Bedrijfsplan maken

Een bedrijfsplan in 10 stappen

Veel startende ondernemers hebben moeite met het schrijven van een bedrijfsplan, ook wel ondernemingsplan of businessplan genoemd. Hoe blijf je volledig zonder te veel uit te weiden? Ga aan de slag met de richtlijnen van het Sequoia-principe: een bedrijfsplan in 10 stappen.

1. Het doel van jouw onderneming

In het eerste hoofstuk kun je meteen de aandacht grijpen. Probeer dus je bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken?

Vind je het moeilijk om je ambitie in één zin te vatten? Lees dan Ambitie op een bierviltje.

Je hoeft op deze plek nog niet in te gaan op het hoe en waarom; die uitleg komt in latere onderdelen van jouw businessplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?

Kort maar krachtigDe rode draad door je hele bedrijfsplan

Weet ook voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid businessplannen te lezen.

Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte is circa twintig pagina's.

2. Vind je klant

In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om?

Voorbeeld

Stel: jouw bedrijf gaat straks tegen een gunstiger tarief dan je concurrentie bouwmaterialen leveren. In dat geval beschrijf je hier de huidige situatie, bijvoorbeeld dat kleine bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden.

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of kijk eens bij Cijfers en Trends, waar je actuele gegevens kunt vinden over onder meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche.

3. Jouw toegevoegde waarde

De titel geeft het eigenlijk al aan: hier vertel je over wat jouw product of dienst toevoegt voor de klant. Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf nemen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel haalbaar? 

Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft en ga mogelijke obstakels niet uit de weg. De lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten; geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.

4. Hoe relevant is je bedrijf?

Dit onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten. Onderbouw je verhaal wederom met accurate gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

5. Van marktonderzoek tot marketingplan

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Geen businessplan is compleet zonder de resultaten van een marktonderzoek. Als ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Net als jijzelf en een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt, waarmee je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep kunt schetsen.

Meer weten? Kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van het opstellen van een SWOT-analyse.

6. De concurrentie

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentie-analyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. 

7. Het product

In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven. Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn (zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren, hoe zit het met de auteursrechten etc.).

Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Business model

Het business model in het Nederlands  bekend als het bedrijfsmodel, is een model waarin bepaalde aspecten van een bedrijf worden weergegeven. In jouw bedrijfsplan moet je hierbij dus onder meer een inschatting maken van:

  • De verwachte omzet
  • Prijs
  • Potentiële klanten/doelgroepen
  • De maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen
  • Het verkoopmodel

Lees er alles over in het artikel De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas.

9. Eenmanszaak of groot team?

Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen je eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je het een en ander op papier vastleggen:

  • Wie zijn de oprichters?
  • Wie zijn verantwoordelijke voor de bedrijfsvoering?
  • Indien relevant; wie zijn de directie of raad van bestuur?

10. Financiële gegevens

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het businessplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:

  • Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom 
  • Een winst-en-verliesrekening
  • De balans
  • Wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden

Wanneer denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?

Tip! Gratis PDF: ondernemingsplan in 10 stappen

Krijg je jouw idee maar niet goed op papier? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij stap voor stap uit hoe je een goed businessplan maakt. Zo ga jij straks goed voorbereid van start met je bedrijf. 

Download gratis PDF

Voorbeeldplan nodig?

Wellicht vind je het ook na dit artikel nog lastig om jouw gedachten op papier te zetten in een ondernemingsplan. Kijk in dat geval eens naar ons voorbeeldplan voor zzp’ers. 

In dit gratis voorbeelddocument zie je niet alleen hoe een duurzame inkoper zijn ondernemersplannen heeft verwoord, maar krijg je ook uitgebreide tips in de kantlijn om je eigen bedrijfsplan te verbeteren.

Klik hier om naar het gratis ondernemingsplan voorbeeld zzp te gaan. Op Rabobank.nl vind je ook complete voorbeeldplannen voor de branches horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening (schoonheidsalon). Deze voorbeelden kun je gratis downloaden.

 

Bijgewerkt op: 02-07-2018

Wat vind je van dit artikel?

x51
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Het aantal ondernemers groeit. In het vierde kwartaal van 2017 startten bijna 50.000 nieuwe bedrijven. Dat was 8,5% meer dan in 2016 (bron: kvk). De meeste starters beginnen als zzp'er. De rechtsvorm die daarbij hoort is de eenmanszaak.

Studenten bedrijf starten
Studenten bedrijf starten

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.