Bekende startersvalkuilen

6 veel gemaakte fouten bij startups

Een bedrijf starten doe je niet zomaar in een dag. Hieraan gaat vaak de nodige tijd en een intensieve voorbereiding  vooraf. Toch kan er tijdens de startfase nog veel gebeuren. Om ervoor te zorgen dat jij straks niet snel de mist ingaat, zetten wij hieronder de bekendste startersvalkuilen voor je op een rij: 6 veel gemaakte fouten bij startups.

1. Niet de beste markt en doelgroep kiezen

Het ligt misschien voor de hand, maar toch benadrukken we nog maar eens dat je in problemen kunt komen als jij je niet goed voorbereidt op de start. Een eenmanszaak oprichten is in feite zo gebeurd, maar een goede voorbereiding op het ondernemerschap is essentieel. Zo doe je er verstandig aan eerst te onderzoeken of de belangrijkste doelgroep in jouw regio wel behoefte heeft aan de producten of diensten die jij aan de man wilt gaan brengen. 

Jij kunt immers zelf nog zo enthousiast zijn over het importeren van die handbeschilderde vazen uit Spanje, maar als jij deze producten hier niet makkelijk kunt verkopen, schiet je er weinig mee op. Daarnaast is het schrijven van een businessplan voor veel starters een must (ook als je geen investeerders nodig heeft), omdat je op deze manier de kansen, concurrentie en potentiële klanten goed in kaart kunt brengen.

De verkeerde afzetmarkt kiezen - dat wil zeggen een markt met zware concurrentie én beperkte groeimogelijkheden - kan uitmonden in een soort Russisch roulette, waarbij iedere strategische stap die je zet grote nadelige gevolgen kan hebben voor de continuïteit van je onderneming. Een sterk concurrende branche hoeft echter geen reden te zijn om jouw plannen niet door te zetten.

Wanneer jij bijvoorbeeld de zoveelste webshop in schoenen gaat beginnen, kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om je grotendeels te specialiseren in een bepaald product (denk aan in Italië handgemaakte herenschoenen, peuterschoentjes, sneakers van exclusieve merken etc.). Dan kun je - voor een kleinere doelgroep, dat wel - met jouw nieuwe schoenenwebshop wel degelijk een rol van betekenis spelen.
-> Leestip: zo stel je een goede concurrentieanalyse op

2. Samenwerkingen aangaan met de verkeerde personen

In het geval dat je samen met iemand een bedrijf wilt beginnen of hiervoor de hulp inroept van een bekende, moet je eerst bij jezelf nagaan wat voor soort zakenpartner je zoekt. Je zou niet de eerste starter zijn die vol goede moed gaat samenwerken met een familielid of goede vriend en dit besluit later berouwt. Want hoe goed jij het doorgaans ook met deze mensen kunt vinden: een vriendschap of familieband kan snel verslechteren wanneer je het zakelijk gezien niet eens kunt worden.

In plaats van vooral naar iemands persoonlijkheid te kijken, moeten bij de keuze van een zakenpartner juist zijn of haar zakelijke kwaliteiten de boventoon voeren. En hierop kan het 'tegenpolen trekken elkaar aan'-principe zeker van toepassing zijn. 

Als jij een ster bent in het bijhouden van de administratie en goed kunt budgetteren, hoef je daarvoor niet per se iemand anders in te huren. Ga liever met iemand in zee die juist die werkzaamheden beheerst waarvan jij zelf (nog) weinig verstand hebt. Denk bijvoorbeeld aan een medeoprichter die precies weet hoe jij voor jouw product of dienst aandacht genereert in de media.
-> Leestip: 10 manieren om een product succesvol te lanceren

3. De start te lang uitstellen

Onvoorbereid starten is in de meeste gevallen geen recept voor een succesvolle onderneming, maar te lang wachten is ook weer niet goed. Hoewel een marketingplan en ondernemersplan goed inzicht bieden in kansen, is er - wanneer jij echt ervan droomt om ondernemer te worden - maar één manier om te ontdekken of jouw product of dienst écht aanslaat bij de doelgroep.

Om die reden moet je de start van jouw bedrijf ook niet eindeloos uitstellen. Je moet in de beginfase de juiste balans zien te vinden in het voorspellen van de groeikansen in de markt en het adequaat reageren op (onverwachte) ontwikkelingen. Oftewel: ga goed voorbereid van start en gebruik de eerste feedback van klanten om een product of dienst te optimaliseren.
-> Leestip: hoe zet je een product in de markt?

