Een kinderdagverblijf beginnen doe je zo

Een kinderdagverblijf beginnen doe je zo

Een kinderdagverblijf oprichten is geen kwestie van een leuke locatie vinden en al een paar weken later de deuren openen. Hier komt natuurlijk meer bij kijken. Dit stappenplan geeft een globaal beeld van de verplichtingen, maar let op: de regels kunnen per regio verschillen. Win dus ook altijd advies in bij jouw gemeente.

1. Inschrijving KvK en Belastingdienst

Ongeacht de sector waarin je straks een bedrijf start: je moet jouw onderneming inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Zo is ook de overheid op de hoogte van het feit dat jij actief bent als ondernemer.

Een aparte aanmelding bij de Belastingdienst is daarna niet meer nodig. De KvK geeft jouw gegevens na de inschrijving bij de KvK direct door aan de fiscus.

2. De locatie: check eerst het bestemmingsplan

De zoektocht naar het juiste bedrijfspand is een leuke uitdaging. Heb je eenmaal een leuke locatie op het oog? Check dan eerst in het bestemmingsplan van de gemeente of jouw plannen niet daarmee botsen. 

Is er in het huidige bestemmingsplan geen ruimte voor een nieuw kinderdagverblijf? Dan kunt je bij jouw gemeente een verzoek indienen om dit plan te wijzigen. Of vraag een omgevingsvergunning aan.

andres

Succesvolle administratie

Je zakelijke én privé-administratie op orde houden? Een zakelijke rekening is voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

Meer weten

3. Zakelijke rekening openen

Ben jij er al uit al hoe je straks geld gaat ontvangen van klanten? 

Breng je financiën vanaf het begin goed op orde en open een zakelijke rekening

Zakelijk bankieren bij de Rabobank heeft veel voordelen voor ondernemers.

Zo is voor starters de zakelijke rekening, bankpas en internetbankieren het eerste jaar gratis.

Daarnaast krijg je korting op populaire betaalmethoden als pin, contant en iDEAL. Kijk voor meer informatie op Rabobank.nl/startersvoordeel.

4. (Ver)bouwen: vraag een omgevingsvergunning aan

Is de juiste locatie gevonden, maar moet het pand nog worden verbouwd of gerenoveerd? Dan is het meestal zaak om op tijd bij jouw gemeente of via Omgevingsloket Online een omgevingsvergunning voor bouwen aan te vragen.

Afhankelijk van het type pand, de locatie en jouw precieze (bouw)plannen kan het zijn dat je ook moet beschikken over aanvullende vergunningen voor slopen en handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten.

5. Let op brandveiligheidseisen

Ben je van plan om opvang te bieden aan meer dan tien personen die jonger zijn dan twaalf jaar? Dan heb je een aparte omgevingsvergunning voor brandveiligheid nodig. Aanvragen kan via jouw gemeente of Omgevingsloket Online.

6. Houd de milieuregels in acht

Als eigenaar van een kinderdagcentrum of buitenschoolse opvang is het op het gebied van milieu in veel gevallen niet nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen. Meestal kun je volstaan met met het aanmelden van jouw bedrijf bij de gemeente.

Voor een kindercentrum hebben zowel jij als je werknemers een Verklaring Omtrent Gedrag nodig.

7. Aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag

Wist je dat de houder en eventuele eventuele (stichtings)bestuurders van het kinderdagverblijf moeten beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag?

Deze zogenoemde VOG heb je namelijk nodig om jouw kinderdagcentrum  te registreren in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Voorafgaand aan de inschrijving bij de LRKP moet je voor jouw kindercentrum, gastouderopvanglocatie of peuterspeelzaal een speciaal beleidsplan opstellen. In dit beleidsplan komt onder andere aan bod:

  • hoe jij straks de emotionele veiligheid waarborgt;
  • hoe de ontwikkeling van persoonlijke en sociale competenties zal worden bevorderd;
  • hoe de overdracht van waarden en normen plaatsvindt.

8. Uitvoeren risico-inventarisatie (RI&E)

Om de inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen mogelijk te maken, is het essentieel om eerst een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid te laten uitvoeren.

Het is in jouw branche gebruikelijk om hiervoor gebruik te maken van de Risicomonitor Kinderopvang en peuterspeelzalen. Let op: deze riscio-inventarisatie moet vervolgens ieder jaar opnieuw worden uitgevoerd.

9. Officiële registratie LRKP

Kun je jouw kindercentrum officieel gaan registreren in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen? Houd er dan rekening mee dat je deze aanvraag minimaal tien weken vóór de opening van jouw kinderdagbedrijf indient bij de gemeente.

