Businessplan maken
Een businessplan maken is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. En het schrijven van een ondernemingsplan helpt je bij het aanvragen van financiering. Maar wat staat er in een businessplan?
In dit artikel lees je kort samengevat wat nodig is voor het maken van een goed businessplan. Als je een complete en uitgebreide uitleg wil, download dan onze gratis whitepaper: ondernemingsplan, de basis in 10 stappen.
Waarom heb je een businessplan nodig?
Een businessplan is de basis van iedere succesvolle onderneming. Dit is een onmisbare tool om het gat in jouw markt te vinden. Met een ondernemingsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en bedreigingen in kaart.
Heb je startkapitaal nodig? Dan zullen de potentiële investeerders je businessplan gebruiken om te beoordelen of je een goed idee of levensvatbaar bedrijf hebt.
Wat staat er in een businessplan?
Een goed ondernemingsplan beschrijft je doelen en gaat in op hoe je deze wil bereiken. In de meeste gevallen worden de volgende hoofdstukken aangehouden.
Samenvatting
Dit is een introductie van je businessplan waarin je kort aangeeft wat voor soort bedrijf je gaat starten en hoe je dit wil gaan realiseren.
Tip: Maak dit verhaal kort en bondig en gebruik deze samenvatting eventueel ook als elevator pitch.
De ondernemer
Dit hoofdstuk gaat over jou, de mens achter de ondernemer. Hierin vertel je wie je bent, wat je achtergrond is, over je motivatie is en wat jouw missie is.
Verder geef je inzicht in je competenties en benadruk je waarom je dit bedrijf wilt beginnen.
Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.
Indruk maken met je bedrijfsplan?
De onderneming en branche
In dit hoofdstuk beschrijf je onder meer jouw plannen voor je onderneming en de branche waarin je gaat starten. Je vermeldt bijvoorbeeld welke rechtsvorm je kiest, in welke stad je je gaat vestigen, of je een pand wil huren en wat je precies gaat doen met je bedrijf.
Markt en marketingplan
Waar liggen in jouw markt kansen en wat zijn de risico's waarmee je rekening moet houden? In dit hoofdstuk laat je zien dat jouw product of dienst potentie heeft om de markt te veroveren.
Je beschrijf onder meer wat je doelgroep is, wie je potentiële klanten zijn, hoe de concurrentie in deze markt is en wat jouw bedrijf toevoegt aan de huidige markt. Als je al een marktonderzoek hebt gehouden, laat hier dan de resultaten van zien.
Financieel plan
Met een financieel plan licht je toe hoeveel startkapitaal je nodig hebt om jouw bedrijf op te kunnen richten en waar je het benodigde bedrag vandaan wilt halen.
Verder staat in het plan wat het verdienmodel is, wat je verwachte kosten zijn en wanneer je verwacht break-even te draaien.
- In dit artikel lees je hoe je een financieel plan opstelt
Juridische zaken
In dit hoofdstuk laat je zien dat je goed over de praktische zaken van je onderneming hebt nagedacht. Je beschrijft onder meer welke zakelijke verzekeringen je nodig hebt en dat je - indien van toepassing op je bedrijf - algemene voorwaarden hebt opgesteld.
- Lees in dit artikel alles over de verschillende verzekeringen voor je bedrijf
Businessplan voorbeelden
Heb je een voorbeeld van een ondernemingsplan nodig om alles overzichtelijk op een rij te zetten? De Rabobank heeft een aantal voorbeeldplannen van fictieve bedrijven op de website. Je kunt deze hier gratis als pdf downloaden. 9 voordelen van een zakelijke rekening
Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?