marieke

De marketingmix

De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken om haar marketingstrategie verder in te vullen. De juiste toepassing van elk afzonderlijk instrument (en hun onderlinge wisselwerking) is onder meer afhankelijk van de doelstellingen, markt, doelgroep en concurrentie. Oorspronkelijk onderscheidde men slechts vier marketinginstrumenten (de vier P's); later is dit aantal uitgebreid naar 7 en zelfs 11 P's.

Het optimaliseren van de marketingmix wordt in een bedrijf vaak gezien als voornaamste verantwoordelijkheid van de marketingafdeling. Door de juiste combinatie van de vier (of meer) P's vast te stellen, kun je als marketeer namelijk de effectiviteit en bedrijfsresultaten aanzienlijk verbeteren. Kleine veranderingen aanbrengen in de marketingmix worden doorgaans als tactische activiteiten genoemd. Grote veranderingen in een of meer van de P's moet je echter eerder beschouwen als een strategische activiteit.

De 4 originele marketingmix-P's

Oorspronkelijk waren er slechts 4 P's van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie.

Product

Met Product wordt hier - behalve het fysieke product - ook de eventuele dienst bedoeld die jij straks gaat aanbieden. Soms wordt Product ook weer nader gesplitst in:

  • het fysieke product: hiermee worden de functionele en esthetische kenmerken (afmetingen, functie) bedoeld
  • het uitgebreide product: het fysieke product, met toegevoegde eigenschappen zoals, verpakking, merknaam, service en garantie.
  • het totale product: het hele product, maar dan inclusief de toegevoegde emotionele, instrumentele en expressieve eigenschappen/waarden door de consument.

Prijs

Het vaststellen van de juiste kostprijs is zeer belangrijk voor het al dan niet slagen van een onderneming. De P van Prijs is in de meeste productcategorieën dan ook een snel te veranderen factor en blijft daardoor een veel gebruikt marketingmix-instrument.

Plaats

Met 'plaats' wordt hier zowel de locatie bedoeld waar de klant het product koopt als het (type) distributiekanaal dat je hiervoor kunt gebruiken. Te denken valt aan directe distributie van leverancier aan de eindgebruiker (denk bijvoorbeeld aan verzekeringsmaatschappijen, outletstores en verkoop via internet). Bij indirecte distributie is er tussen de fabrikant en consument sprake van een aantal schakels, zoals groothandels en detailhandels. Ook de keuze voor de juiste vestigingsplaats kan bepalend zijn voor het succes van jouw bedrijf.

Promotie

Met promotie wordt over het algemeen de communicatie bedoeld van een bedrijf, gericht op het stimuleren van de verkoop. In de loop der tijd hebben de 4 P's allerlei uitbreidingen gekregen. Bedrijven spreken tegenwoordig vaak over 'de 7 P's van de marketingmix', maar er zijn ook marketeers die er 11 P's van weten te maken. De (eventuele) extra P's in de marketingmix zijn:

1. Personeel

Het personeel kan straks een grote rol spelen in het succes van een onderneming. Niet alleen zijn werknemers essentieel als visitekaartje voor jouw bedrijf, maar ook in de vorm van verkopers of (after sales) servicemedewerkers vormen jouw toekomstige personeelsleden straks een doorslaggevende factor voor de uiteindelijke klanttevredenheid.

2. Periferie

Met periferie wordt gedoeld op omgevingsfactoren, zoals de buurt waar het bedrijf gevestigd is of de locatie waar de diensten worden verricht.

3. Packaging (verpakking)

Voor bepaalde producten kan de verpakking een essentieel instrument zijn om de eigen propositie tot uiting te brengen. Schapimpact, logistieke optimalisatie en zelfs kwaliteitsperceptie zijn allemaal afhankelijk van de keuze van de verpakking.

4. Partners

Het hebben van goede en betrouwbare partners is natuurlijk een groot voordeel en wordt door sommige marketeers als een aparte P in de marketingmix aangeduid.

5. Presentatie

Ook de manier waarop jouw onderneming zich straks presenteert, kan bijdragen aan het succes. Een sterk imago kan de keuze voor een bepaald product of merk zelfs gunstig (of juist negatief) beïnvloeden.

6. Proces

Deze P zal door over het algemeen door weinig bedrijven worden ingezet. Hij geeft in feite aan dat diensten (anders dan fysieke producten) door de klant worden beleefd als een proces vanaf het moment dat ze het dienst bij jou hebben afgenomen.

7. Physical evidence

Voor diensten geldt vaak dat de kwaliteit hiervan vooraf niet precies vaststaat. Physical evidence, ofwel het fysieke bewijs van de kwaliteit van de dienst, kan helpen bij het opbouwen van een goede reputatie. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van referenties, aanbevelingen en testimonials op jouw zakelijke website en LinkedIn-profiel.

[Foto: Flickr/Mike D Merrill]

Bijgewerkt op: 13-06-2016

Wat vind je van dit artikel?

x7
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.