marieke

De start van Ben & Jerry's

Wat is er mooier dan met je beste vriend een bedrijf beginnen en daarmee de wereld veroveren? Jeugdvrienden Ben Cohen en Jerry Greenfield flikten het met Ben & Jerry's. Knap, al helemaal als je weet dat deze heren bepaald geen geboren ondernemers waren. Is het slechts puur geluk dat ze zo groot geworden zijn? Het verhaal achter het succes van dit ijsimperium.

Om wie gaat het?

Ben Cohen en Jerry Greenfield, de oprichters van Ben & Jerry's.

Wanneer werden zij geboren?

Cohen werd geboren op 18 maart 1951 in New York, Greenfield op 14 maart 1951 in het stadje Merrick.

Om welk bedrijf gaat het?

Ben & Jerry’s Homemade Inc.

Wat was de missie van Ben & Jerry's?

"Het allerbeste ijs maken op de meest verantwoorde manier." Het bedrijf heeft grote idealen op productief, economisch en sociaal gebied en probeert deze op verantwoorde wijze te realiseren. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat bij Ben & Jerry's sinds het allereerst begin hoog in het vaandel.

Hoe is de oprichting van Ben & Jerry's tot stand gekomen?

Cohen en Greenfield leren elkaar kennen top hun middelbare school en hebben één belangrijk ding gemeen: ze zijn allebei dol op lekker eten. Nadat ze na hun schooltijd tijdelijk ieder hun eigen weg gaan, komen ze elkaar in 1978 opnieuw tegen. Omdat het op baangebied wat tegenzit, besluiten de twee op basis van een startkapitaal van 12.000 dollar een ijssalon te openen. De locatie? Een gerenoveerd benzinestation in het kleine plaatsje Burlington. Cohen en Greenfield besteden veel tijd aan de smaak en herkomst van hun producten en dat blijft niet onopgemerkt. Al snel maken mensen uit de hele regio graag een ritje naar het benzinestation voor een portie Ben & Jerry's.

Wat ging er mis?

Lekker ijs maken is dan wel direct een groot talent van Greenfield en Cohen, maar in het effectief runnen van een bedrijf zijn ze een stuk minder bedreven. Winst blijft uit en administratief gezien is de structuur ver te zoeken; de mannen voelen zich in het oprichtingsjaar dan ook genoodzaakt om de ijssalon tijdelijk te sluiten en uit te zoeken hoe ze wél winstgevend kunnen worden.

De oplossing lijkt te zitten in hoe het product wordt aangeboden. Vanaf 1980 is het ijs niet alleen meer verkocht op een hoorntje, maar is het ook verkrijgbaar in portieverpakkingen, de zogenaamde pints (halve liters). Cohen en Greenfield maken deze keer gebruik vanuit een klassieke Volkswagen-campervan, waarmee ze de regio doorkruisen om hun product aan de man te brengen. Met succes! In 1981 roept het Amerikaanse Time Magazine Ben & Jerry's zelfs uit tot 'het beste ijs ter wereld'.

Later dat jaar is de eerste franchise-winkel in de staat Vermont een feit. Er zouden vele vestigingen volgen naarmate Ben & Jerry's ook naam maakte in de rest van Amerika. De vraag naar het ijs blijft toenemen, waarna het bedrijf besluit de distributie van het merk uit te breiden naar de detailhandel. Vanaf dat moment wordt het ijs niet alleen meer verkocht in zogenaamde 'scoopshops', maar kunnen mensen voor een 'pint' Ben & Jerry's-ijs ook terecht in supermarkten, videotheken, bioscopen en op benzinestations.

Hoe staat Ben & Jerry's er nu voor?

