marketingbureau starten stappenplan

Stappenplan: marketingbureau starten

Steeds meer zzp’ers starten een marketingbureau. Er liggen met name kansen voor startende ondernemers die zich specialiseren, bijvoorbeeld in duurzaamheid. In dit stappenplan helpen we je op weg om een (online) marketingbureau te starten.

Marketingbureau starten

Van social media tot SEO en van contentmarketing tot SEA. Als je een marketingbureau start, moet je van alle online markten thuis zijn om de boodschap van je klanten naar hun doelgroep te verspreiden.

Want dat is de kern van een (online) marketingbureau:

Het doel is niet om zo veel mogelijk mensen bereiken, maar om de juiste boodschap aan de juiste doelgroep door te geven.

Uit de sectorprognoses van de Rabobank blijkt dat er in de marketing- en communicatiebranche veel groeimogelijkheden liggen. De verwachting is dat de sector in 2021 zal groeien met 7% en dat deze groei ook in 2022 doorzet. 

Specialiseren om je als zzp'er te onderscheiden

Het aantal bedrijven in de branche stijgt, met name het aantal zzp’ers. Dat betekent dat je je moet specialiseren om onderscheidend te blijven.

Uit de sectorprognoses blijkt bijvoorbeeld dat er steeds meer vraag is naar communicatie over duurzaamheid. Hier liggen dus kansen voor online marketingbureaus. De bedrijven met betrekking tot circulaire economie, groene energie, elektrisch rijden schieten als paddenstoelen uit de grond en daar kan je met jouw marketingbureau natuurlijk goed op inspringen. 

Verdiep je verder bijvoorbeeld in big data. Met deze data kunnen bedrijven hun klanten beter bedienen, klantgroepen inzichtelijker maken en deze efficiënter benaderen. Als jij met je marketingbureau innovatieve oplossingen en strategieën biedt voor klanten, kun je je hierin onderscheiden. 

Startersverhaal socialmediabureau A friend of mine

Een inspirerend voorbeeld is het startersverhaal van Marcel van der Heijden van A friend of mine. Dit socialmediabureau groeide in een paar jaar tijd uit van een eenmansbedrijf tot een van de succesvolste bureau’s van Nederland met tientallen medewerkers. Inmiddels is het bedrijf overgenomen door Dept. 

Een van de belangrijkste lessen van Marcel is: “Focus! Pak niet iedere opdracht aan. Focus met name op je kernactiviteit. Iedere keer als je een zijstap doet en de focus verliest, zul je merken dat het je bedrijf uiteindelijk minder oplevert.”

We zetten hieronder de belangrijkste tips op een rij, zodat je klaar bent voor de start van je marketingbureau.

1. Ondernemingsplan schrijven voor eigen marketingbureau

Een ondernemingsplan is de basis voor iedere ondernemer. Hierin schrijf je op waarom je jouw marketingbureau opricht en wat je hiermee wilt bereiken. Het businessplan is een soort houvast, waarop je altijd kunt terugvallen. 

Door het schrijven van een bedrijfsplan dwing je jezelf om goed na te denken over alle mogelijkheden, kansen en bedreigingen. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen: 

  • Wat ga ik precies doen?
  • Is er een markt voor mijn dienst?
  • Hoe kom ik aan klanten?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Hoeveel geld heb ik nodig om mijn bedrijf te kunnen oprichten en welke begrotingen moet ik maken?

Gratis voorbeeld ondernemingsplan

Heb je moeite met het schrijven van een businessplan of weet je niet weet waar je moet beginnen? Check dan hier een voorbeeld van een ondernemingsplan voor een online marketingbureau.

2. Doelgroep bepalen

De juiste doelgroep bepalen is essentieel voor het succes van je marketingbureau. Je kunt als bedrijf niet iedereen bedienen. Als je je doelgroep segmenteert, kun je echt waarde toevoegen aan die selecte groep. 

Je kunt het inzicht in je doelgroep vergroten door de klanten in kaart te brengen via het opstellen van een klantenanalyse.

Zijn dat kleine ondernemers, particulieren of grote bedrijven? En welke uitdaging hebben deze mensen of organisaties? Zo kun je de groep steeds kleiner maken, waardoor je heel gericht je boodschap onder deze groep kunt verspreiden. 

  • Meer inzicht in je doelgroep nodig? Doe hier de check!

3. Verdienmodel opstellen

Kijk naast je doelgroep ook nog eens goed naar je verdienmodel. Met het opstellen van een verdienmodel maak je duidelijk waar je inkomsten vandaan komen.

