marieke

Interview l Consumatics speelt in op gedrag van horecagasten

Inspelen op het onbewuste gedrag van gasten in cafés, restaurants en hotels. Dat doet Wenda Kielstra met haar startup Consumatics. Hoe heeft zij van haar jonge horecabedrijf in vrij korte tijd een succes weten te maken?

Weetje: 95 procent van wat een klant of gast doet, doet hij onbewust. Dat vertelt Wenda Kielstra (27), die een jaar geleden met haar bedrijf Consumatics is gestart. Met haar onderneming helpt Kielstra horecagelegenheden bij het inspelen op dat onbewuste gedrag van hun gasten. Dit doet de startende ondernemer bijvoorbeeld door te onderzoeken welke geur, muziek en menukaart het gewenste gedrag veroorzaakt.

Popmuziek en carpaccio

Het idee voor Consumatics ontstond tijdens haar baan voor een bedrijf dat onderzoek deed met hulp van mysteryshoppers. "Ik was voor een presentatie op een Nederlandse luchthaven en deelde onze onderzoeksresultaten. "'Als je nog meer over klantgedrag wilt weten, moet je een diepgaand onderzoek laten uitvoeren', sloot ik af. Prompt kreeg ik de uitnodiging om dat onderzoek zelf uit te voeren."

Omgevingsfactoren

Kielstra onderzocht op deze luchthaven bij diverse horecagelegenheden de invloed van omgevingsfactoren op het gedrag van mensen. Wat bleek? Bij het draaien van klassieke muziek gaven mensen meer geld uit aan drank en bij het draaien van popmuziek aan eten. "Dus als je dat heel praktisch maakt, kiest de reiziger bij Bach-klanken eerder voor een luxe koffie met een croissantje; draai je Lady Gaga, dan neemt dezelfde reiziger eerder een broodje Carpaccio met een frisje."

Klanten als ambassadeurs

Daarna ging het snel met haar onderneming. Kielstra werd uitgenodigd om te spreken over haar onderzoek op beurzen en kreeg van verschillende andere horecagelegenheden de opdracht om voor hen de ideale sfeer te bepalen. "En voor die klanten ga ik door het vúúr. Zij zijn tenslotte mijn ambassadeurs en kunnen ervoor zorgen dat ik verder kom als ondernemer. Ik doe alles voor ze." Inmiddels kan ze meerdere luchthavens, winkelcentra en bekende ketens tot haar klantenkring rekenen.

Op de hoogte blijven

Van uw klanten ambassadeurs maken: het is een manier van marketing voeren. Een uitgeschreven marketingplan heeft Kielstra niet, een businessplan wel. "Dat plan lees ik nog weleens door. De marketing gaat eigenlijk vanzelf. Als er een thema uit de hospitality of over onbewust gedrag wordt besproken, spring ik daarop in. Iedere week maak ik voor iedere klant bewust tijd om marketing te voeren en actuele haakjes te zoeken. Ik vind het belangrijk om constant op de hoogte te blijven van de markt, via Twitter, nieuwsbrieven, netwerkclubs en magazines. En zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien, zodat mensen me niet vergeten."

Zonder kantoor

Op financieel gebied gaat het goed. "Ik heb zolang mogelijk geprobeerd alles op te potten en heb me voorgenomen om in ieder geval in 2013 nog geen kantoor te openen. Dat scheelt veel in kosten." Haar personeel - drie man - werkt vanuit huis, overlegt online en is veel op pad. "Eens in de twee weken komen we met z'n vieren samen. Dat gaat prima en spaart veel kosten uit." Iets anders wat de ondernemer heeft geleerd op financieel gebied: er altijd vanuit gaan dan één of twee debiteuren te laat betalen. "Zorg daarom dat je nooit afhankelijk bent van één of twee klanten. Dat maakt je kwetsbaar."

Hoger doel

Ambities heeft Kielstra genoeg. "Ik heb het doel gesteld dat over drie jaar horecagelegenheden en vliegvelden vanuit de hele wereld íets van Consumatics gehoord hebben." Als je eenmaal zo'n doel hebt gesteld, is het maken van beslissingen gemakkelijk, vindt ze. "Welke meetings woon ik bij, van welke verenigingen word ik lid en welke bladen lees ik? Alle keuzes laat ik aansluiten op dat ene doel. Dat werkt perfect."

[Bron: MKB Servicedesk]

Gepubliceerd op:
07-08-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Foodtrucks zijn razend populair. We hebben het niet meer over de ouderwetse patatkraam of ijscokar, tegenwoordig zijn er nog veel meer producten die je vanuit een foodtruck kunt verkopen. Met welke regels krijg je als eigenaar van een foodtruck te maken en waarop moet je letten?

Foodtruck beginnen: dit zijn de regels
Foodtruck beginnen: dit zijn de regels

Horeca

Droom jij al jaren van een eigen restaurant, hotel, bed & breakfast, foodtruck, koffietentje of café? De Rabobank helpt startende horecaondernemers graag op weg. Op deze site vind je alles om de volgende stap te zetten naar een goede start van jouw horecabedrijf:

  1. Stappenplan 1: een eigen horecabedrijf in 12 stappen
  2. ​​Stappenplan 2: een eigen bed & breakfast in 13 stappen
  3. Checklist: een foodtruck beginnen doe je zo

Moet jij eerst nog een bedrijfsplan schrijven? Met deze tips schrijf je een goed ondernemingsplan voor de horeca. En ken je onze gratis tool voor een sterke start al? Ga aan de slag met de Startversterker.

Tip! Hier vind je actuele cijfers en trends over de horecabranche.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.