Ben & Jerry's-ijs groeit in de jaren '80 en '90 uit tot een begrip. Cohen houdt het uiteindelijk in 1995 op 44-jarige leeftijd voor gezien als CEO, zijn compagnon Greenfield gaat door tot 2000. Dat is het jaar waarin het merk wordt verkocht aan de Brits-Nederlandse multinational Unilever. Sinds de overname maken Cohen en Greenfield geen deel meer uit van het dagelijks bestuur, maar hun invloed blijft tot op de dag van vandaag goed merkbaar in de bedrijfsvoering en de marketingactiviteiten. Eén bezoek aan de website maakt duidelijk dat hun toenmalige motto "If it's not fun, why do it?" nog altijd de boventoon voert.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Ook het milieuvriendelijke ondernemen staat hoog op de agenda. Een aantal smaken zijn al geheel Fairtrade, maar het bedrijf heeft zichzelf nu als doel gesteld om vanaf eind 2011 voor alle Ben & Jerry's-soorten alleen nog gebruik te maken van producten waarvoor een eerlijke prijs is betaald.

Het merk lijkt populairder dan ooit. Volgens sommige bronnen op internet zou het bedrijf op jaarbasis gemiddeld zo'n 237 miljoen dolllar omzetten. Wel zeker is dat het ijsmerk er in 2010 voor heeft gezorgd (samen met Lipton, Brooke Bond en Heartbrand) dat eigenaar Unilever wereldwijd marktleider is in de distributie van ijs en dranken.

Hoe heeft Cohens gebrek aan reuk bijgedragen aan het succes?

Strawberry Cheesecake, Fairly Nuts, Cherry Garcia of Baked Alaska: hoe slim gevonden deze (namen van de) soorten ook zijn, Ben & Jerry's onderscheidde zich in de beginjaren vooral door de toevoeging van grote stukken koek of chocolade aan het ijs. Het achterliggende verhaal is dat Cohen lijdt aan chronische dysosmie, oftewel: hij heeft geen reukvermogen. Reuk speelt een cruciale rol bij het proeven van eten. Hoewel Cohen de smaak van het ijs niet kon proeven, voelde hij het verschil in structuur wel in zijn mond.

Om die reden liet hij Greenfield alsmaar grotere 'chunks' van chocolade of stroperige karamel aan hun producten toevoegen. In eerste instantie als experiment, maar deze originele bereidingswijze viel bij zowel de heren zelf als hun klanten goed in de smaak, dus besloten Cohen en Greenfield de speciale 'chunkiness' van het ijs erin te houden. Vele concurrenten zouden volgen, maar de samenstelling is altijd het voornaamste handelsmerk van Ben & Jerry's gebleven.

Inspirerende quote

Jerry Greenfield: "Het bedrijfsleven kan een bron zijn voor vooruitgang."

Videos

Bovenstaand verhaal samengevat in grofweg 31 seconden:

Een kijkje achter de schermen in de Nederlandse fabriek in Hellendoorn:
 

Gepubliceerd op:
11-08-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als starter kun je een nieuw bedrijf opzetten of kiezen voor een franchiseformule. Als franchisenemer ben je iets minder onafhankelijk, maar nog altijd zelfstandig én je kunt profiteren van de (schaal)voordelen van een grote organisatie.

Dit moet je weten over franchising
Dit moet je weten over franchising

Word ik franchisenemer of niet? Je aansluiten bij een franchise-formule is vooral aantrekkelijk in branches met veel concurrentie. Wat zijn de kosten en voorwaarden eigenlijk wanneer je in zee gaat met een franchisegever?

NB2016w24-extra blok franchise
NB2016w24-extra blok franchise

Franchise

Als starter kun je natuurlijk ervoor kiezen om een bedrijf helemaal vanaf de grond op te bouwen, maar heb je al wel eens gedacht aan de mogelijke voordelen van een franchise? Zeker in bepaalde branches kan het starten als franchisenemer aanzienlijk minder risicovol zijn dan wanneer je alles zelf moet doen. Maar ondernemen in een franchiseformule moet je natuurlijk wel liggen. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor mensen die een toekomst als franchiseondernemer overwegen, zoals:

  1. Checklist: dit moet je weten over franchising
  2. Vraag-antwoord: de voor- en nadelen van franchising

Lees ook de uitgebreide introductie in het artikel Franchising voor beginners.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.