Bedrijfsplan maken

Een bedrijfsplan in 10 stappen

Misschien wel de grootste uitdaging van een startende ondernemer of ZZP'er is het schrijven van een bedrijfsplan, ook wel ondernemingsplan of businessplan genoemd. Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Lastig? Ga eens aan de slag met deze richtlijnen volgens het Sequoia-principe: een bedrijfsplan in 10 stappen.

1. Het doel van jouw onderneming

Probeer eerst het bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je vrijwel meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken? Je hoeft op deze plek nog niet uit te wijden over het hoe en waarom; die uitleg komt in latere onderdelen van jouw businessplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?

Dit 'kort maar krachtig'-principe zou eigenlijk als een rode draad door het hele bedrijfsplan moeten lopen. Weet voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid businessplannen te gaan zitten lezen. Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte is circa 20 pagina's.

2. Het probleem

In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Stel: jouw bedrijf gaat straks tegen een gunstiger tarief bouwmaterialen leveren. In dat geval beschrijf je dan hier de huidige situatie, bijvoorbeeld dat kleine bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden.

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of kijk eens bij Cijfers en Trends, waar je actuele gegevens over onder meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche kunt vinden.

3. De oplossing

De titel geeft het eigenlijk al aan: hier draag jij een oplossing aan voor bovenstaand probleem. Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf nemen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel haalbaar?

Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft en ga mogelijke obstakels niet uit de weg. De lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten; geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.

4. Waarom nu?

Dit onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten. Onderbouw je verhaal wederom met accurate gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

5. De markt

Ondernemingsplan 4

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Via de tool Rabo Startproof krijg je cijfers en trends over jouw markt.

Ga naar Startproof

Geen businessplan is compleet zonder de resultaten van een marktonderzoek. Als ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.

Net als jijzelf en een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegvoegde waarde van jouw product of dienst.

Een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt, waarmee je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep kunt schetsen.

Meer weten? Kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van het opstellen van een SWOT-analyse.

6. De concurrentie

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentie-analyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. 

7. Het product

In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven. Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn (zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren, hoe zit het met de auteursrechten etc.). Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Bedrijfsmodel

Het bedrijfsmodel, in het Engels beter bekend als het business model, is een model waarin bepaalde aspecten van een bedrijf worden weergegeven. In jouw bedrijfsplan moet je hierbij dus onder meer een inschatting maken van de verwachte omzet, prijs, potentiële klanten/doelgroepen, de maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen en het verkoopmodel benoemen. Lees er alles over in het artikel De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas.

9. Het team

Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen uw eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je hier duidelijk aangeven wie de oprichters zijn en wie verantwoordelijk zullen zijn voor de bedrijfsvoering. Vergeet hier indien relevant ook niet de directie of raad van bestuur te noemen.

10. Financiële gegevens

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het businessplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het maken van een realistische inschatting van de kasstroom, een winst-en-verliesrekening, de balans en wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden. Wanneer denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?

Tips van de redactie

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Zo vind je het gat in de markt
Een bedrijf starten: waar begin je?
6 veel gemaakte fouten bij startups
Updaten van je businessplan: wanneer relevant?

Bijgewerkt op: 22-10-2015 Gepubliceerd op:
13-02-2014

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart. In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tools van pas:

Meest gelezen op Ikgastarten.nl: maak een bedrijfsplan in 10 stappen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier kosteloos een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

De start van Sjuul Berden | United Wardrobe

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Ondernemende vrouwen

Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een compleet overzicht van artikelen en interviews met inspirerende vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Ondernemingsplan maken?
X
Ondernemingsplan; de basis in 10 stappen
In deze whitepaper (PDF) lees je hoe je in 10 stappen een bedrijfsplan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf. 
sluiten

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere woensdag handige informatie én de beste tips voor (startende) ondernemers in jouw inbox. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Nu aanmelden

 

P.S.: tijdelijk ontvangt elke aanmelder de PDF 'Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen'