marieke

Checklist: breng jouw competenties in kaart

Om uw onderneming tot een succes te maken, is het ook belangrijk dat u uw kwaliteiten in kaart kunt brengen. Het maakt duidelijk of u inderdáád ondernemer kunt worden, geeft uw ondernemingsplan iets extra's en leert u voor welke functies u personeelsleden zult moet zoeken. Hoe u dat doet? Dat leest u in deze checklist.

Door uw sterke en zwakke punten als startende ondernemer in kaart te brengen, weet u hoe u zich positief kunt onderscheiden van andere starters. Maar het is meer dan een leuk extraatje. Het helpt u een profiel op te stellen dat u bij andere ondernemers kunt staven: heb ik het in me om ondernemer te worden?

Ook is het een essentieel onderdeel van uw ondernemingsplan: het geeft uw plan een persoonlijk tintje. En vergeet niet dat het heel handig is om te weten waar u niet goed in bent, zodat u weet welke taken u beter kunt uitbesteden. Hieronder beschrijven we de stappen die u helpen bij het in kaart brengen van deze sterke en zwakke punten.

1. Beschrijf uw persoonlijke eigenschappen

Welke van uw persoonlijke eigenschappen kunnen van pas komen bij het starten van een eigen bedrijf? Bent u een doorzetter, heeft u veel zelfvertrouwen, lef en bent u sociaal? Dit soort eigenschappen kunt u vertalen naar een aantal waardevolle ondernemerskwaliteiten.

2. Beschrijf uw vaardigheden

Waar bent u goed in? Naast uw persoonlijke eigenschappen zijn uw vaardigheden goed te vertalen naar kwaliteiten. Bent u bijvoorbeeld goed in het geven van een presentatie? Weet u mensen gemakkelijk te enthousiasmeren voor een product of plan en weet u aan een idee altijd weer een creatieve draai te geven? Neem deze kwaliteiten op in een document. Zorg ook voor 'bewijsmateriaal': vraag iemand een filmpje te maken tijdens een pitch, bewaar de schetsen van uw producten van idee tot uitvoering en archiveer mailtjes met positieve reviews.

3. Vraag anderen

U heeft misschien zelf al een beeld van uw kwaliteiten, maar ongetwijfeld hebben vrienden, zakenrelaties en familieleden daar ook zo hun ideeën over. Ga met deze mensen om de tafel zitten. Wat vinden zij goed aan u en waarom doen ze graag zaken met uw bedrijf? Dit is waardevolle informatie die het plaatje van uw kwaliteiten completer maakt. Het toevoegen van aanbevelingen en 'endorsements' op LinkedIn kan daarbij ook een rol spelen.

4. Erken ook uw zwakke kanten

Bent u goed in het binnenhalen van nieuwe opdrachten, maar verprutst u keer op keer de administratie? Schrijf dat dan ook eerlijk op in het document. Besteed vervolgens geen tijd aan het verbeteren van die zwakke punten, maar focus u op uw kwaliteiten. Accepteer wat u niet goed kan en besteed deze taak uit. Vervolgens is het zaak met uw sterke kanten naar buiten te treden: via personal branding.

Advertorial ondernemingsplan startproof

Voorbeeld nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de branches ZZP, horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

5. Benut social media

Uw sterke kanten delen met klanten en potentiële klanten doet u via 'personal branding' en het actief inzetten van social media die uw 'brand' ondersteunen. Plaats bijvoorbeeld een video op YouTube van de presentatie die u onlangs gaf en perfect viel bij het publiek. Ook Twitter en Facebook zijn effectieve socialmediaplatforms om van jezelf te laten horen. LinkedIn bijvoorbeeld. Beschrijf in de samenvatting op uw profiel kort en krachtig wat u voor anderen kunt betekenen, welke problemen u kunt oplossen en waarin u onderscheidend bent. Vermeld in uw samenvatting ook uw contactgegevens. Het kan u helpen aan opdrachten die aansluiten bij uw kwaliteiten.

6. Vind ambassadeurs

Ambassadeurs zijn tevreden klanten die reclame voor u maken door hun ervaringen met anderen te delen. Mensen hechten veel waarde aan de ervaring van hun vrienden en kennissen, dus als één van uw tevreden klanten zijn ervaringen doorvertelt, geeft u dat veel kans op een nieuwe klant. Hoe krijgt u ambassadeurs?

  • Door te investeren in onderscheidende klantwaarde
  • Door verwachtingen van klanten te overtreffen
  • Door te investeren in klanten en regelmatig contact met hen te hebben
  • Door de eerste kennismaking onvergetelijk te maken
  • Door potentiële klanten ervaring op te laten doen
     

[Bron: MKB Servicedesk]

Gepubliceerd op:
25-04-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Het aantal ondernemers groeit. In het vierde kwartaal van 2017 startten bijna 50.000 nieuwe bedrijven. Dat was 8,5% meer dan in 2016 (bron: kvk). De meeste starters beginnen als zzp'er. De rechtsvorm die daarbij hoort is de eenmanszaak.

Studenten bedrijf starten
Studenten bedrijf starten

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.