3 tips voor een extra feestelijke etalage - home

3 tips voor een extra feestelijke etalage

De feestelijke decembermaand is dé periode om als winkelier voor het einde van het jaar nog snel wat extra omzet te draaien. De etalage van je winkel is dan de aangewezen plek om de aandacht te trekken. Maar hoe verleid je het winkelend publiek nou om bij jou aankopen te doen in plaats van bij de concurrent? Met deze tips kom je een heel eind: 3 tips voor een extra feestelijke etalage.

Als het gaat om feestelijk ingerichte etalages waar de kerstsfeer vanaf spat, kun jij je vast wel de sfeervolle beelden uit wereldsteden als Londen, New York of Berlijn voor de geest halen. Maar ook Nederlandse winkeliers nemen het feestdagen-thema tegenwoordig steeds serieuzer. En dat is niet voor niets zo: de decembermaand is namelijk met Sinterklaas en kerst bij uitstek een periode waarin consumenten graag cadeautjes voor hun familie en vrienden kopen. Maar hoe trek jij met jouw etalage meer klanten?

1. Maak het de koper makkelijk

Anno 2014 heeft de consument het doorgaans druk. Hij koopt zijn cadeaus dan ook steeds vaker online, zo blijkt uit recent onderzoek. Als hij komend weekend dan tóch in de stemming komt om persoonlijk kerstinkopen te gaan doen, wil hij deze missie waarschijnlijk zo snel mogelijk (en met een goed gevoel) afronden. Aan jou dus de taak om het deze koper zo makkelijk mogelijk te maken. 

In jouw etalage kun je op dat vlak al de eerste slag maken door de producten die dat jaar het meest in trek zijn hier aan te prijzen. Om de boodschap te versterken, kun je er ook nog een bordje bij plaatsen met daarop teksten als: "De trends van 2014" of "Meest verkochte cadeau dit jaar".

Op deze manier reik je de drukbezette, gestreste of besluiteloze klant in feite de voor de hand liggende keuze op een presenteerblaadje aan. Tip: deze aanpak werkt niet alleen in je fysieke zaak, maar kan ook worden toegepast op social media en in marketinguitingen (reclamefolder, nieuwsbrief etc.).

2. Drie halen, twee halen

Een 'gouwe ouwe' onder de winkeliersacties, maar wel eentje waarvoor consumenten gevoelig blijven. Het idee van iets kopen en er een extraatje bij cadeau krijgen geeft de klant al snel het gevoel dat hij bij jou goedkoper uit is. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Heb jij naast een fysieke winkel ook een webshop? Bied dan extra veel korting of service ("gratis thuisbezorgd!") aan wanneer klanten online een bestelling plaatsen. 

En als eigenaar van een speelgoedzaak kun je in de winkel bijvoorbeeld een select assortiment aanbieden via het '3 halen, 2 betalen'-principe. Uiteraard promoot je deze actie dan ook groots in je etalage. Of je belooft de consument een persoonlijk cadeautje of andere leuke attentie bij een minimale besteding van - bijvoorbeeld - 25 euro, zolang je de klant maar het gevoel geeft dat zijn geld bij jou goed besteed is.

3. Besteed aandacht aan goede doelen

December is een prima maand om met jouw bedrijf in te spelen op het 'geweten' van de consument via het organiseren van een actie voor het goede doel. Een actie als deze kan bovendien bijdragen aan een positief imago van jouw 'brand'. Het idee dat zij met hun aankoop een beetje geld ophalen voor een bepaalde stichting of non-profitorganisatie, geeft al snel een goed gevoel. 

Ook deze boodschap kun je in prima onder de aandacht brengen in jouw etalage. Geef duidelijk aan dat van iedere aankoop bij jou in de winkel - bijvoorbeeld - 2,50 euro ten goede komt aan een goed doel (vermeld ook altijd om welk doel het gaat). Als een vergelijkbaar assortiment voor dezelfde prijs aanbiedt als jouw concurrent, kun je klanten op deze manier alsnog overhalen om de producten bij jou te kopen.

Lees ook

Checklist: een winkel beginnen in 11 stappen
Zo kom je de drukte van de feestdagen goed door
5 tips om een fysieke en online winkel te combineren
Wat je moet weten over retourpinnen
Huisvesting: wat zijn jouw mogelijkheden als starter?

Gepubliceerd op:
18-12-2014

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als starter kun je een nieuw bedrijf opzetten of kiezen voor een franchiseformule. Als franchisenemer ben je iets minder onafhankelijk, maar nog altijd zelfstandig én je kunt profiteren van de (schaal)voordelen van een grote organisatie.

Dit moet je weten over franchising
Dit moet je weten over franchising

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.