marieke

Zonnige toekomst voor MKB

De toekomst voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) in ons land ziet er tamelijk zonnig uit. Tussen 2011 en 2015 zal de bruto toegevoegde waarde van het MKB toenemen, wordt de daling van de werkgelegenheid omgebogen in groei en groeit het aantal zelfstandigen verder door.

Dat blijkt uit de middellangetermijn prognose, die onderzoeksbureau EIM voor het MKB maakte. In de periode 2011-2015 neemt de toegevoegde waarde van het MKB jaarlijks met gemiddeld 1,75 procent toe. De groei van de werkgelegenheid blijft met 0,50 procent nog wel achter, maar betekent wel dat er een einde komt aan de jarenlange daling van de werkgelegenheid in het MKB.

Toegevoegde waarde

Het begrip toegevoegde waarde geeft het verschil aan tussen de marktwaarde van de productie en de daarvoor ingekochte grondstoffen. Het is dus datgene dat de onderneming aan waarde toevoegt aan de ingekochte goederen. De bruto toegevoegde waarde is de toegevoegde waarde inclusief de bedragen die opzij worden gezet voor vervangingsinvesteringen; de netto toegevoegde waarde is de toegevoegde waarde exclusief deze bedragen voor vervangingsinvesteringen.

Groei

Vorig jaar al was er een voorzichtige groei te zien van de toegevoegde waarde in het MKB. Die groei bleef toen nog flink achter in vergelijking met het grootbedrijf. In de periode 2011-2015 komt de groei van het MKB naar verwachting in een hogere versnelling; hij komt daarmee op hetzelfde niveau als de groei van het grootbedrijf.

Werkgelegenheid

Ook de werkgelegenheid in het MKB gaat weer groeien. Dit is met name het geval in de zakelijke dienstverlening, gevolgd door de groothandel. Daarentegen zal er nog een afname te zien zijn in de communicatiesector, de financiële diensten en de industrie. In de meeste overige sectoren groeit de werkgelegenheid licht, aldus het EIM.

Zelfstandigen

Het aantal zelfstandigen zal tussen nu en 2015 jaarlijks met gemiddeld 0,75 procent groeien. Met name in de zakelijke diensten, de communicatiesector, de overige diensten en de bouwsector zullen meer mensen zich als zelfstandige vestigen. In de financiële dienstverlening, de autosector en de detailhandel neemt het aantal zelfstandigen naar verwachting af.

Gepubliceerd op:
05-05-2011

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.