met recht een feestmaand noemen. Dat biedt kansen voor winkeliers en andere ondernemers; in deze periode kunt u meer omzet maken dan in andere maanden, mits u goed omgaat met drukke dagen en ongeduldige klanten die lijden aan 'decemberstress'. Met onderstaande tips haalt u het meest uit de drukke decembermaand: zo komt u de drukte van de feestdagen goed door.

1. De klant is koning

Het aloude gezegde is ook zeker in de drukke decembermaand van toepassing. Met een vriendelijke houding naar uw klanten toe en u eventuele klachten snel en goed afhandelt, kunt u tijdens de feestdagen meer punten scoren dan u wellicht denkt. Andersom kan het negeren van een kritische opmerking of klacht - ook als deze onterecht is - u in het tijdperk van social media duur komen te staan. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een tevreden klant uw product, dienst of zaak aan gemiddeld twee personen in zijn of haar omgeving aanbeveelt, terwijl dit aantal bij een negatieve ervaring al snel een stuk hoger ligt (bij een actieve Twitteraar of Facebooker gaat het al snel om honderden mensen die de negatieve tweet of post zien).

Veel experts op het gebied van klantenservice stellen dan ook dat u zich niet alleen moet richten op het vinden van nieuwe klanten, maar ook op het behouden van uw huidige klantenkring. Het grootste deel van deze consumenten zal niet voor veel problemen zorgen, maar juist dat kleine percentage van veeleisende klanten moet u ook tevreden zien houden. Als een klant dus op een dag uw winkel binnenloopt om een artikel te ruilen waarvan de termijn net een dag of twee verstreken is, kan het juist in deze drukke tijd een slimme zet zijn om het verzoek alsnog in te willigen. Geef wel aan dat de ruiltermijn eigenlijk al verstreken is, maar dat u in dit geval graag een uitzondering maakt. De kans dat u deze klant op een later moment in uw winkel terugziet is dan des te groter.

2. Bereid uw personeel goed voor

Met name in de dagen voor pakjesavond en Kerstmis is er sprake van topdrukte in de detailhandel. Mensen gaan op extra koopavonden massaal nog even de stad in om wat laatste aankopen te doen. Dat het op zo'n dag of avond drukker is dan op een gemiddelde zaterdag of koopzondag, zal ook uw personeel niet ontgaan. Een goede manier om deze beruchte decemberdrukte te managen is om van tevoren een bijeenkomst te organiseren waarbij u samen met uw werknemers een plan van aanpak opstelt, zodat straks iedereen beter weet waar hij of zij aan toe is en welke persoon ze bij eventuele problemen met een klant kunnen aanschieten.

3. Huur eventueel tijdelijk personeel in

Als u meer klandizie verwacht dan uw vaste of part-time krachten aankunnen, doet u er verstandig aan om hiervoor tijdig maatregelen te treffen. U kunt bijvoorbeeld in het najaar contact opnemen met een uitzendbureau, zodat u tijdens de drukte in december uw huidige werknemers genoeg ondersteuning kunt bieden en zij minder snel onder de druk zullen bezwijken.

Lange rijen voor de kassa tijdens de feestdagen zijn een grote ergernis voor ongeduldige klanten; hoe langer zij moeten wachten, des te groter de kans op een negatieve ervaring (en dito reactie op social media). Bovendien maakt het continu wegwerken van lange rijen het er voor uw personeel ook niet leuker op; enige ondersteuning van tijdelijke krachten zal deze last aanzienlijk verlichten. Lees hier meer over de mogelijkheden van (en regels bij) het inhuren van tijdelijk personeel.

4. Maak geen beloftes die u niet kunt waarmaken

Mocht u alsnog te maken krijgen met een ontevreden klant, maak dan niet de fout om iets te beloven wat u onmogelijk kunt waarmaken. Stel dat iemand op het laatste moment bij uw bedrijf een product wil bestellen dat al de volgende dag geleverd moet zijn. Mocht dit niet mogelijk zijn, geef dit dan eerlijk aan. U kunt beter de klant nu teleurstellen (en mogelijk kwijtraken aan een concurrent) dan dat u de persoon een belofte doet die u waarschijnlijk niet gaat nakomen. Het is beter om samen met de klant te kijken naar een alternatief. Misschien heeft u een vergelijkbaar product in uw assortiment dat wél op voorraad is en al de volgende ochtend kan bezorgen?

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. Hier kunt u ook direct een aanvraag indienen tot het openen van een zakelijke rekening.

Lees ook

6 slimme verkooptechnieken voor starters
5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites
6 tips voor het maken van een goede eerste indruk
4 tips voor een betere klantenbinding
5 businesslessen van Richard Branson
6 online betaalopties voor ondernemers

Gepubliceerd op:
06-12-2012

Wat vind je van dit artikel?

x1
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.