Kinderdagverblijf starten

Een kinderdagverblijf beginnen doe je zo

Een kinderdagverblijf oprichten is geen kwestie van een leuke locatie vinden en al een paar weken later de deuren openen. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met regels vanuit de overheid en de Geschillencommissie Kinderopvang.

Dit stappenplan geeft een globaal beeld van de verplichtingen, maar let op: de regels kunnen per regio verschillen. Win dus ook altijd advies in bij jouw gemeente.

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Ongeacht de sector waarin je straks een bedrijf start: je moet jouw onderneming inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Zo is ook de overheid op de hoogte van het feit dat jij actief bent als ondernemer.

Een aparte aanmelding bij de Belastingdienst is daarna niet meer nodig. De KvK geeft jouw gegevens na de inschrijving bij de KvK direct door aan de fiscus.

2. De locatie: check eerst het bestemmingsplan

De zoektocht naar het juiste bedrijfspand is een leuke uitdaging. Heb je eenmaal een leuke locatie op het oog? Check dan eerst in het bestemmingsplan van de gemeente of jouw plannen daar niet mee botsen.

Is er in het huidige bestemmingsplan geen ruimte voor een nieuw kinderdagverblijf? Dan kunt je bij jouw gemeente een verzoek indienen om dit plan te wijzigen. Of vraag een omgevingsvergunning aan.

3. Zakelijke rekening openen

Ben jij er al uit al hoe je straks geld gaat ontvangen van klanten? Breng je financiën vanaf het begin goed op orde en open een zakelijke rekening. Zakelijk bankieren bij de Rabobank heeft veel voordelen voor ondernemers.

Zo betaal je het eerste jaar geen vaste kosten voor de zakelijke rekening, bankpas en internetbankieren. Daarnaast krijg je korting op populaire betaalmethoden als pin, contant en iDEAL.

4. (Ver)bouwen: vraag een omgevingsvergunning aan

Is de juiste locatie gevonden, maar moet het pand nog worden verbouwd of gerenoveerd? Dan is het meestal zaak om op tijd bij jouw gemeente of via Omgevingsloket Online een omgevingsvergunning voor bouwen aan te vragen.

Afhankelijk van het type pand, de locatie en jouw precieze (bouw)plannen kan het zijn dat je ook moet beschikken over aanvullende vergunningen voor slopen en handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten.

5. Let op brandveiligheidseisen

Ben je van plan om opvang te bieden aan meer dan tien personen die jonger zijn dan twaalf jaar? Dan heb je een aparte omgevingsvergunning voor brandveiligheid nodig. Aanvragen kan via je gemeente of Omgevingsloket Online.

6. Ken de milieuregels

Als eigenaar van een kinderdagcentrum of buitenschoolse opvang is het op het gebied van milieu in veel gevallen niet nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen. Meestal kun je volstaan met met het aanmelden van jouw bedrijf bij de gemeente.

7. Aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag

Wist je dat de houder en eventuele eventuele (stichtings)bestuurders van het kinderdagverblijf moeten beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag. Deze verklaring krijg je als je geen gedrag hebt vertoont waardoor je niet met kinderen en kwetsbare groepen zou mogen werken.

Als ondernemer moet je de VOG aanvragen bij je eigen gemeente. Je hebt een VOG nodig om jouw kinderdagcentrum te registreren in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Voor een kindercentrum hebben zowel jij als je werknemers een Verklaring Omtrent Gedrag nodig.

8. Officiële registratie LRKP

Kun je jouw kindercentrum officieel gaan registreren in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen? Houd er dan rekening mee dat je deze aanvraag minimaal tien weken vóór de opening van jouw kinderdagbedrijf indient bij de gemeente.

Niet vergeten: stuur bij de aanvraag in ieder geval het pedagogisch beleidsplan en de RI&E mee.

Pedagogisch beleidsplan

Voorafgaand aan de inschrijving bij de LRKP moet je voor jouw kindercentrum, gastouderopvanglocatie of peuterspeelzaal een speciaal beleidsplan opstellen. In dit beleidsplan komt onder andere aan bod:

  • hoe jij straks de emotionele veiligheid waarborgt
  • hoe de ontwikkeling van persoonlijke en sociale competenties zal worden bevorderd
  • hoe de overdracht van waarden en normen plaatsvindt

9. Uitvoeren risico-inventarisatie (RI&E)

Om de inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen mogelijk te maken, is het essentieel om eerst een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid te laten uitvoeren.