Niet vergeten: stuur bij de aanvraag in ieder geval het pedagogisch beleidsplan en de RI&E mee.

10. Respecteer ruimte- en inrichtingseisen

Je krijgt straks op jouw kinderdagverblijf te maken met groepen kinderen van verschillende leeftijden. Van baby tot peuter: ieder kind zal zijn eigen behoefte hebben. Daarom is het belangrijk dat jouw kindercentrum over de mogelijkheden beschikt om hieraan te kunnen voldoen.

Jij moet zorgen voor voldoende ;passend ingerichte ruimtes voor spelen en rusten'. Deze ruimtes moeten afgestemd zijn op de leeftijd en het aantal op te vangen kinderen. Lees hier meer over de inrichtingseisen voor kindercentra en peuterspeelzalen.

11. Het belang van gekwalificeerd personeel

Een grote groep kinderen van verschillende leeftijden goed begeleiden kun je meestal niet in je eentje. Ga daarom zo snel mogelijk op zoek naar gekwalificeerde werknemers die jou hierbij kunnen ondersteunen.

Goed om te weten: personeel van een kinderdagverblijf moet aan een aantal beroepseisen voldoen en beschikken over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag.

Wil je meer informatie over het vinden van de juiste nieuwe werknemer?  Lees dan de tips in het artikel: personeel aannemen: waarop moet je letten?

12. Registratie geschillencommissie

Wie met cliënten werkt, moet ook erop voorbereid zijn dat er ooit klachten kunnen komen. Om dergelijke serieuze bezwaren op correcte wijze goed te kunnen afhandelen, moet je je aansluiten bij de geschillencommissie kinderopvangorganisatie en zorgaanbieder.

Lunchen de kindjes bij jou op de opvang? Zorg voor een HACCP-plan of volg een goedgekeurde hygiënecode.

13. Opstellen hygiënecode

De kans is groot dat er straks bij jou op het kinderdagverblijf ook eet- en drinkwaren worden bereid. Zorg er in dat geval voor dat je over een HACCP-plan beschikt of een goedgekeurde hygiënecode, zoals die van de Brancheorganisatie Kinderopvang, volgt. 

14. Protocol kindermishandeling

Als enthousiaste eigenaar van een nieuw kinderdagverblijf moet je er natuurlijk niet aan denken dat jij of jouw medewerkers ooit worden geconfronteerd met kindermishandeling.

Toch moet jij er rekening mee houden dat dit een keer kan voorkomen. Dit doe je door een officieel handelingsprotocol voor kindermishandeling op te stellen, waarin duidelijk staat vermeld hoe jouw kindercentrum handelt bij een mogelijk geval van kindermishandeling.

15. Opstellen oudercommissiereglement 

Je moet in principe voor iedere vestiging van jouw kindercentrum of peuterspeelzaal een oudercommissie aanstellen.

Wacht niet te lang met het opstellen van een reglement voor deze commissie(s): hiervoor geldt namelijk een deadline van zes maanden (na het indienen van de aanvraag voor het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

16. Afsluiten verzekeringen

Bij het openen en runnen van een kinderdagverblijf horen nou eenmaal risico's. Het is verstandig om jouw grootste risico's, zoals op het gebied van aansprakelijkheid, rechtsbijstand of gebouwen, af te dekken met een goede verzekering.

Meer weten? Hier vind je aanvullende informatie en tips over de belangrijkste verzekeringen voor jou, je bedrijf en je personeel

[Bron: Ondernemersplein]

Bijgewerkt op: 21-04-2017 Gepubliceerd op:
15-11-2011

Dienstverlening

Leuk weetje voor op een verjaardag: meer dan de helft van de mensen die voor zichzelf begint, start een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Deze sector is dan ook erg breed - zo vallen onder meer makelaarskantoren en schoonmaakbedrijven onder de 'dienstverleningsparaplu' - en biedt veel mogelijkheden voor startende ondernemers.

Hieronder vind je belangrijke informatie voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  1. Start jij als ZZP'er in de dienstverlening? Deze checklist helpt je op weg
  2. Stappenplan 1: starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo
  3. ​​Stappenplan 2: een eigen kapperszaak in 10 stappen

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends over de sector dienstverlening.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Aan de slag met je plan

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Wil je een ondernemersplan maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Deze gratis voorbeelden helpen je op weg met jouw bedrijfsplan.

Ga naar het voorbeeldplan

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.