Maar daarmee bepaal je vervolgens ook hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je moet draaien om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de juiste (kost)prijzen hanteert.

Er zijn voor een online marketingbureau verschillende verdienmodellen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Uurtje factuurtje 
  • Strippenkaart
  • Abonnementsmodel

Voor een korte opdracht kan je met de klant een uurtarief afspraken: je declareert de gemaakte uren. 

Check in deze gratis whitepaper hoe je tot een goed uurtarief komt

Bij vaste klanten waarvoor je alle marketing doet en bijvoorbeeld ook de socialmediakanalen beheert, is een abonnementsmodel logischer. Je hebt een doorlopende opdracht en spreekt een bepaalde maandprijs af.

Een tussenweg is de strippenkaart: dit zijn bijvoorbeeld tien opdrachten of declarabele uren, waarbij je een kleine korting aanbiedt. Als je bijvoorbeeld een uurtarief van € 80 hanteert, kun je een strippenkaart van 10 uur aanbieden voor € 750. 

4. Concurrentieanalyse opstellen

Een concurrentieanalyse is een onderzoek naar je concurrenten. Dit kan een algemeen onderzoek zijn, maar je kunt ook kijken naar specifieke kenmerken.

Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep van je concurrentie. Je krijgt zo meer inzicht in de markt én de partijen die hierin aanwezig zijn.

  • Hoe verhoudt jouw business zich tot die van de concurrentie?
  • Liggen er kansen om je te onderscheiden van de rest?
  • Zijn deze plannen op korte termijn uit te voeren?

Er zijn verschillende manieren om een concurrentieanalyse op te stellen. Je kunt het uitbesteden, maar als marketeer kun je natuurlijk ook zelf aan de slag. Denk dan aan een brancheonderzoek doen, SWOT-analyses op je concurrenten loslaten of de analyse in een paar korte overzichtelijke brokjes opdelen.

  • Doe hier een compacte analyse van je concurrentie in 4x2 uur

5. Marketingstrategie bepalen

Met een uitgekiende marketingstrategie verwerf je naamsbekendheid bij de beoogde doelgroep. Je kunt hiervoor verschillende vormen van marketing gebruiken:

Direct marketing

Hierbij stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media.

Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie.

  • Meer weten over (online) advertenties, SEA en direct marketing? Lees het in dit artikel

Content marketing

Content marketing is een marketingtechniek waarbij je relevante en waardevolle content creëert en verspreidt. Bij content kun je denken aan geschreven artikelen of blogs, podcasts, afbeeldingen of video's.

Content marketing heeft twee doelen. Je vervult een (informatie-)behoefte van je doelgroep door je content aan te bieden. Tegelijkertijd kun je potentiële klanten tot actie aan te zetten. Denk aan het delen van jouw content via verschillende socialmediakanalen, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn.

Social media strategie

Je kunt verschillende socialmediakanalen gebruiken om de boodschap van je klanten te verspreiden. Welke strategie past bij welk platform, welk kanaal is relevant voor welke doelgroep en wat zijn de belangrijkste verschillen tussen het gebruik van bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn

  • In dit artikel lees je alles over het gebruik van de verschillende kanalen voor social media

Guerrillamarketing

Met behulp van guerrillamarketing probeer je met zo min mogelijk kosten op een originele manier een enorme impact te maken.

SEO-strategie

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je websites nog beterw wordt gevonden. Van mobile first en focuszoekwoorden tot voice search en long tail.

  • In dit artikel lees je wat de belangrijkste trends op het gebied van SEO zijn.

6. Andere praktische aandachtspunten voor een eigen marketingbureau starten

Bij het starten van een marketingbureau komen natuurlijk ook wat andere zaken kijken:

Bijgewerkt op: 21-05-2021

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Dienstverlening

Leuk weetje voor op een verjaardag: meer dan de helft van de mensen die voor zichzelf begint, start een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Deze sector is dan ook erg breed - zo vallen onder meer makelaarskantoren en schoonmaakbedrijven onder de 'dienstverleningsparaplu' - en biedt veel mogelijkheden voor startende ondernemers.

Hieronder vind je belangrijke informatie voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  1. Start jij als ZZP'er in de dienstverlening? Deze checklist helpt je op weg
  2. Stappenplan 1: starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo
  3. ​​Stappenplan 2: een eigen kapperszaak in 10 stappen

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends over de sector dienstverlening.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.