Kickstart jezelf in 2018

Sectorprognoses: dit zijn de trends voor 2018

De verwachting voor de economische groei van 2018 is positief, en dat biedt volop kansen voor zzp’ers. Met name in de sectoren detailhandel, ICT en bouw zijn de prognoses gunstig voor zelfstandige ondernemers.

Ieder jaar is het weer interessant om de sectorprognoses te lezen. Hoe is het met de economische groei? Stijgt het vertrouwen en daarmee de consumptie? En: waar liggen de kansen voor bedrijven en ondernemers?

De Rabobank maakte een macro-economische analyse van de economische groei van 2018 en de doorvertaling hiervan naar verschillende sectoren. De belangrijkste conclusies uit deze analyse van econoom Lisette van de Hei zijn:

  • Economische groei van 2018 bedraagt 2,4%, werkloosheid is nog maar 4,5%
  • De sectoren zakelijke dienstverlening en bouw groeien het hardst
  • Horeca en detailhandel profiteren van de hoge consumptiegroei

Als we Lisette van de Hei spreken voor een toelichting, blijkt de nieuwe raming voor 2018 zelfs nog iets positiever. De economische groei in 2018 wordt op 2,8% verwacht in plaats van 2,4%. In 2017 was de economische groei overigens nog 3,3% procent.

Inhaalgroei zorgt voor mooie cijfers

De verklaring voor de positieve cijfers is dat Nederland bezig is met een inhaalgroei na de economische crisis van een aantal jaar geleden. Dat de groei van 2018 iets lager is dan het jaar daarvoor, betekent dat de inhaalgroei afvlakt, maar, zo benadrukt Van de Hei, het zegt met name dat de economie nog altijd groeit.

Positief nieuws dus, een boodschap die het kabinet ook graag uitdraagt. De jubelberichten over stijging van de koopkracht en de daling van de werkloosheid zijn niet van de lucht. De hoge consumptiegroei is dan ook gunstig voor onder meer de Nederlandse detailhandel en horeca.

Mensen die werkloos waren en een baan vonden, gaan logischerwijs meer consumeren. Ondernemers die meer klanten binnenhalen of omzet draaien, gaan meer investeren. De financiële onzekerheid is weg, eindelijk kan die nieuwe laptop of afwasmachine worden aangeschaft. Of na lange tijd die nieuwe bedrijfsbestelbus worden aangeschaft.

Hoe moeten we de cijfers interpreteren?

Het lastige aan de interpretatie van deze macro-economische cijfers is dat het een algemeen beeld geeft; ze zijn niet één-op-één te vertalen naar concrete adviezen. Dit beaamt Lisette van de Hei. “De groei binnen een sector is een gemiddelde en dat zegt weinig over specifieke bedrijven.”

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

 
Ze geeft ter illustratie een voorbeeld van de detailhandel. De groeicijfers van deze sector zijn goed, maar dat matcht misschien niet met het bestaande beeld dat we hebben van winkelstraten met veel leegstand. Winkels gaan failliet, maar tegelijkertijd groeit de online-omzet gigantisch.

En zelfs deze conclusies zijn niet zo zwart-wit. Een groot deel van de fysieke winkels houdt zich juist weer goed staande. Met de retailtrends die we eerder signaleerden kun je wel degelijk scoren met een stenen winkel.

Online mogelijkheden in de detailhandel

En ook het succes van webshops verschilt enorm. De laatste jaren schieten webwinkels als paddenstoelen uit de grond, maar bijna de helft is na twee jaar ook weer verdwenen. Houd in je achterhoofd dat er een groot verschil is tussen omzet en winst. Ga je op prijs concurreren, dan houd je uiteindelijk weinig marge over.

Dus wil je hierin succesvol zijn, moet je een goed businessplan hebben en vooral een toegevoegde waarde zijn. Lees ter inspiratie bijvoorbeeld het startersverhaal van Henk Jan Bijmolt die een gat in markt vond en met zijn bedrijf Gadero tuinhout online verkoopt.

Waar liggen nog meer kansen voor zzp’ers?

In de macro-economische beschouwingen worden zzp’ers niet specifiek meegenomen. Tegelijkertijd zeggen de afzonderlijke sectorprognoses wel degelijk iets over de kansen voor zelfstandige ondernemers. Een tekort aan arbeidskrachten in bepaalde sectoren is volgens het CBS de grootste belemmering voor groei van bedrijven. En daar liggen dan juist weer kansen voor zelfstandige ondernemers.

In deze sectoren is de meeste groei mogelijk

  • Webshops
  • Zakelijke dienstverlening
  • ICT
  • Bouw
  • Detailhandel

ICT heeft tekort aan geschikte mensen

In de ICT is er bijvoorbeeld een tekort aan geschikt personeel, de bedrijven staan te springen om goede mensen. Voor zelfstandigen in de ICT-sector zijn dit dan ook gunstige tijden. Bekijk bijvoorbeeld je uurtarief nog eens met een kritische blik (de poll hiernaast al ingevuld?). De balans tussen vraag en aanbod bepaalt deels je tarief en die valt momenteel in deze sector jouw kant op.

Samenwerkingen in bouwsector

Dat geldt ook voor de bouwsector. Tijdens de crisis kreeg de bouw grote klappen te verwerken. Er vielen veel ontslagen, ex-werknemers maakten noodgedwongen een doorstart als zzp’er en de tarieven waren laag. Hoe anders is het nu. Er is momenteel een tekort aan werknemers in de bouw, de zelfstandige klussers floreren en de tarieven zijn fors gestegen. Transportbusjes worden (eindelijk) vervangen, er wordt nieuw gereedschap aangeschaft en er ontstaan samenwerkingen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Meer weten? Bekijk dan de ontwikkelingen per sector bij de Rabobank.

Gepubliceerd op:
06-02-2018

Wat vind je van dit artikel?

x7
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Mijn branche

Van de gezondheidszorg tot detailhandel en van zakelijke dienstverlening tot de horeca: als het om branches gaat, zijn er talloze sectoren waarin je als startende ondernemer je hart kunt ophalen.

De stappenplannen in deze categorie vertellen je per populaire branche welke stappen je moet zetten om een succesvolle start te maken. Daarnaast helpen de volgende tools je verder bij de voorbereiding:

  1. Check de laatste cijfers en trends in jouw branche
  2. ​Op zoek goed naar een goed voorbeeld ondernemingsplan? Download hier gratis een voorbeeldplan voor zzp'ers (PDF).

Hier vind je alle aandachtspunten voor starters.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.