Zo wordt uw persbericht wel gelezen

Bijgewerkt op 04 oktober 2012
3 min  leestijd
1.465
Auteur: Marieke Leijnen

U heeft groot nieuws te melden en dat mag in de krant. Alleen ontvangen nieuwsredacties dagelijks honderden persberichten. Hoe zorgt u dat u opvalt in die dagelijkse stroom? Om te beginnen door deze checklist door te lopen.

Is het wel nieuws?

Heeft u wel echt iets nieuws te melden? Denk daar goed over na voordat u een persbericht de deur uit stuurt. Het feit alleen dat u een nieuw product verkoopt, dat anderen al eerder verkochten, is niet interessant. Bedenk bovendien dat als uw bedrijf regelmatig non-nieuws naar buiten brengt, de kans groot is dat journalisten bij het zien van uw naam al op de deleteknop drukken. Hiermee verspeelt u uw credits, ook wanneer u echt iets belangrijks te melden heeft. Verstuur dus alleen een persbericht als er echt nieuws is.

Kies het juiste medium

Sorteer nauwkeurig en onderzoek welke media zich richten op uw doelgroep. Stel u daarbij altijd de vraag wie er geïnteresseerd zal zijn in uw nieuwtje. Dat u een nieuw pand opent kan interessant zijn voor een lokale krant, maar is dat niet voor een landelijk dagblad. Een innovatief product kan nieuws zijn voor een vakblad, terwijl uw nieuwe duurzaamheidsbeleid mogelijk interessant is voor een MVO-blad. Vergeet vooral ook de sites niet. 

Houd het kort

Een goed persbericht heeft een duidelijke onderwerp en beslaat niet meer dan een A4tje. Redacteuren scannen alleen de koppen en besluiten dan of ze er iets mee gaan doen of niet. Begin daarom altijd met het belangrijkste nieuws. Probeer dat samen te vatten in maximaal twee tot drie zinnen. Controleer vervolgens of die antwoord geven op minimaal 3 van de 5 W’s en de H (wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe). Is dat het geval, dan zit u goed.

Voor de rest van de tekst geldt: maak het niet te lang, gebruik geen jargon en ga zeker uw product niet aanprijzen alsof u een reclamefolder schrijft. Informeer de lezer rustig en zo objectief mogelijk. Sluit altijd af met Noot voor de Redactie (niet voor publicatie). Daarin vermeldt u duidelijk waar de journalist meer informatie kan vinden en waar u te bereiken bent voor vragen.

Help de journalist op weg 

Als u het persbericht mailt, zet dan in de onderwerpregel en daarna in het tekstveld kort en bondig waar het persbericht over gaat. Niets is zo vervelend voor een redacteur als de mededeling; zie in de bijlage ons persbericht. De kans dat hij die opent wordt dan wel erg klein. Gebruik altijd het BCC-veld zodat de ontvanger niet kan zien wie uw persbericht nog meer heeft gekregen. Zien journalisten daar de adressen van veel andere media, dan zijn ze eerder geneigd te denken dat anderen er wel over zullen schrijven en dat zij het niet meer hoeven te brengen. 

Wees bereikbaar

Zorg dat er achter het telefoonnummer of het emailadres dat u in uw persbericht noemt, altijd iemand bereikbaar is. Zeker de eerste dagen na de persrelease. Het klinkt logisch, maar de praktijk leert regelmatig dat bedrijven maar één contactpersoon hebben en dat die dan net in bespreking zit, ziek is, of onbereikbaar voor zijn collega's. Veeg uw agenda dus schoon die eerste dagen, en reserveer ook de avonden om journalisten te woord te kunnen staan.

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten