marieke

Column l Een goed bedrijfsplan in 5 stappen

Dagen, nachten, weken of zelfs maanden zwoegen op een ondernemingsplan: het zal veel startende ondernemers bekend in de oren klinken. Bedenk eens wat er zou gebeuren wanneer u diezelfde tijd en energie steekt in het verbeteren van uw product of dienst. Of nog beter: in het vinden en contracteren van uw eerste klanten.

Mijn advies: stop met schrijven en ga de wereld in. Praat met klanten, potentiële leveranciers en investeerders. Ja, u moet een plan hebben, een richting bepalen. Maar dat kan ook in één A4. Dus stop met het schrijven van een ondernemingsplan van honderdvijftig pagina's en een exploitatiebegroting voor de komende vijf jaar. Gebruik liever de volgende 5 stappen om uw ondernemingsplan te maken.

Stap 1: waarom bestaat u?

Waarom bent u dit bedrijf begonnen (of gaat u met dit bedrijf beginnen)? Wat zijn uw drijfveren om te kiezen voor de markt waarin u actief gaat worden en hoe staat het met de passie voor uw bedrijf? Oftewel: wat geeft uw bedrijf bestaansrecht? Misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal, maar wel erg belangrijk om over na te denken. Het is de basis van alles!

Stap 2: wat is uw waardepropositie?

Uw waardepropositie is eigenlijk de verklaring naar uw klant of opdrachtgever: wat is uw toegevoegde waarde? Waarom is datgene wat u doet of levert van waarde? Op welke manier profiteert een klant van uw product of dienst? Vanzelfsprekend heeft u hier ideeën en gedachten over, maar durf dit ook te toetsen bij uw klant. Ga in gesprek met potentiële klanten om erachter te komen of uw ideeën hierover kloppen.

Stap 3: voor wie doet u het?

Ken uw klant. Wie is hij of zij? Focus op één (of maximaal vier) klantsegmenten. Durf ook ervoor te kiezen om bepaalde mensen of bedrijven te laten gaan. U kunt immers niet voor iedereen van toegevoegde waarde zijn. Benoem uw klant in een duidelijk omschreven ijkpersoon. Hang een duidelijke omschrijving van uw klant op de muur. Hoe denkt hij? Wat voor keuzes maakt hij? Wat zijn de uitdagingen, wensen of behoeften die hij heeft waarvoor u de oplossing biedt? Lees ook mijn eerdere column voor meer tips.

Stap 4: voor wie doet u het?

Stel uw belangrijkste doelen vast. Beschrijf niet alleen twee of drie financiële doelen (omzet, winst, etcetera), maar ook ambities wat betreft klantbereik, klanttevredenheid en bijvoorbeeld het bezoekersaantal op uw website. Bedenk welke doelen voor u relevant zijn om uw 'succes' te meten. U stelt deze doelen niet voor een ander, maar voor uzelf. Kortom: wanneer u graag bepaalde doelen wilt halen, meet die dan ook.

Advertorial ondernemingsplan startproof

Zzp voorbeeldplan nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de zzp'ers en de branches horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

Stap 5: Uw verhaal aanpassen en verbeteren

Heeft u de eerste vier stappen uitgewerkt op één A4tje (of misschien op twee pagina's)? Dan vormt dit de basis voor gesprekken met uw potentiële klanten, leveranciers en andere belangrijke partners. Neem van mij aan dat er in uw plan nog wel wat aanpassingen komen. Het verhaal wordt met de tijd scherper en scherper. Gun uzelf ook de ruimte om het verhaal aan te passen en te verbeteren. Een ondernemingsplan is geen statisch document, maar een organisch verhaal dat met u en uw onderneming meegroeit. Niet voor niets is een veelgehoorde quote nog steeds: "Een ondernemingsplan overleeft maar zelden het eerste contact met de klant."

[Bron: Floris Venneman/MKB Servicedsk]

Gepubliceerd op:
08-05-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.