Zo maak je een sterke start

Zo maak je in 2019 een sterke start

De Nederlandse economie blijft ook in 2019 groeien en dat is gunstig voor zelfstandige ondernemers. In welke sectoren liggen voor zzp’ers de beste kansen en hoe maak je een vliegende start?

Recordaantal zzp'ers

Er zijn momenteel meer zelfstandig ondernemers dan ooit, met zo’n 1,2 miljoen zzp’ers. En het aantal ondernemers bleef stijgen in 2018. De verwachting is dat deze trend zich ook in 2019 doorzet. We bekeken alvast de sectorprognoses 2019 van de Rabobank om te kijken waar de beste kansen liggen om een sterke start als ondernemer te maken. 

De Rabobank maakte een macro-economische analyse van de economische groei van 2019 en de doorvertaling hiervan naar verschillende sectoren. De belangrijkste conclusies zijn: 

  • Economische groei van 2019 bedraagt 2,3%, werkloosheid is nog maar 3,6%
  • De sectoren zakelijke dienstverlening en bouw groeien het hardst
  • Horeca en detailhandel profiteren van de hoge consumptiegroei

De economische groei mag dan iets afvlakken (2,3% tegen 3,0% in 2018), maar de Nederlandse economie blijft wel degelijk groeien. 

Zzp’ers worden in de meeste prognoses en beschouwingen niet als aparte groep meegenomen. Tegelijkertijd zeggen de afzonderlijke sectorprognoses wel degelijk iets over de kansen voor zelfstandige ondernemers.

Een tekort aan arbeidskrachten in bepaalde sectoren is volgens het CBS de grootste belemmering voor groei van bedrijven. En daar liggen dan juist weer kansen voor zelfstandige ondernemers om in dit gat te springen.

In deze sectoren is de meeste groei mogelijk:

  • Webshops
  • Zakelijke dienstverlening
  • ICT-branche
  • Bouwsector
  • Detailhandel

ICT-branche

Binnen de sectoren zijn vaak grote verschillen waar te nemen. De ICT-branche valt onder de sector Informatie en Communicatie. In de ICT liggen volop kansen voor zelfstandige ondernemers, maar de uitgeverij heeft het nu erg lastig.

Voor zelfstandigen in de ICT-sector zijn dit dan ook gunstige tijden. Bekijk bijvoorbeeld je uurtarief nog eens kritisch. De vraag is groot en dat betekent dat het economische tij gunstig voor zzp’ers is. 


Tip! Gratis whitepaper: uurtarief berekenen

Wil je nog meer weten over het berekenen van het juiste uurtarief? Download dan de gratis whitepaper van IkGaStarten met veel  informatie over het bepalen van de hoogte van en het onderhandelen over een hoger uurtarief.
Download gratis PDF


Detailhandel

Deze verschillen gelden ook binnen de detailhandel. Consumenten geven dan wel meer geld uit, maar dit wordt niet evenredig verdeeld onder alle winkels. Bij de webshops liggen nog altijd goede kansen. In onze rubriek startersverhalen staan een aantal interviews met ondernemers die met succes een webwinkel oprichtten. 

Webshops

Een belangrijke rode draad in deze interviews is dat je als webshopeigenaar niet voor de hand liggende producten gaat aanbieden. Dit zorgt uiteindelijk voor de hoogste marges en je biedt met unieke producten een duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie.

Veel webwinkels verkopen dezelfde artikelen en concurreren op prijs, zegt Thomas Deters van Azalp. “Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld. En wat is dan je bestaansrecht als de concurrent een euro lager gaat zitten? Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om.”

Ook Henk Jan Bijmolt vond een toegevoegde waarde met zijn bedrijf Gadero. Hij verkoopt met zijn webwinkel tuinhout online. Zijn advies: “Richt je op een klein dingetje en word daar goed in.” Door extreme keuzes te maken, werd Gadero al snel een succes. Wij kiezen voor online: we hebben geen showroom. Alles of niets brengt je vaak verder en daardoor ben je voor de klant ook heel duidelijk waar je voor staat en waar je goed in bent.”

Bouwsector

De overheid zet momenteel vol in op energietransitie en daar liggen veel kansen voor ondernemers. Niet alleen neemt elektrisch rijden een grote vlucht, maar vooral de verduurzaming van honderdduizenden woningen per jaar tot aan 2050, wanneer de woningen CO2-neutraal moeten zijn, is enorm interessant voor zzp'ers. 

De capaciteit om deze doelstellingen te realiseren, lijkt vooralsnog te ontbreken. Er is een tekort aan technici en installateurs om alle warmtepompen en overige duurzame aanpassingen (isolatie etc.) in woningen te verrichten.

Daarnaast liggen er in de gehele bouwsector volop kansen. Kantoren zijn verplicht in 2023 een energielabel C te hebben – vakblad Cobouw schatte in dat zo’n 80 procent van alle kantoren hier op dit moment nog niet aan voldoet. 

En ook de woningmarkt lijkt z’n piek nog niet te hebben bereikt. Alle beschikbare woningen worden in no-time verkocht – en verbouwd. In bijna iedere straat zijn er wel ergens klussers bezig. De wachtlijsten voor verbouwingen en schilderwerk lopen dan ook op.

En een grote vraag is gunstig voor de zelfstandige ondernemers. Na de crisis van 2008 raakten veel medewerkers in de bouw hun baan kwijt, maar ze hebben nu als zelfstandig ondernemer het werk voor het uitzoeken. 

Stefan Westerweel begon vorig jaar voor zichzelf in de bouwsector en dat heeft hem geen windeieren gelegd. De Zeeuw heeft werk in overvloed, lees hier zijn enthousiaste verhaal over zijn vliegende start als zelfstandig ondernemer. 

Zakelijke dienstverlening

De sector die volgens de Rabobank niet alleen afhankelijk is van exportgroei of consumptiegroei, maar juist profiteert van de gehele positieve dynamiek van de Nederlandse economie, is de zakelijke dienstverlening.

Deze sector is behoorlijk breed. Ze bestaat aan de ene kant uit bedrijven die specialistische zakelijke diensten aanbieden, zoals advocatenkantoren, accountants en reclamebureaus, en anderzijds uit bedrijven die ondersteunende diensten aanbieden, waaronder beveiliging, schoonmaak en arbeidsbemiddeling.

Charlotte Meindersma van juridisch adviesbureau Charlotte’s Law is een veelgevraagde autoriteit op specifieke rechtsgebieden. In dit startersverhaal vertelde ze over haar marketingaanpak die, zeker in de advocatenbranche, uniek was. “Ik deel heel veel op social media, geef informatie weg via mijn website en blogs. Ik was vanaf het begin online vindbaar.”  

Het is ook een advies van Janneke van Heugten van het platform Vaker in de Media. “Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional. Een goede personal brand creëer je door zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.”

Gepubliceerd op:
18-01-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Mijn branche

Van de gezondheidszorg tot detailhandel en van zakelijke dienstverlening tot de horeca: als het om branches gaat, zijn er talloze sectoren waarin je als startende ondernemer je hart kunt ophalen.

De stappenplannen in deze categorie vertellen je per populaire branche welke stappen je moet zetten om een succesvolle start te maken. Je vindt de branches onder 'Onderwerpen'. Daarnaast helpen de volgende tools je verder bij de voorbereiding:

  1. Check de laatste cijfers en trends in jouw branche
  2. ​Op zoek goed naar een goed voorbeeld ondernemingsplan? Download hier gratis een voorbeeldplan voor zzp'ers (PDF).

Hier vind je alle aandachtspunten voor starters.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.