Het is in jouw branche gebruikelijk om hiervoor gebruik te maken van de Risicomonitor Kinderopvang en peuterspeelzalen. Let op: deze riscio-inventarisatie moet vervolgens ieder jaar opnieuw worden uitgevoerd.

10. Respecteer ruimte- en inrichtingseisen

Je krijgt straks op jouw kinderdagverblijf te maken met groepen kinderen van verschillende leeftijden. Van baby tot peuter: ieder kind zal zijn eigen behoefte hebben. Daarom is het belangrijk dat jouw kindercentrum over de mogelijkheden beschikt om hieraan te kunnen voldoen.

Jij moet zorgen voor voldoende passend ingerichte ruimtes voor spelen en rusten'. Deze ruimtes moeten afgestemd zijn op de leeftijd en het aantal op te vangen kinderen. Lees hier meer over de inrichtingseisen voor kindercentra en peuterspeelzalen.

11. Gekwalificeerd personeel

Een grote groep kinderen van verschillende leeftijden goed begeleiden kun je meestal niet in je eentje. Ga daarom zo snel mogelijk op zoek naar gekwalificeerde werknemers die jou hierbij kunnen ondersteunen.

Goed om te weten: personeel van een kinderdagverblijf moet aan een aantal beroepseisen voldoen en beschikken over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag. Je vindt alle kwaliteitseisen voor personeel op een kinderdagverblijf op de website van de Rijksoverheid.

Aantal medewerkers

Sinds 2019 heb je één pedagogisch medewerker nodig voor drie nuljarigen. Voor kinderen van zeven jaar en ouder is één medewerkers per twaalf kinderen het minimum.

Wil je meer informatie over het vinden van de juiste nieuwe werknemer?  Lees dan de tips in het artikel: personeel aannemen: waarop moet je letten?

12. Registratie geschillencommissie

Wie met cliënten werkt, moet ook erop voorbereid zijn dat er ooit klachten kunnen komen. Om dergelijke serieuze bezwaren op correcte wijze goed te kunnen afhandelen, moet je je aansluiten bij de geschillencommissie kinderopvangorganisatie en zorgaanbieder.

13. Opstellen hygiënecode

De kans is groot dat er straks bij jou op het kinderdagverblijf ook eet- en drinkwaren worden bereid. Zorg er in dat geval voor dat je over een HACCP-plan beschikt of een goedgekeurde hygiënecode, zoals die van de Brancheorganisatie Kinderopvang, volgt. 

Lunchen de kindjes bij jou op de opvang? Zorg voor een HACCP-plan of volg een goedgekeurde hygiënecode.

14. Protocol kindermishandeling

Als enthousiaste eigenaar van een nieuw kinderdagverblijf moet je er natuurlijk niet aan denken dat jij of jouw medewerkers ooit worden geconfronteerd met kindermishandeling.

Toch moet jij er rekening mee houden dat dit een keer kan voorkomen. Dit doe je door een officieel handelingsprotocol voor kindermishandeling op te stellen, waarin duidelijk staat vermeld hoe jouw kindercentrum handelt bij een mogelijk geval van kindermishandeling.

15. Opstellen oudercommissiereglement 

Je moet in principe voor iedere vestiging van jouw kindercentrum of peuterspeelzaal een oudercommissie aanstellen.

Wacht niet te lang met het opstellen van een reglement voor deze commissie(s): hiervoor geldt namelijk een deadline van zes maanden (na het indienen van de aanvraag voor het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

16. Afsluiten verzekeringen

Bij het openen en runnen van een kinderdagverblijf horen nu eenmaal risico's. Het is verstandig om jouw grootste risico's, zoals op het gebied van aansprakelijkheid, rechtsbijstand of gebouwen, af te dekken met een goede verzekering.

Meer weten? Hier vind je aanvullende informatie en tips over de belangrijkste verzekeringen voor jou, je bedrijf en je personeel

Bijgewerkt op: 10-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x53
x11

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Dienstverlening

Leuk weetje voor op een verjaardag: meer dan de helft van de mensen die voor zichzelf begint, start een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Deze sector is dan ook erg breed - zo vallen onder meer makelaarskantoren en schoonmaakbedrijven onder de 'dienstverleningsparaplu' - en biedt veel mogelijkheden voor startende ondernemers.

Hieronder vind je belangrijke informatie voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  1. Start jij als ZZP'er in de dienstverlening? Deze checklist helpt je op weg
  2. Stappenplan 1: starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo
  3. ​​Stappenplan 2: een eigen kapperszaak in 10 stappen

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends over de sector dienstverlening.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.278 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.