De start van Coca-Cola

Bijgewerkt op 28 augustus 2018
6 min  leestijd
1.846
Auteur: Marieke Leijnen

Hij vond Coca-Cola niet zelf uit – deze eer gaat naar apotheker John Pemberton, die in 1886 de oorspronkelijke mix van dit drankje brouwde –, maar Asa Candler legde wel de basis voor het wereldwijde fenomeen dat we vandaag de dag kennen. Hoe slaagde Candler erin om van een lokale lekkernij een populair nationaal product te maken dat als geen ander de Amerikaanse maatschappij wist te weerspiegelen?

Wat is Candlers volledige naam?

Asa Griggs Candler.

Waar kwam hij vandaan?

Atlanta, Verenigde Staten.

Om welk bedrijf gaat het?

The Coca-Cola Company.

Wanneer ontstond Candler's The Coca-Cola Company?

In 1892.

Wat was zijn missie?

Iedere Amerikaan kennis laten maken met Coca-Cola.

Hoe raakte hij betrokken bij Coca-Cola?

Sinds de uitvinding van de formule (in 1886) kwamen inwoners van Atlanta graag naar de apotheek van John Pemberton om vijf dollarcent te betalen voor een glas Coca-Cola. De nu wereldberoemde naam verwijst naar cocabladeren en kolanoten; naast karamel, citroen en vanille de ingrediënten van het oorspronkelijke recept. Steeds meer mensen raakten bekend met de revolutionaire drank, maar de gezondheid van de 57-jarige apotheker ging snel achteruit; in 1888, slechts enkele weken voor de dood van zijn vader, verkocht Pembertons zoon het patent en alle aandelen voor 2300 dollar aan de rijke bankier en farmaceut Asa Candler.

Candler had grote plannen met Coca-Cola. Om hygiënische redenen hield hij de productie van Coca-Cola flesjes lange tijd tegen (een kostbare inschattingsfout van de ondernemer), maar in 1899 sloot hij alsnog een overeenkomst met twee bottelfabrikanten. De definitieve stap om het product nationale bekendheid te geven was gezet. Dankzij een snel groeiend netwerk had Candler in 1909 al vierhonderd Coca-Cola-bottelarijen, verspreid over de Verenigde Staten.

Op marketinggebied maakte het merk een snellere ontwikkeling door. Zo gaf Candler apothekers in de omgeving in eerste instantie gratis samples om meer mensen kennis te laten maken met het product. Het bedrijf had een marketingbudget van 11.000 dollar (in die tijd een groot bedrag). Candler wees Frank Robinson, die eerder samenwerkte met Pemberton en zowel de naam als het logo achter Coca-Cola had bedacht, aan als belangrijkste marketingman.

Robinson zette Coca-Cola in de markt als een fris merk. Op advertenties werden mooie, jonge vrouwen afgebeeld; daarnaast zorgde Robinson ervoor dat Coca-Cola bekend werd als merk voor de gewone man. Mensen zagen het logo niet alleen in advertenties, maar ook op billboards, stadsmuren en horeca-attributen zoals dienbladen. Zo kon niemand meer om Coca-Cola heen: iedereen wilde het befaamde drankje wel eens proberen.

Wat was het eerste succes?

Tot het einde van de negentiende eeuw was Coca-Cola geen koolzuurhoudende drank. Onder invloed van Candler besloot The Coca-Cola Company de drank niet meer op basis van siroop, maar van koolzuurhoudend water te produceren. Gezien de toenmalige populariteit een vrij riskante zet, maar Candler had het goed gezien: ook de vernieuwde Coca-Cola sloeg aan bij het publiek.

De toevoeging van koolzuur maakte de drank in één klap langer houdbaar en gaf de drinker daarnaast een voller gevoel. Koolzuur heeft zichzelf in de daarop volgende jaren dan ook meer dan bewezen: tot op heden zijn veel populaire dranken er nog altijd op gebaseerd.

Candler bleef naast zijn werk voor Coca-Cola altijd actief in de bank- en vastgoedwereld. In 1916 werd hij burgemeester van Atlanta. Oorspronkelijk wilde hij dat zijn zoon hem op de lange termijn zou opvolgen, maar die had weinig affiniteit met het leiden van een dergelijk bedrijf. Candler vond uiteindelijk in 1919 een koper in de investeringsmaatschappij van Ernest Woodruff, die 25 miljoen dollar betaalde voor de overname. Candler stierf in maart 1929 aan een beroerte.

Hoe ging het verder na Candler's vertrek?

Na het tijdperk Candler groeide Coca-Cola onder de al even bevlogen leiding van zijn opvolger Robert Woodruff en later Roberto Goizueta uit tot de multinational die we nu kennen. Het merk wordt door velen beschouwd als hét symbool van de Verenigde Staten. Onder Goizueta werd Coca-Cola het bekendste merk ter wereld. Ruim negentig procent van de wereldbevolking kent het logo.

Sinds de dood van Goizueta in 1997 bepalen alleen nog advertenties en de herkenbare flesjesvorm het gezicht van Coca-Cola. Directeuren blijven tegenwoordig zoveel mogelijk op de achtergrond. In een wereld waarin CEO's uit de computer- en internetwereld beroemdheden zijn geworden, is dat voor een colatycoon niet meer relevant.
Hoe zit het met de cocaïne en de geheime formule van Coca-Cola?

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Tot 1903 bevatte de oorspronkelijke drank een te verwaarlozen hoeveelheid cocaïne. Hoewel de cola er niet minder om werd gedronken (integendeel), liet Candler zo snel mogelijk de laatste minieme restjes van de drug uit het recept halen. En niet zonder reden, want de Amerikaanse justitie was eind negentiende eeuw al een onderzoek gestart naar de ingrediënten. In de rechtszaak die later volgde kon nooit worden aangetoond dat Coca-Cola sporen van cocaïne bevatte.

De exacte formule van de drank is nog altijd een mysterie. Een populaire mythe is dat slechts twee mensen binnen Coca-Cola de details weten van het geheime 'Merchandise 7X': de ene persoon kent het eerste en de andere het tweede deel van de formule. Het klopt dat slechts twee Coca-Cola bestuursleden de volledige samenstelling kennen, maar het bereidingsproces is bij meer mensen in het bedrijf bekend.

Wat is het businessmodel van Coca-Cola?

Twee aparte bedrijven houden zich bezig met Coca-Cola: The Coca-Cola Company en haar driehonderd bottelarijen, verspreid over de hele wereld. The Coca-Cola Company richt zich voornamelijk op het onderhouden en verder ontwikkelen van de merkbeleving, terwijl de verschillende bottelarijen verantwoordelijk zijn voor de wereldwijde verkoop en distributie van het eindproduct.

Wereldwijd zijn er achthonderd fabrieken waar Coca-Cola wordt gemaakt. De drank is verkrijgbaar in tweehonderd landen. Met een jaarlijkse omzet van 24 biljoen dollar en 71.000 werknemers mag The Coca-Cola Company zichzelf nog steeds de grootste frisdrankfabrikant en distributeur ter wereld noemen.

Inspirerende quote:

Asa G. Candler: "Het creëren van een agressieve marketingvorm, unieke merkbeleving en stijlvolle verpakking vereist tijd en energie, maar werkt altijd."

Videos:

Reclame - Coca-Cola door de jaren heen:

Slideshow over Candler en de oprichting van the Coca-Cola Company:

Meer over horeca

Meer over horeca
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten