Een webshop beginnen: wat heb je nodig? - home

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webwinkels blijven onverminderd populair. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal webshops tussen 2013 en 2017 met 75% gestegen is. De concurrentie online is groot, deze checklist met producten en diensten voor webwinkeliers helpt je op weg. 

Het gegeven dat je tegenwoordig bijna alles op internet kunt kopen is ook doorgedrongen bij de Nederlandse consument. Van exotische ingrediënten uit de hele wereld tot kunst, bloemen en auto-onderdelen: noem het maar en je vindt het online. 

Als er een markt bestaat voor de producten of diensten die jij wilt gaan aanbieden in een webwinkel, hoef je meestal niet bang te zijn dat er te weinig klanten zijn die hierin interesse tonen.

Hoe verkoop ik mijn product?

De uitdaging voor een startende webwinkelier zit hem vooral in het feit dat jij voldoende bezoekers moet trekken naar jouw website en hen ervan overtuigt iets te kopen.

Je kunt hieraan als ondernemer op verschillende manieren werken. Zo is het belangrijk dat je een goede website maakt (of laat bouwen).

Je hebt een heldere navigatie nodig die online goed gevonden wordt.

Je kunt je de naamsbekendheid het beste zowel online als offline onder jouw doelgroep promoten.

Draag daarnaast zorg voor een goede service en laat op de website duidelijk zien hoe een klant in contact kan komen met het bedrijf wanneer een bezorging uitblijft of er iets schort aan het afgeleverde product.

Ook een webwinkelkeurmerk geeft klanten eerder het vertrouwen dat ze veilig online zaken bij jou kunnen doen.

Veilige en betrouwbare betaling 

Tot slot moet je het een bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om een product of dienst af te nemen.

Hoe groter de diversiteit aan betaalmiddelen op jouw website (iDeal, creditcard, Paypal etc.), des te eerder hij een bekende methode ziet om mee te betalen. 

Het aanbod van betaalproducten is behoorlijk divers en welke (betaal)producten en diensten in de praktijk relevant zullen zijn, kun je als startende ondernemer moeilijk inschatten.

Om jou hierin tegemoet te komen, geeft Rabobank starters de mogelijkheid een jaar lang gratis gebruik te maken van een zakelijke rekening. Klik hier voor om de voorwaarden te lezen.

Op deze manier kun je voordelig ontdekken wat goed werkt voor jouw klanten (en wat juist niet). Hieronder vind je een aantal producten en diensten die van toepassing kunnen op jouw webwinkel.

1. Zakelijk bankieren

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Het openen van een zakelijke rekening is niet wettelijk verplicht, maar zeker een aanrader voor iedereen die zijn zakelijke en privé-administratie gescheiden wil houden. 

Afgezien van de overzichtelijkheid geeft een zakelijke rekening ook een professionelere uitstraling die twijfelende klanten mogelijk alsnog over de streep kunnen trekken.

Het hebben van een zakelijke rekening is daarnaast voor veel boekhouders en accountants een minimale vereiste om de administratie bij te kunnen houden en te controleren. 

Omdat je bij een webwinkel al snel samenwerkt met meerdere leveranciers, waarvan sommigen leveren vanuit het buitenland, zul je merken dat het een flinke uitdaging kan zijn om alles handmatig te verwerken. 

Een goed boekhoudprogramma, dat eenvoudig kan worden gekoppeld aan je zakelijke rekening, kan jou de nodige tijd en energie besparen.

Overleg bij twijfel altijd met jouw boekhouder of financieel adviseur welke boekhoudsoftware het best aansluit bij jouw webshop.

2. Betaaloplossingen: OnlineKassa

Bij webshops worden de meeste betalingen digitaal afgehandeld. Onder Nederlanders is vooral iDeal een populaire digitale betaalmethode, maar betalen via je creditcard of acceptgiro komt ook veel voor.

Als webwinkelier wil je het potentiële klanten zo makkelijk mogelijk maken om te betalen met het betaalmiddel dat in hun land de voorkeur heeft. Kijk in dat geval eens naar de mogelijkheden van Rabo OnlineKassa.

Hiermee regel je de transacties via één online loket dat ook op eenvoudige wijze kan worden gekoppeld aan de webwinkel. Zo heb je in een oogopslag zicht op de volledige dagomzet.

3. Mobiele pinoplossingen: Rabo SmartPin

Sommige ondernemers zijn wel eens met hun webwinkel vertegenwoordigd op evenementen en beurzen, zoals de Webwinkel Vakdagen. Voor die gelegenheden kan het handig zijn om ook te beschikken over een mobiel pinapparaat. 

Datzelfde geldt voor webwinkeliers die hun klanten de mogelijkheid bieden om hun bestelling persoonlijk bij hen af te halen en op locatie te betalen.

Hiervoor kan een mobiele betaaloplossing als Rabo SmartPin, waarmee je klanten via een app op jouw smartphone of tablet contactloos kunt laten betalen, uitkomst bieden. 

4. Risico's afdekken met verzekeringen

Als webshopeigenaar moet je rekening houden met risico’s. Om maar wat gevaren te noemen: omdat de voorraad doorgaans ligt opgeslagen op een afgelegen locatie (bijvoorbeeld een industrieterrein), is het risico op inbraak en diefstal relatief groot.

De schade aan de opslagruimte en het verlies van de inventaris kan aardig in de kosten lopen. Een verzekering is dan geen overbodige luxe.

Ook relaties met afnemers en leveranciers kunnen problemen opleveren. Denk aan een klant die glashard beweert dat zijn bestelling nog niet bezorgd is, terwijl de vervoerder zweert het pakje wel degelijk te hebben afgeleverd.

Een vervelende situatie, want jij moet de klant dan schadeloos stellen en de bestelling opnieuw verzenden. Tegelijkertijd moet je jouw gelijk proberen te halen bij de vervoerder.

Tip: onderzoek goed tegen welke risico’s de meeste andere ondernemers in jouw branche zich verzekeren voordat je daadwerkelijk een verzekering afsluit. Eigenaars van webshops dekken over het algemeen de volgende risico's af:

  • Bedrijfsaansprakelijkheid 
  • Rechtsbijstand 
  • Gebouwen 


Uitgebreide informatie over deze en andere verzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheid, vind je op Rabobank.nl

5. Bedrijfsfinanciering 

De financieringsbehoefte van een startende webwinkelier is uiteraard afhankelijk van de aard van de onderneming en op welke schaal je de producten wilt aanbieden.

In de meeste gevallen starten mensen vanuit huis met hun webshop, maar het kan zijn dat zij aanvullende financiering nodig hebben voor de inkoop van producten. 

Als het om grote voorraden gaat, kan een aparte opslagruimte in een loods of andere locatie nodig zijn. Ook het inhuren van een professioneel bureau voor de bouw van je zakelijke website kan een grote investering zijn.

Als jij tijdens het schrijven van jouw ondernemingsplan het idee krijgt dat je financiële ondersteuning nodig hebt om jouw plannen te realiseren, kun je een regeling treffen met familie of vrienden.

Maar ook bij Rabobank kun je in aanmerking komen voor financiering. Een adviseur kijkt graag in overleg met jou naar de mogelijkheden. 

Ook interessant voor jou

Bedrijf starten: hoe ontvang ik mijn geld?
Starten als ZZP’er in de dienstverlenende sector: dit heb je nodig
4 voordelen van een zakelijke rekening
Hoe beoordeelt de Rabobank een financieringsaanvraag?

 

Bijgewerkt op: 10-01-2018

Wat vind je van dit artikel?

x6
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webwinkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Dat is niet alleen te danken aan het feit dat consumenten steeds vaker een aankoop doen via internet (denk aan het boeken van een reis of het kopen van kleding), maar ook omdat je als webwinkeleigenaar heel flexibel te werk kunt gaan. Zo kun je een webwinkel starten naast jouw vaste baan of fysieke zaak, maar ook ervoor kiezen om je volledig op online ondernemen te richten. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor internetondernemers, zoals:

  1. Zo maak je van jouw webwinkel een succes
  2. Vraag en antwoord: zo start je een bedrijf naast jouw baan
  3. Personeel inhuren voor je webshop doe je zo

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends in de sector detail- en groothandel

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.