De commerciële kern van het ondernemingsplan: een marketingplan

Bijgewerkt op 24 maart 2020
3 min  leestijd
5.450
Image
Marketing mix paars def

Het marketingplan wordt ook wel de ruggengraat van je onderneming genoemd, het fundament van je bedrijf. Hier bepaal je hoe je een product of dienst gaat verkopen aan potentiële klanten. Wat hoort er in een marketingplan?

Stap 1: Wat is je idee?

Heel belangrijk is het idee achter de onderneming. Wat wil je straks gaan doen, waarom en hoe precies wil je dit gaan aanpakken en waarom denk jij dat dit een gat in de markt zal worden?

Beschrijf in deze stap zo nauwkeurig mogelijk wat jouw product of dienst zo uniek maakt.

Stap 2: Tijd voor branche- en marktonderzoek

De markt: we hadden het er net al even over. Om te weten of jouw product of dienst aan zal slaan in de huidige markt, moet onderzoeken waar op dit moment behoefte aan is.

Tip: Maak gebruik van de actuele cijfers en trends van de Rabobank.

Bepaal op welke markt(en) jij je wilt gaan richten en onderzoek de trends, kansen en bedreigingen? Een branche- en marktonderzoek helpt je om de puntjes op de i te zetten. Stel hierbij vragen als:

  • Hoeveel starters en stoppers zijn er en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?

  • Wat is de gemiddelde omzet in de branche?

Stap 3: Bepaal je doelgroep

Aansluitend moet je bepalen wat jouw voornaamste doelgroep gaat worden. Op wat voor soort klanten wil jij je richten? Zijn dat consumenten of bedrijven, of misschien wel allebei? Zijn het hoog- of laagopgeleide mensen? Ouderen of jongeren? Mannen of vrouwen? Beschikken ze over veel of weinig geld?

Zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken die jij moet beantwoorden om de doelgroep te kunnen vaststellen.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Persona opstellen

Als je een goed beeld hebt gekregen van je doelgroep, is het tijd om een persona op te stellen. Dit is een karakterschets van een fictief persoon die jouw doelgroep voorstelt.

Het helpt je om concreet te maken voor wie je eigenlijk aan het werk bent. Bedenk bij alles wat je doet of dit wel past bij je persona.

Stap 4: Onderzoek de concurrentie

Vervolgens speelt ook de concurrentie een belangrijke rol. Ken je jouw concurrenten? Wie zijn het, waar zitten ze? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Is jouw grootste concurrent succesvol en zo ja, hoe doet 'ie dat?

Belangrijker nog: wat zou jij beter kunnen doen dan jouw belangrijkste concurrent?

Zo stel je een concurrentieanalyse op.

Stap 5: Stel je marketingmix samen

De marketingmix is de basis van ieder bedrijf. Het is in feite de combinatie van instrumenten die een bedrijf kan gebruiken voor het invullen van zijn marketingstrategie.

Ga je bijvoorbeeld gebruik maken van direct mailing, content marketing en/of advertenties op social media?

De 4 (7 of zelfs) P's van de marketingmix

Puristen hebben het nog vaak over de originele 4 P's van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie om de juiste combinatie marketinginstrumenten vast te stellen. Ondertussen zijn er door toedoen van enthousiaste marketeers er steeds meer bijgekomen.

Stap 6: Doelstellingen

Tenslotte moet je in je marketingplan ook de belangrijkste doelstellingen vastleggen. Denk aan:

  • Welke omzet wil je minimaal halen?
  • Welke kwaliteit moet je daarvoor leveren?
  • Wanneer kun je winstgevend worden?
  • En misschien nog wel de belangrijkste: Hoe ga je dit allemaal in de praktijk brengen?

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over ondernemingsplan maken

Meer over ondernemingsplan maken