Ondernemingsplan

Een bedrijfsplan in 10 stappen

Het schrijven van een bedrijfsplan kost tijd. Pak zo'n businessplan slim aan en ga aan de slag met de richtlijnen van het Sequoia-principe: een bedrijfsplan in 10 stappen.

Wil je gelijk lezen over een bepaalde stap van jouw ondernemingsplan? Direct naar:

  1. Doel van jouw onderneming
  2. Vind je klant
  3. Jouw toegevoegde waarde
  4. Hoe relevant is je bedrijf?
  5. Van marktonderzoek tot marketingplan
  6. De concurrentie
  7. Het product
  8. Business model
  9. Eenmanszaak of groot team?
  10. Financiële gegevens

Zo schrijf je een bedrijfsplan in 10 stappen:

1. Het doel van jouw onderneming

In het eerste hoofstuk kun je meteen de aandacht grijpen. Probeer dus je bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken?

Maak je ondernemersplan concreet

Je hoeft op deze plek nog niet in te gaan op het hoe en waarom. Die uitleg komt in latere onderdelen van jouw businessplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?

Kort maar krachtig. Dat is de rode draad door je hele bedrijfsplan

Weet ook voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid hele businessplannen te lezen. Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte is circa twintig pagina's.

2. Vind je klant

In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Klik op 'Voorbeeld' om te zien hoe dit er in de praktijk uitziet.

Voorbeeld van huidige situatie

Stel: jouw bedrijf gaat straks tegen een gunstiger tarief dan je concurrentie bouwmaterialen leveren. In dat geval beschrijf je hier de huidige situatie. Bijvoorbeeld dat kleine bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden.

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of kijk eens bij Cijfers en Trends van de Rabobank. Hier vind je actuele gegevens over onder meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche. 

3. Jouw toegevoegde waarde

De titel geeft het eigenlijk al aan: hier vertel je over wat jouw product of dienst toevoegt voor de klant. Wat ga je doen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel haalbaar? 

Houd hier rekening met een aantal zaken:

  • Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft.
  • Ga mogelijke obstakels niet uit de weg.
  • Besef: de lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten.
  • Geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.

4. Hoe relevant is je bedrijf?

Dit onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten. Onderbouw je verhaal wederom met accurate gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

5. Van marktonderzoek tot marketingplan

Geen businessplan is compleet zonder de resultaten van marktonderzoek. Als ondernemer moet je immers weten hoe jouw markt in elkaar zit en wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Toegevoegde waarde van jouw product of dienst

Net als een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt, waarmee je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep kunt schetsen.

  • Kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van het opstellen van een SWOT-analyse.

6. De concurrentie

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentie-analyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. 

7. Het product

In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven. Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn.

Zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren? En hoe zit het bijvoorbeeld met de auteursrechten?

Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Businessmodel

Het businessmodel is in het Nederlands beter bekend als het bedrijfsmodel. Hiermee geef je bepaalde aspecten van een bedrijf weer.

  • De verwachte omzet
  • Prijs
  • Potentiële klanten/doelgroepen
  • De maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen
  • Het verkoopmodel

Het Business Model Canvas helpt je hiermee. Dit is een manier om de aspecten van je bedrijfsmodel visueel weer te geven. Lees meer in: De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas.

9. Eenmanszaak of groot team?

Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen je eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je het één en ander op papier vastleggen:

  • Wie zijn de oprichters?
  • Wie zijn verantwoordelijke voor de bedrijfsvoering?
  • Indien relevant, wie zijn de directie of raad van bestuur?

10. Financiële gegevens

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het businessplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:

  • Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom 
  • Een winst-en-verliesrekening
  • De balans
  • Wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden
  • Wanneer denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?

Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

Krijg je jouw idee maar niet goed op papier? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij stap voor stap uit hoe je een goed businessplan maakt. Zo ga jij straks goed voorbereid van start met je bedrijf. Download gratis PDF

Voorbeeldplan nodig?

Wellicht vind je het ook na dit artikel nog lastig om jouw gedachten op papier te zetten in een ondernemingsplan. Kijk in dat geval eens naar een aantal voorbeeldplannen. 

In deze sjablonen zie je niet alleen hoe een duurzame inkoper zijn ondernemersplannen heeft verwoord, maar krijg je ook uitgebreide tips in de kantlijn om je eigen bedrijfsplan te verbeteren.

Op de website van de Rabobank vind je complete voorbeeldplannen voor de branches horeca, detailhandel en dienstverlening (schoonheidsalon). Ook is er een voorbeeldplan voor zzp'ers. Deze voorbeelden kun je gratis downloaden.

Bijgewerkt op: 15-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x154
x13

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De marketingmix is een handig hulpmiddel voor het opstellen van je marketingplan. Met de goede toepassing van de 4 P's, breng je jouw doelstellingen, markt, doelgroep en concurrentie in kaart.

Marketing mix
Marketing mix

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.