4. Te snel teveel geld uitgeven

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

Het is misschien wat overdreven om te stellen dat je als starter iedere euro moet omdraaien voordat je hem uitgeeft, maar het komt helaas nog geregeld voor dat startups in de financiële problemen raken wanneer er te snel teveel geld wordt uitgegeven. Een onregelmatig en onverantwoord uitgavenpatroon en inzicht in de cashflow kan zelfs - ongeacht of er op de markt sprake is van economische tegenwind - tot gevolg hebben dat jouw onderneming failliet wordt verklaard.

Zorg er dus voor dat je een financiële reserve opbouwt om periodes met een lagere omzet te kunnen ontvangen. Als jouw bedrijfsmodel eenmaal succesvol blijkt, kun jezelf wat meer vrijheid gunnen op het gebied van investeringen en andere uitgaven. Tot die tijd doe je er verstandig aan om zo veel mogelijk geld te besparen.
-> Leestip: 6 manieren om te besparen op je zakelijke kosten

5. De verkeerde mensen aannemen

De Amerikaanse website INC.com omschrijft de waarde van goed personeel ook wel als volgt: "Zie jouw bedrijfsmodel als een racepaard. De werknemer is de jockey. Het verschil tussen winnen en verliezen is meestal niet het paard, maar diegene die het dier berijdt."

Met andere woorden: als jij van plan bent om personeel aan te nemen, moet je voor iedere functie op zoek naar de beste match. Over welke kwaliteiten moet de medewerker beschikken om bij te dragen aan de groei van jouw nog jonge onderneming? En past hij of zij bij de uitgangspunten van het merk? 

Het gebeurt echter nog geregeld dat starters met een snelgroeiend bedrijf in rap tempo nieuwe mensen inhuren "omdat het moet". Dat is meestal niet de beste manier, want je schiet er weinig mee op wanneer je een vacature opvult met een werknemer die hiervoor niet de perfecte persoon is. Besteed liever wat meer tijd aan het opstellen van de vacature (maak hierbij ook zeker gebruik van je zakelijke netwerk), of schakel hiervoor een professioneel bureau in.
-> Leestip: Dit moet je regelen als je personeel gaat aannemen

6. Te weinig naar jouw intuïtie luisteren

Neem een voorbeeld aan grote entrepreneurs als Mark Zuckerberg, Steve Jobs of Coco Chanel. Zij waren er stuk voor stuk heilig van overtuigd dat hun producten en bedrijfsfilosofie zouden aanslaan bij hun doelgroep. Zo zwoor Chanel bij de garçonne-look voor de moderne vrouw, vond Jobs het noodlijdende merk Apple eigenhandig opnieuw uit en wist Zuckerberg al in 2004 dat een online sociaal netwerk het in de toekomst helemaal zou worden.

Zuckerberg, Jobs en Chanel hadden één ding gemeen: zij luisterden allemaal naar hun intuïtie. Ongeacht de raad die zij van ervaringsdeskundigen kregen, gingen ze vaak eigenwijs hun eigen weg. En bouwden zo een succesvol imperium op. Toegegeven, het is natuurlijk meestal niet verstandig om alle raad van zakelijke adviseurs per definitie in de wind te slaan, maar het kan zeker geen kwaad om ook goed naar jouw intuïtie te luisteren.

Dat wil zeggen: als jij het gevoel hebt dat een product niet perfect aansluit op de vraag in jouw markt, grijp dan tijdig in. Pas het product - of de merkbeleving - net zolang aan totdat de doelgroep net zo enthousiast is als jij. En twijfel jij of een potentiële investeerder zijn of haar beloften niet kan waarmaken en de eisen naar jouw mening onredelijk zijn? Zet dan de onderhandelingen stop en ga op zoek naar een andere partij.
-> Lees meer: de 7 vragen die een investeerder jou zeker gaat stellen.

Lees ook

10 manieren om de start van je bedrijf te financieren
6 crowdfundingtips voor starters
Verkoopblunders: vermijd deze uitglijders
Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen
7 netwerkvalkuilen voor starters

Bijgewerkt op: 15-05-2015 Gepubliceerd op:
21-09-2012

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Bedrijf starten?

bedrijf starten

Hier komt meer bij kijken dan je denkt. Kom alles te weten over rechtsvormen, namen, de KvK en andere zaken die je nodig hebt om een goede start te maken.

Zo start je een bedrijf

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Just Nuts

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.